واکنش اردوغان به ادعای دخالت روسیه در انتخابات ترکیه

کدخبر: ۵۷۳۲۷۵
اقتصادنیوز: رئیس جمهور ترکیه ادعای دخالت روسیه در انتخابات ترکیه را که توسط رقیب انتخاباتی‌اش مطرح شده است را شرم‌آور توصیف کرد.
واکنش اردوغان به ادعای دخالت روسیه در انتخابات ترکیه

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، اردوغان امروز طی سخنرانی در یک همایش انتخاباتی در واکنش به ادعای دخالت روسیه و انصراف محرم اینجه نامزد انتخابات ترکیه از ادامه رقابت ها با فشار برخی محافل که به «توطئه کاست» معروف شده است، گفت: کمال قلیچداراوغلو با تمسخر روسیه حرف نادرست و شرم آوری را مطرح کرده و مدعی هدایت انتخابات ترکیه توسط روسیه شد.

ترکیه برای اولین بار موشک کروز شلیک کرد + فیلم

وی خطاب به قلیچداراوغلو افزود: اگر من بگویم که آمریکا، آلمان، فرانسه و انگلیس انتخابات ترکیه را هدایت کرده و از تو هدایت می کنند، شما چه خواهید گفت؟

رییس جمهور کنونی و نامزد ائتلاف جمهور و رقیب اصلی قلیچداراوغلو بیان کرد: با نزدیک شدن به روز انتخابات بهتر می توان فهمید که ائتلاف میز ششگانه که دور قلیچداراوغلو جمع شده اند، چگونه با حس انتقام جویی و طمع عمل می کند.

وی همچنین با اشاره به سابقه اتهام زنی حزب و رقیب انتخاباتی علیه خود اظهار کرد: به نظر می رسد که اکنون آنها می خواهند با همین روش و ادعاها، اداره کشور را به دست بگیرند.

اردوغان اضافه کرد: کسانی که محرم اینجه یکی از چهار رقیب را سه روز مانده به انتخابات از نامزدی کنار زده و موجب اعلام انصراف او از رقابت شدند، رسانه‌های غربی را نیز به تریبون ائتلاف اپوزیسیون تبدیل کرده‌اند.

این نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ترکیه همچنین اصلی ترین رقیب انتخاباتی خود را ابزاری در دست دیگران خواند و گفت: قلیچدار اوغلو سابقه مدیریتی قابل قبولی ندارد و هر جا حضور داشته، آنجا را به ویرانه تبدیل کرده و او به مرد شکست معروف است.

وی در واکنش به وعده قلیچداراوغلو در خصوص آزاد کردن صلاح الدین دمیرتاش از زندان در صورت انتخاب توسط مردم افزود: او همکار تروریست‌های ساکن قندیل(پ.ک.ک) است و اهداف آنها را دنبال می کند.

اردوغان با بیان این که "آقای کمال به رقصیدن با دگرباشان جنسی ادامه دهید" اظهار کرد: ملت ترکیه در روز یکشنبه، سرنوشت قرن کشور را رقم خواهند زد و همه باید از صندوق های رأی در روز یکشنبه به خوبی مراقبت کنیم.

وی در ادامه با تشریح خدمات دولت و حزب عدالت و توسعه به رهبری خود در ۲۱ سال گذشته بیان کرد: برنامه ما کار و خدمت به مردم است ولی رقیب من وعده غیرعملی داده و ادعای بدون سند مطرح می کند.

سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ترکیه همزمان با بیست و هشتمین دوره انتخابات پارلمانی این کشور روز یکشنبه ۱۴ ماه می ۲۰۲۳(۲۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲) برگزار می شود.

در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری ترکیه، رجب طیب اردوغان نامزد مورد حمایت ائتلاف «جمهور»، کمال قلیچداراوغلو نامزد مورد حمایت ائتلاف «ملت» و سینان اوغان نامزد مورد حمایت ائتلاف «آتا» در حال رقابت هستند.

محرم اینجه نامزد معرفی شده از سوی حزب «مملکت» روز گذشته از رقابت انتخابات ریاست جمهوری ترکیه کنار کشید.

۶۴ میلیون و ۱۱۳ هزار و ۹۴۱ نفر نفر واجد شرایط رای دادن در انتخابات همزمان ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه هستند که سه میلیون و ۴۱۶ هزار و ۹۸ نفر از آنها در خارج از کشور ترکیه به سر می برند.

سقوط بالگرد میگ- ۲۸ روسیه در کریمه / سرنوشت دو خلبان چه شد؟

دوره ریاست جمهوری ترکیه پنج ساله است و بر اساس اصلاحیه قانون اساسی که در سال ۲۰۱۷ به تصویب رسید، رئیس جمهور بالاترین مقام اجرایی و رئیس دولت بوده و در انتخاب وزرا و همراهان دولت اختیار کامل دارد.

برای حضور در تبلیغات انتخاباتی بیست و هشتمین دوره انتخابات پارلمانی ترکیه نیز که همزمان با انتخابات ریاست جمهوری این کشور در حال برگزاری است، نامزدهای ۲۴ حزب به همراه ۱۵۱ نامزد مستقل و منفرد برای کسب ۶۰۰ کرسی مجلس در ۸۷ حوزه انتخابیه به رقابت می‌پردازند.

بر اساس قوانین انتخاباتی ترکیه، در این دوره حد نصاب ورود به مجلس که با آخرین تغییر در قانون انتخابات از ۱۰ درصد به هفت درصد کاهش یافته است، اعمال خواهد شد و بر همین مبنا، تعداد نمایندگانی که از هر یک از احزاب سیاسی وارد مجلس خواهند شد، بر اساس تعداد آرای معتبر در هر حوزه انتخابیه خواهد بود.

انتخابات حساس پیش رو، سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در تاریخ ترکیه و دومین دور انتخابات ریاست جمهوری این کشور پس از تغییر نظام سیاسی از پارلمانی به ریاستی و بیست و هشتمین دوره انتخابات مجلس این کشور محسوب می‌شود.

دوره ریاست جمهوری ترکیه پنج ساله است و منتخبان مردم در مجلس ترکیه نیز که ۶۰۰ عضو دارد، در مدت پنج سال بر کرسی نمایندگی می‌نشینند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید