تشدید نبردها

حملات جدید روسیه در واکنش به وعده غرب برای ارسال تانک به اوکراین!

کدخبر: ۵۵۱۷۱۷
اقتصادنیوز: روسیه به حملات گسترده‌ خود به شبکه برق و دیگر اهداف در اوکراین داد، حمله‌ای که گفته می‌شود در واکنش به وعده ارسال تانک کشورهای غربی انجام شده است.
حملات جدید روسیه در واکنش به وعده غرب برای ارسال تانک به اوکراین!

به گزارش اقتصادنیوز  به نقل از  اکوایران اوکراینی‌ها روز جمعه درگیر نبرد با نیروهای روسی بودند که سعی داشتند خطوط آن‌ها را در شرق و شمال شرق را بشکافند.

بنابر گزارش خبرگزاری رویترز، درحالی که کی‌یف قرار است به زودی تعدادی تانک‌ را از متحدان غربی خود تحویل بگیرد، مقامات این کشور گفتند که درگیری امروز نشان می‌دهد که برای دفع مهاجمان به سلاح‌های بیش‌تری نیاز است.
کی‌یف گفته که امروز جنگ شدیدی در جریان بود -درست یک روز پس از آن که حداقل ۱۱ نفر در حملات گسترده موشکی و پهپادی روسیه کشته شدند، حملاتی که بیشتر اوکراینی‌ها آن را پاسخی به وعده متحدان اصلی برای ارسال تانک به این کشور می‌دانند.
پس از هفته‌ها کشمکش، آلمان و ایالات متحده  این هفته گفتند که ده‌ها تانک مدرن را برای کمک به عقب راندن نیروهای روسیه به اوکراین ارسال خواهند کرد و راه را برای سایرین هم باز خواهند کرد.

IMG_20230127_204353_884
لهستان روز جمعه وعده 60 تانک اضافی را داد، در کنار 14 تانک لئوپارد ساخت آلمان که قبلا تعهد داده بود.
انتظار می‌رود که هر دو طرفِ جنگ به طور گسترده حملات بهاری را آغاز کنند، اگرچه واشنگتن به اوکراین توصیه کرده تا زمانی که جدیدترین سلاح‌ها در محل قرار نگرفته و سربازان برای استفاده آن‌ها آموزش ندیده‌اند، حمله‌ای انجام ندهد - روندی که انتظار می‌رود چندین ماه طول بکشد.
روسیه گفته که ایالات متحده «تسلیحات را به اوکراین پمپاژ می‌کند»، و جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا را مورد سرزنش قرار داد و گفت که کلید پایان دادن به درگیری را در دست دارد اما از آن استفاده نکرده است.
ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین از حمایت متحدانش تشکر کرد، اما مجددا خواستار تحریم‌های شدیدتر علیه مسکو و تسلیحات بیشتر در دوازدهمین ماه جنگ شد.
زلنسکی در سخنرانی شبانه تلویزیونی خود در روز پنجشنبه گفت: «این شیطان، این تجاوز روسیه، فقط با سلاح‌های کافی می‌تواند و باید متوقف شود. این دولت تروریستی راهکار دیگری را درک نخواهد کرد».
ساعاتی پس از سخنرانی وی، مقامات اوکراینی از درگیری شدید در شمال شرق و شرق کشور خبر دادند که صحنه برخی از سنگین‌ترین نبردها از زمان تهاجم روسیه در 24 فوریه سال گذشته بوده است.
اوله سینهوبوف، فرماندار منطقه خارکف در شمال شرقی، با بیان اینکه نیروهای اوکراینی در حال مقاومت هستند، گفت: «نبرد شدید در خط مقدم ادامه دارد».

کمبود برق

میلیون‌ها اوکراینی پس از حملات موشکی و پهپادی روز پنجشنبه با کمبود برق مواجه شدند، آخرین مورد از حملاتی که تاسیسات انرژی را هدف قرار داد و مردم را از گرما، نور و آب محروم کرد.
اوکراین بارها روسیه را به هدف قرار دادن زیرساخت‌های غیرنظامی متهم کرده است، اتهامی که مسکو آن را رد کرده است.

IMG_20230127_203927_499
روسیه گفت که حملات اخیر بر «تأسیساتی که مجتمع‌های صنعتی دفاعی و سیستم حمل و نقل اوکراین را اداره می کنند» متمرکز شده و توانایی اوکراین را برای تعمیر تجهیزات نظامی و حمل‌و‌نقل تسلیحات ارائه شده توسط متحدانش را محدود کرده است.
در این بیانیه آمده: «اهداف حمله محقق شده است. تمام اهداف تعیین شده نابود شده اند».
خطوط مقدم دو ماه است که تا حد زیادی یخ زده‌اند و روسیه در تلاش بوده تا از بخش‌هایی از سرزمین‌های شرق اوکراین و کریدور زمینی در جنوب این کشور که پیشتر تصرف کرده بود محافظت کند.

IMG_20230127_204349_494

اولسکندر موسینکو، رئیس مرکز تحقیقات نظامی و استراتژیک اوکراین، گفت که روسیه نیروهای کمکی بیشتری برای جلوگیری از پیشرفت اوکراین اعزام می‌کند، عمدتاً سربازان وظیفه.

موسیینکو به تلویزیون اوکراین گفت: «اما آنها دیگر سطحی از پشتیبانی توپخانه و تانک را که در 24 فوریه داشتند  ندارند».

جابجایی اجباری

کی‌یف همچنین مسکو را به اخراج کودکان و  بزرگسالان از مناطق اشغالی و دادن پاسپورت روسی به آنها متهم می کند.
فیلیپو گراندی، رئیس آژانس پناهندگان سازمان ملل، گفت که این «اصول اساسی حمایت از کودکان در شرایط جنگ» را نقض می‌کند و روسیه باید آن را متوقف کند.
ژاپن روز جمعه تحریم‌هایش را تشدید کرد و فهرست ممنوعیت صادرات را گسترش داد و دارایی‌های مقامات و نهادهای روسیه را مسدود کرد.
روسیه نیز تحرکات خود را علیه نهادهای غربی تشدید کرد، به طوری که مخابراتی روسکومنادزور گفت که وب‌سایت‌های سیا و اف‌بی‌آی را مسدود کرده و دو سازمان دولتی ایالات متحده را به انتشار اطلاعات نادرست متهم کرده است.

IMG_20230127_205417_147
سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، در سفرش به آفریقا که با هدف تقویت حمایت‌ها صورت گرفته بود، از آفریقای جنوبی بازدید کرد، جایی که قرار است مانورهای نظامی مشترک با روسیه و چین برگزار شود.
جانت یلن، وزیر خزانه داری آمریکا نیز در پایان سفرهایش به کشورهای آفریقایی، گفت که در هر توقف درباره تحریم های اقتصادی روسیه صحبت کرده و امیدوار است به زودی توافقی در مورد سقف بعدی قیمت نفت روسیه حاصل شود.
کی‌یف و متحدانش می‌گویند که روسیه از سود نفتش برای تأمین مالی جنگ استفاده می‌کند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید