آمریکا چین را تهدید کرد / تحریم‌های سخت علیه پکن در راه است؟

کدخبر: ۵۵۷۴۰۰
اقتصادنیوز: وزارت خزانه داری آمریکا هشدار داد در صورت کمک نظامی چین به روسیه، این کشور مجبور به توسل به ابزار تحریمی خود علیه پکن می شود.
آمریکا چین را تهدید کرد / تحریم‌های سخت علیه پکن در راه است؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از مهر، وزارت خزانه داری آمریکا به چین نسبت به ارسال کمک نظامی به روسیه در بحبوحه جنگ اوکراین هشدار داد.

پایگاه هیل گزارش داد، وزارت خزانه داری آمریکا اعلام کرد در صورتی که چین به روسیه در دور زدن تحریم های غرب کمک کند، در این صورت تحریم های اقتصادی سختی در انتظار این کشور خواهد بود.

مقامات آمریکایی می گویند که اگر چین با ارسال سلاح و مهمات از جنگ روسیه در اوکراین حمایت کند، آمریکا می تواند به تحریم های اقتصادی سخت علیه چین متوسل شود. واشنگتن پیش از این چندین هشدار برای ایجاد بازدارندگی علیه پکن صادر کرده است.

بنا به نوشته هیل، پنتاگون، «جانت یلن» وزیر خزانه داری، «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه و «لیندا توماس گرینفیلد» سفیر ایالات متحده در سازمان ملل متحد، پیش از این همگی در مورد عواقب ارسال تسلیحات نظامی چین به روسیه هشدار دادند، با این حال هیچیک از این مقامات به روشنی مشخص نکرده اند که اقدام تلافی جویانه واشنگتن به چه صورت خواهد بود.

با توجه به جنگ اقتصادی میان چین و آمریکا، وضع تحریم های تازه علیه پکن می تواند روابط پرتنش دو کشور را وارد دوران تازه ای از التهاب کند.

این در حالی است که وزارت خارجه چین سرانجام امروز جمعه در سالروز آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین، طرح ۱۲ بندی خود را برای نحوه پایان‌دادن به جنگ و درگیری‌ها در اوکراین را منتشر کرد.

این «طرح صلح» در وب‌سایت وزارت خارجه چین منتشر شده است.

طرح ۱۲ بندی دولت چین برای حل‌وفصل درگیری‌ها و پایان جنگ در اوکراین به شرح ذیل است:

▪ ️ احترام به حاکمیت همه کشورها

▪ ️ پایان‌دادن به تحریم‌های یک‌جانبه

▪ ️ کنارگذاشتن ذهنیت و گفتار «جنگ سرد»

▪ ️ توقف خصومت‌ها و درگیری‌ها

▪ ️ ازسرگیری مذاکرات صلح

▪ ️ حل بحران انسانی

▪ ️ حفاظت از غیرنظامیان و اُسرای جنگی

▪ ️ تضمین ایمنی نیروگاه‌های هسته‌ای

▪ ️ کاهش خطرهای راهبردی

▪ ️ افزایش صادرات غلات

▪ ️ حمایت از پایداری زنجیره‌های صنعتی و زنجیره تأمین (کالاها)

▪ ️ بازسازی پساجنگ

۲۹ بهمن، «وانگ یی» مدیر دفتر مرکزی وزارت خارجه چین از اعلام موضع این کشور در قبال جنگ اوکراین تا پایان ماه فوریه منتشر خواهد شد.

این مقام ارشد وزارت خارجه چین در سخنرانی خود در کنفرانس امنیتی مونیخ یادآور شد که در مسئله اوکراین، موضع پکن در حمایت از مذاکرات صلح خلاصه می شود. پکن متنی را در مورد موضع خود در مورد حل و فصل سیاسی بحران اوکراین ارائه خواهد کرد و حامی صلح و گفتگو خواهد بود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید