تحلیل دیاکو حسینی از توافق تهران- ریاض/ عربستان شاهین ترازوی ایران و اسرائیل می شود؟

کدخبر: ۵۶۰۵۷۱
یک کارشناس مسائل استراتژیک نوشت: اسرائیل ترجیح می‌داد که عربستان سعودی و سایر کشورهای عرب کنار اسرائیل علیه ایران بایستند و سهم خود را در مقابله با ایران بپردازند.
تحلیل دیاکو حسینی از توافق تهران- ریاض/ عربستان شاهین ترازوی ایران و اسرائیل می شود؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرآنلاین، دیاکو حسینی در رشته توئیتی نوشت:

توزیع دستاوردهای عادی سازی روابط تهران و ریاض در پکن: ۱. نقش و منافع چین در خلیج‌فارس به رسمیت شناخته شد و از امروز خود را در کنار آمریکا ضامن توافق دو کشور و دارای حقی برای نفوذ سیاسی می‌داند. بعلاوه، نسبت به امنیت خلیج فارس و گذرگاه‌های انرژی اطمینان پیدا می‌کند.

عربستان و دیگر کشورهای عرب خلیج‌فارس مطمئن می‌شوند که همزمان با افزایش احتمال به نتیجه نرسیدن مذاکرات احیای برجام و خطر جنگ، از حملات تلافی‌جویانه ایران در جنگ احتمالی در امان خواهند بود و همه بار مقابله با ایران را به اسرائیل واگذار می‌کنند.

کنایه عباس عبدی به کیهان/ آموزش مذاکره، آن هم زیر سایه چین را می‌دهند!

هرچند آمریکا از اینکه چین صاحب نفوذ و پرستیژ بیشتری در خلیج فارس و فراسوی آن شده راضی نیست اما با افزایش نقش پکن در این منطقه، مسئولیت حفاظت از امنیت خلیج‌فارس را تقسیم کرده و قادر خواهد بود تمرکز خود را به مناطق و موضوعات مهمتر اختصاص بدهد.

طعنه همتی به اصولگرایان درباره توافق ایران و عربستان

همینطور، به نفع آمریکا هم هست که کشورهای نفت‌خیز عرب را از محدوده جنگ احتمالی با ایران بیرون نگه دارد.

اسرائیل بازنده بزرگ این توافق است. اسرائیل ترجیح می‌داد که عربستان سعودی و سایر کشورهای عرب کنار اسرائیل علیه ایران بایستند و سهم خود را در مقابله با ایران بپردازند.

برای ایران از یک طرف، ضمن کاهش تنش، از شکل‌گیری یک ائتلاف منطقه‌ای علیه ایران با مشارکت عربستان سعودی جلوگیری کرده و احتمال خطای محاسباتی اسرائیل را کم کرده اما از طرف دیگر، دامنه اهداف خود را در جنگ احتمالی با آمریکا که می‌توانست بازدارنده باشد را هم محدود کرده است.

مکانیزم موازنه قدرت به اینجا متوقف نمی‌ماند. با توافق ایران و عربستان با میانجی‌گری چین، احتمال عادی‌سازی عربستان و اسرائیل با میانجی‌گری آمریکا هم افزایش پیدا می‌کند. به این ترتیب، عربستان می‌تواند به شاهین ترازوی ایران و اسرائیل تبدیل شود و جایگاهی بهتر پیدا کند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید