تیر آمریکا درباره کره شمالی به سنگ خورد

کدخبر: ۵۷۲۴۶۸
اقتصادنیوز: تلاش‌های آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل برای محکوم کردن کره شمالی با شکست مواجه شد.
تیر آمریکا درباره کره شمالی به سنگ خورد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، اعضای شورای امنیت پیش نویس یک بیانیه رسمی ارائه شده توسط آمریکا را بررسی کردند که باید به اتفاق آرا مورد موافقت قرار گیرد.

خبرگزاری رویترز به نقل از منابع دیپلماتیک خود گزارش داد، «لیندا توماس گرینفیلد» سفیر آمریکا در ماه فوریه گفته بود که این بیانیه رسمی اقدام کره شمالی را محکوم و دیپلماسی را ترغیب خواهد کرد.

در گفتگوی تلفنی امیرعبداللهیان و جوسپ بورل چه گذشت؟

در پیش نویس این بیانیه آمده است: شورای امنیت نگرانی جدی خود را نسبت به تشدید تنش‌های ناشی از اقدامات کره شمالی ابراز می‌کند و قاطعانه از این کشور می‌خواهد که از انجام آزمایش‌های جدید موشک‌های بالستیک یا آزمایش هسته‌ای خودداری کند.

دیپلمات‌های غربی به رویترز گفتند که روسیه و چین ابتدا اصلاحاتی را برای پیش‌نویس پیشنهاد کرده بودند، اما اکنون حاضر به گفتگو در این زمینه نیستند.

رویترز نوشت که در چند سال گذشته شورای امنیت در مورد نحوه برخورد با پیونگ یانگ اختلاف نظر داشته است. روسیه و چین گفته‌اند که تحریم‌های بیشتر علیه کره شمالی کمکی نخواهد کرد و خواهان کاهش چنین اقداماتی هستند.

چین و روسیه رزمایش‌های نظامی مشترک آمریکا و کره جنوبی را عامل تحریک پیونگ یانگ می‌دانند، در حالی که واشنگتن، پکن و مسکو را متهم می‌کند که با محافظت از کره شمالی در برابر تحریم‌های بیشتر، پیونگ یانگ را در انجام آزمایش‌های موشکی و هسته‌ای بیشتر جسور می‌کنند.

کره شمالی درخواست‌های اخیر سازمان بین‌المللی دریانوردی برای پایان دادن به آزمایش‌های موشکی از پیش اعلام نشده در خطوط کشتیرانی بین‌المللی را رد کرده و به صراحت اعلام کرده است که برای انجام آزمایش‌های موشکی خود، هیچ هشداری برای خطوط کشتیرانی صادر نخواهد کرد.

واکنش کره شمالی به دنبال اعتراض ۱۳ کشور عضو آژانس تخصصی سازمان ملل، مرجع تنظیم استاندارد جهانی برای ایمنی، امنیت و عملکرد زیست محیطی کشتیرانی بین المللی که با مخفف IMO، شناخته می‌شود، صورت گرفت، این کشورها که شامل کره جنوبی، استرالیا، ایالات متحده و کانادا، هستند در ماه مارس (فروردین ۱۴۰۲) خواستار پایان دادن به آزمایش‌های غیرقانونی و اعلام نشده موشک‌های بالستیک در خطوط کشتیرانی بین المللی شدند.

چین برای اتحادیه اروپا خط و نشان کشید

این ۱۳ کشور به متن کنوانسیون ایمنی دریایی سولاس که توسط کره شمالی امضا شده است، استناد کردند که خواستار اطلاع رسانی قبلی برای رویدادهایی مانند رزمایش‌های دریایی، شلیک موشک، ماموریت‌های فضایی و آزمایش‌های هسته‌ای است. اعضای آژانس آی‌ام او گفتند این مقررات توسط کره شمالی به طور پیاپی نادیده گرفته شده و دریانوردان و کشتی‌های تجاری در مناطق آسیب دیده را در معرض خطر قرار می‌دهد و صلح و ثبات منطقه را تهدید می‌کند.

کره شمالی در سال ۲۰۲۲ تعداد موشک‌های بی‌سابقه‌ای را آزمایش کرد. این موشک‌ها شامل موشک‌هایی بودند که می‌توانستند به خاک آمریکا در جزیره گوام در اقیانوس آرام حمله کنند، این کشور به آزمایش موشک‌های خود در سال ۲۰۲۳ ادامه داده است که شامل چهار موشک در عرض یک هفته می‌شود.

مجمع آی‌ام او، آزمایش‌های موشکی کره شمالی در سال ۲۰۱۷ را به دلیل خطراتی که برای کشتی‌ها ایجاد می‌کند محکوم کرد و کشورهای عضو همچنان به انتقاد از این رویه ادامه داده‌اند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید