افزایش ۷۱ درصدی کرایه یکی از خطوط BRT در تهران!

اعتراض فرمانداری به گران‌فروشی شورای شهر پایتخت

کدخبر: ۵۶۵۹۴۷
اقتصادنیوز: فرمانداری تهران در نامه ای به شورای شهر تهران تاکید کرده میزان نرخ تورم اعلامی از سوی مراجع رسمی را در افزایش کرایه های حمل و نقل عمومی رعایت کند ، همچنین با افزایش 71 درصدی کرایه اتوبوس های تندرو در برخی خطوط اصلی مخالفت کرده است.
اعتراض فرمانداری به گران‌فروشی شورای شهر پایتخت

به گزارش اقتصادنیوز ، فردا در صحن شورای شهر تهران نامه فرماندار در خصوص اعتراض هیات تطبیق به مصوبه« تعیین نرخ بلیط و کرایه وسایل حمل و نقل عمومی شهر تهران در سال 1402» تصمیم گیری می شود .براساس مصوبه شورای شهر تهران در آخرین جلسات شورای شهر تهران اعضای پارلمان شهری مصوب کردند تا بهای بلیت مترو 25درصد افزایش، بلیت اتوبوس 45درصد افزایش و کرایه تاکسی نیز 45تا 75درصد افزایش داشته باشد.

سید جعفرتشکری هاشمی ،رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران می گوید :‌فرمانداری در مورد نرخ کرایه‌های وسایل حمل ونقل عمومی که از سوی شورای شهر تصویب شده، ایراداتی گرفته است؛ اما ایرادات خیلی جدی نیست و جزئی است و با مسئولان شهرداری در مورد اخذ تصمیمات لازم برای پاسخگویی به ایرادات فرمانداری جلسه برگزار خواهد شد.به گفته او  افزایش کرایه تاکسی، اتوبوس و مترو در تهران از ابتدای اردیبهشت ماه اعمال می شود .

 براساس مصوبه شورای شهر تهران در بخش اتوبوسرانی، ورودی 10 هزار ریال  تا پنج کیلومتر در نظر گرفته شده و بالاتر از پنج کیلومتر به ازای هر پنج کیلومتر 600 تومان در نظر گرفته شده به این ترتیب هر کیلومتری 120 تومان برای اتوبوس‌های تندرو در نظر گرفته شده اما با توجه به اینکه سامانه‌های نصب شده در خطوط اتوبوسرانی امکان ثبت ابتدا و انتهای مقصد و محاسبه طول پیمایش را ندارند لذا در حال حاضر تا زمان اصلاح سامانه و امکان ثبت ابتدا و انتها و محاسبه، طول پیمایش محاسبه خطوط بر اساس طول خط انجام خواهد شد.

در خصوص اتوبوس‌های عادی ورودی 1800 تومان تا 2.5 کیلومتر پیمایش در نظر گرفته شده و به ازای هر 2.5 کیلومتر 400 تومان افزایش پیدا می‌کند که به این ترتیب هر کیلومتر 160 تومان هزینه پیمایش با اتوبوس‌های عادی خواهد شد.

 همچنین نرخ کرایه مینی‌بوس با همان طول پایه ورودی و پیمایش اعلام شده برای اتوبوس‌های عادی ضربدر 1.2 محاسبه خواهد شد؛ در خصوص اتوبوس‌های دربستی نیز از حداقل 500 هزار تومان و به ازای هر ساعت 250 هزار تومان محاسبه و برای اتوبوس‌های تشریفات مبلغ ورودی 781 هزار و 250 تومان و به ازای هر ساعت 390 هزار و 625 تومان محاسبه خواهد شد. برای مینی بوس‌های ویژه دربستی نیز قیمت ورودی 400 هزار تومان و برای هر ساعت 170 هزار تومان پیش بینی شده است. برای میدل‌باس نیز ورودی 450 هزار تومان و به ازای هر ساعت 200 هزار تومان در نظر گرفته شده همچنین درخواست‌هایی برای اتوبوس‌های خارج از شهر تهران و حومه وجود دارد که 25 درصد برای خدمت در خارج از شهر تهران به اعداد اعلام شده اضافه خواهد شد. به این ترتیب افزایشی معادل میانگین 40 درصد در خطوط اتوبوسرانی نسبت به سال جاری در سال 1402 مصوب شد .  

photo_۲۰۲۳-۰۴-۰۸_۱۶-۵۲-۵۳

photo_۲۰۲۳-۰۴-۰۸_۱۷-۰۹-۳۴

در نامه فرمانداری به شورای شهر تهران درخصوص نرخ کرایه های اتوبوس به رشد 71 درصدی برخی خطوط اصلی اعتراض شده است .در بخش تاکسی نیز به سه تبصره ماده 18 که مربوط به افزایش کرایه ها در مسیرهای پرشیب ، پیک ترافیک و روزهایی بارانی و برفی است نیز اعتراض شده و خواستار تعدیل ضرایب افزایشی شده اند . فرمانداری اعلام کرده ضریب افزایشی مسیر های شیب دار از 20 درصد به 10 درصد ، افزایش ضریب کرایه در اوج ترافیک از 50درصد به 25 درصد و ضریب افزایشی در زمان هایی که آب و هوا مساعد نیست از 40درصد به 15 درصد کاهش پیدا کند .

photo_۲۰۲۳-۰۴-۰۸_۱۷-۰۶-۵۷

اما افزایش نامتعارف کرایه های حمل و نقل عمومی می تواند میزان مسافران را کاهش دهد .  بر اساس پژوهش ای که مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهرداری تهران منتشر کرده در بسیاری از نقاط جهان کرایه حمل و نقل همگانی (اتوبوس) به عنوان یک منبع درآمد زایی در نظر گرفته می شود اما در ایران به دلیل برخی ملاحظات سیاسی این مسئله وجود ندارد.

تجربیات جهانی نشان می دهد افزایش نرخ کرایه ها می تواند در کاهش استفاده از اتوبوس موثر باشد به طور که این میزان از 21تا 55درصد متغیر است.در کراچی پاکستان کاهش 30درصدی کرایه اتوبوس سبب شد که از میان مسافران اتوبوس افزایش قابل توجهی داشته باشد . همچنین در تجربه دیگری در لس آنجلس افزایش 27درصدی کرایه اتوبوس سال 1980موجب کاهش استفاده از اتوبوس در این شهر شد .بر اساس نتایج این  مطالعات افزایش کرایه حمل و نقل همگانی (اتوبوس) میزان تقاضای سفر این شیوه حمل و نقل کاهش می یابد اما میزان این کاهش در تهران به دلیل پایین بودن کرایه حمل و نقل همگانی ناچیز استکسانی که از اتوبوس استفاده می کنند از نظر اقتصادی در وضعیتی هستند که استفاده از تاکسی و خودروی شخصی برایشان دشوار است بنابراین افراد با کاهش پیدا کردن مطلوبیت اتوبوس ترجیح می دهند از متر استفاده کنند .

پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که افزایش کرایه تاکسی می تواند سبب افزایش استفاده بیشتر از خودروی شخصی شود اما افزایش نرخ بلیت مترو و اتوبوس تاثیر قابل توجهی در مسافران نخواهد داشت .

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید