شکست سنگین حزب «سوناک» در اولین آزمون سیاسی

کدخبر: ۵۷۱۶۷۲
اقتصادنیوز: در انتخاباتی که دیروز (پنجشنبه) برگزار شد هشت هزار کرسی شورای شهر در مناطق مختلف انگلیس به رای گذاشته شد. شمارش آراء هنوز به پایان نرسیده است اما آمارها از شکست حزب حاکم محافظه‌کار و پیشروی دو حزب کارگر و لیبرال دمکرات حکایت دارد.
شکست سنگین حزب «سوناک» در اولین آزمون سیاسی

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، بر اساس نتایج شمارش آراء صورت گرفته حزب محافظه کار تاکنون ۲۳۵ کرسی شورای شهر را از دست داده است. این درحالیست که بزرگترین حزب مخالف دولت (کارگر) ۱۲۲ کرسی و حزب لیبرال دمکرات نیز ۶۳ کرسی به دست آورده است.

در انتخاباتی که دیروز (پنجشنبه) برگزار شد هشت هزار کرسی شورای شهر در مناطق مختلف انگلیس به رای گذاشته شد. شمارش آراء هنوز به پایان نرسیده است اما آمارها از شکست حزب حاکم محافظه‌کار و پیشروی دو حزب کارگر و لیبرال دمکرات حکایت دارد.

واکنش غریب آبادی به قتل یک سیاه‌پوست در متروی نیویورک!

بررسی آمارها نشان می‌دهد که حزب محافظه‌کار کرسی‌های مناطق شمال و جنوب انگلیس را به حزب کارگر باخته و لیبرال دموکرات‌ها هم بخش‌های ثروتمندنشین کشور را که به طور سنتی از محافظه‌کاران حمایت می‌کنند، تصاحب کرده‌اند.

حزب کارگر طی بیانیه ای اعلام کرد که نتایج آراء، نشانگر این واقعیت است که این حزب در مسیر پیروزی در انتخابات عمومی سال آینده قرار دارد. اما ریشی سوناک گفت که هنوز برای نتیجه گیری قطعی زود است. وی مدعی شد که آمارها نشان می دهد مردم می خواهند که حزب حاکم محافظه‌کار به وعده‌های خود عمل کند.

ناظران در انگلیس نتایج انتخابات شوراهای شهر را تصویر روشنی از ارزیابی و گرایش مردم نسبت به عملکرد احزاب سیاسی می‌دانند. جان کورتیس، مشهورترین کارشناس افکارسنجی انگلیس با اشاره به نتیجه انتخابات اخیر معتقد است که حزب محافظه‌کار شانس چندانی برای پیروزی در انتخابات عمومی پیش‌رو ندارد.

این درحالیست که نتیجه تازه‌ترین نظرسنجی صورت گرفته در انگلیس نیز نشانگر شیب نزولی محبوبیت حزب حاکم و شانس بسیار پایین این حزب برای پیروزی در انتخابات است. داده‌های آماری موسسه نظرسنجی یوگاو، نشان می‌دهد که محبوبیت این حزب با اختلاف زیادی از حزب اصلی مخالف دولت (کارگر) پایین‌تر است.

اعتراف سنگین «بورل» درباره چین / چه بخواهیم چه نخواهیم چین ....

در نظرسنجی صورت گرفته ۲۵ درصد مردم از حزب محافظه‌کار حمایت کرده‌اند که یک درصد نسبت به نظرسنجی دور قبل که دو هفته پیش صورت گرفته کاهش یافته است. در مقابل ۴۸ درصد از مردم، حمایت خود را از حزب کارگر به رهبری کی‌یر استارمر اعلام کرده‌اند که یک درصد نسبت به دور قبل افزایش یافته است.

کاهش محبوبیت حزب حاکم محافظه‌کار از اواخر دوران نخست وزیری بوریس جانسون کلید خورد و بعد از افشای تخلفات نامبرده در دوران قرنطینه عمومی و برنامه ریاضت اقتصادی دولت سقوط کرد. سپس برنامه اقتصادی جنجالی دولت لیز تراس که باعث آشفتگی مالی جدی در انگلیس شد، اوضاع را تشدید کرد و به رغم وعده‌های دولت ریشی سوناک، محبوبیت حزب حاکم پیشرفتی نکرده است.

این درحالیست که اوضاع اقتصادی انگلیس در بدترین وضع نیم قرن گذشته قرار دارد و سوناک با اعتراف به مشکلات عمیق اقتصادی عنوان کرده است که مردم نباید توقع داشته باشند که دولت حلال تمام مشکلات آن‌ها باشد. کشور به گفته رئیس بانک مرکزی وارد یک دوره طولانی رکود اقتصادی شده و وزیر دارایی از طوفان اقتصادی خبر داده است.

وضع موجود باعث بروز نارضایتی‌های گسترده‌ شده و بسیاری از بخش‌های عمومی در مقاطع مختلف دست به اعتصاب زده‌اند. بیشتر نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که محافظه‌کاران شانس چندانی برای پیروزی در انتخابات سراسری سال ۲۰۲۴ ندارند و بسیاری از کرسی‌های پارلمان را از دست خواهند داد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید