ربایش کودکان اوکراین از مناطق اشغال شده به روایت الجزیره

جنایت جنگی علیه کودکان اوکراینی /پوتین متهم ردیف اول است

کدخبر: ۵۶۶۳۶۸
جونا هال، خبرنگار الجزیره که از کیف گزارش می‌دهد، می گوید که گمان می‌رود هزاران کودک اوکراینی در روسیه باقی هستند.
جنایت جنگی علیه کودکان اوکراینی /پوتین متهم ردیف اول است

به گزارش اقتصادنیوز، یک گروه بشردوستانه اعلام کرد که بیش از 30 کودک اوکراینی که در طول جنگ از مناطق اشغالی به روسیه منتقل شده بودند، این هفته پس از یک عملیات طولانی برای بازگرداندن آنها، به خانواده‌های خود در اوکراین ملحق شدند.

تبعید غیرقانونی کودکان به مسکو

بنا بر گزارش الجزیره، کیف تخمین زده است که نزدیک به 19،500 کودک از زمان تهاجم مسکو در فوریه سال گذشته به روسیه برده شده‌اند، که آن را تبعید غیرقانونی توسط مسکو می‌خواند.

مسکو که بخش‌هایی از شرق و جنوب اوکراین را کنترل می‌کند، ربودن کودکان را رد کرده و گفته است که آنها برای امنیت خودشان منتقل شده‌اند.

ماموریت ویژه برای بازگرداندن کودکان اوکراینی

بنا به گزارش اکوایران، روز جمعه، موسسه خیریه «نجات اوکراین» گفت که کودکان و بستگان آنها از مرز عبور کرده و وارد قلمرو تحت کنترل کیف شده‌اند. بر اساس تصاویر منتشر شده، کودکانی که چمدان و کیف به همراه داشتند، با پای پیاده از مرز عبور کرده و سپس برای ادامه سفر سوار اتوبوس شدند.

مایکولا کولبا، بنیانگذار موسسه نجات اوکراین گفت: «اکنون، پنجمین ماموریت امداد و نجات نزدیک به اتمام است. ماموریت اخیر از نظر تعداد کودکانی که ما موفق به بازگرداندن آن‌ها شدیم و همچنین به دلیل پیچیدگی آن، بسیار خاص بود.»

کوله‌با از «مادران قهرمان» که برای بازگرداندن فرزندانشان به روسیه رفتند -در آنچه که او یکی از «سخت‌ترین» مأموریت‌های نجات بشردوستانه تا به امروز نامید-  ستایش کرد.

این موسسه با تدارکات، حمل و نقل و برنامه‌ریزی مورد نیاز به اقوام کودکان اوکراینی که به روسیه برده شده بودند کمک کرد تا برای یافتن فرزندان خود و بازگرداندن آنها به این سفر طولانی بروند.

کولبا، کمیسر سابق حقوق کودکان اوکراین، در یک نشست خبری در کیف گفت: «مادربزرگی که قرار بود دو نوه‌اش را پیدا کند، به طور ناگهانی در این سفر بر اثر «استرس» درگذشت و بچه‌ها مجبور شدند در روسیه بمانند.» او در فیسبوک خود نوشت که بستگان اوکراینی تحت بازجویی 13 ساعته توسط سرویس امنیتی FSB روسیه قرار گرفته‌اند. 

cdTxrBuvqcDD

روایت کودکان ربوده شده از روزهای سخت زندگی در مسکو

کولبا گفت که همه کودکانی که به کمک موسسه نجات اوکراین بازگردانده شده‌اند، گفته‌اند که هیچ کس در روسیه قصد یافتن والدین آن‌ها را نداشته است. او گفت: «بچه‌هایی بودند که در طول پنج ماه، پنج بار تغییر مکان داده شده بودند، برخی از کودکان می‌گویند که با موش‌ها و سوسک‌ها زندگی می‌کردند. این کودکان از بخش‌های اشغالی مناطق خارکف و خرسون اوکراین به اردوگاه‌هایی که روس‌ها آن را اردوگاه تابستانی می‌نامند،  برده شده بودند».

هیچ اظهار نظر فوری از طرف مسکو وجود نداشته است.

سه کودک - دو پسر و یک دختر - در نشست خبری در کیف حضور داشتند. موسسه نجات اوکراین گفت که آنها در ماموریت نجات قبلی در ماه گذشته به همراه 15 کودک دیگر به اوکراین بازگردانده شدند. بچه‌های حاضر در جلسه توجیهی گفتند که مجبور بودند چهار تا شش ماه در کمپ‌های تابستانی بمانند و در طول اقامتشان بارها از جایی به جای دیگر منتقل شدند.

هزاران کودک اوکراینی در روسیه هستند

یکی از این کودکان به نام ویتالی، گفت: «با ما مثل حیوانات رفتار می‌شد. ما در یک ساختمان جداگانه زندانی بودیم.» او افزود که به آنها گفته شده بود که والدینشان دیگر آنها را نمی‌خواهند. جونا هال، خبرنگار الجزیره که از کیف گزارش می‌دهد، گفت که گمان می‌رود هزاران کودک اوکراینی در روسیه باقی هستند.

برخی از آنها به همراه والدین خود تصمیم به ماندن در روسیه گرفته‌اند. اما تعداد بیشتری به طور غیرقانونی و به زور در روسیه نگهداری می‌شوند. بر اساس شواهد برخی از کسانی که بازگشته‌اند، آن‌ها بر خلاف میل خود بازداشت شده و مورد رفتار تحقیرآمیز، تبلیغ و تلقین قرار گرفته‌اند.

پوتین متهم به ربودن کودکان است

دادگاه کیفری بین‌المللی ماه گذشته حکم بازداشت ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه و ماریا لووا-بلوا، کمیسر حقوق کودکان روسیه را صادر کرد و آنها را به ربودن کودکان از اوکراین متهم کرد. مسکو برنامه‌ای را  که بر اساس آن هزاران کودک اوکراینی را از مناطق اشغالی به روسیه برده است انکار نمی‌کند، اما آن را به عنوان یک کمپین بشردوستانه برای محافظت از یتیمان و کودکان رها شده در منطقه درگیری معرفی می‌کند.

روسیه اتهامات دیوان کیفری بین المللی را رد کرده و گفته است که صلاحیت دادگاه را به رسمیت نمی‌شناسد و حکم علیه پوتین و لووا-بلوا را باطل و بی‌اعتبار خوانده است.

لووا-بلووا در یک کنفرانس مطبوعاتی در اوایل این هفته گفت که کمیسیون او به دلایل بشردوستانه برای محافظت از منافع کودکان در منطقه‌ای که عملیات نظامی در حال وقوع است عمل کرده و هیچ کسی را برخلاف میل خود یا والدین یا قیم قانونی آنها حرکت نداده است.

کاترینا راشفسکا، یک وکیل از مرکز منطقه‌ای حقوق بشر  اوکراین، در جلسه توجیهی گفت که آنها در حال جمع‌آوری شواهد برای ایجاد  پرونده‌ای هستند مبنی بر اینکه مقامات روسی عمدا از بازگشت کودکان اوکراینی به کشورشان جلوگیری می‌کنند.

او گفت: «در هر داستان، طیف وسیعی از نقض قوانین بین‌المللی وجود دارد و نمی‌تواند بدون مجازات عاملین رها شود.»

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید