پایگاه اکسیوس خبر داد؛

شوک بزرگ آمریکا به امارات/ کمک نظامی می‌خواهید، هزینه بدهید

کدخبر: ۵۷۳۳۷۳
پس از اینکه وابسته نظامی سفارت آمریکا در ابوظبی، فاکتور کمک‌های نظامی پنتاگون را به همتایان اماراتی خود تحویل داد، محمد بن زاید از نحوه رفتار آمریکا ناراحت و شوکه شد.
شوک بزرگ آمریکا به امارات/ کمک نظامی می‌خواهید، هزینه بدهید

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، به گزارش پایگاه اکسیوس و به نقل از مقامات اماراتی و آمریکایی، پس از حمله پهپادی حوثی‌ها به امارات و زمانی که واشنگتن از ابوظبی برای کمک‌های نظامی به امارات درخواست هزینه کرد، مقامات این کشور شوکه شدند.

این افشاگری برگرفته از کتاب صلح ترامپ، نوشته باراک راوید، خبرنگار اکسیوس است.

ژانویه گذشته، یک حمله پهپادی که حوثی‌ها مسئولیت آن را بر عهده گرفتند، یک تأسیسات نفتی در ابوظبی را هدف قرار داد.

پس از آن حمله، محمد بن زاید، ولیعهد ابوظبی که اکنون حاکم امارات است یک جلسه اضطراری با فرماندهان نظامی خود برگزار کرد تا تدابیر فوری برای دفاع از کشور را اتخاذ کند.

بر اساس این گزارش، ارتش امارات اعلام کرد که بهترین راه برای انجام این کار، دریافت هواپیماهای اف۱۶ و میراژ ۲۰۰۰ است که مستلزم قابلیت سوخت‌گیری بوده که ایالات متحده در اختیار دارد. آمریکا موافقت کرد و چندین‌بار به هواپیماهای جنگنده اماراتی را سوخت‌رسانی کرد.

چند روز پس از حمله دوم به ابوظبی، وابسته نظامی سفارت آمریکا برای با مقامات ارشد نظامی امارات دیدار کرد و صورت‌حساب سوخت‌گیری را به آن‌ها تحویل داد.

این اتفاق به شدت برای امارات متحده عربی توهین‌آمیز بود و مقامات اماراتی به اکسیوس گفتند که دلیل دیگری است که بن‌زاید احساس می‌کند آمریکا آن‌ها را در زمانی حساس رها کرده‌اند.

مقامات آمریکایی در کاخ سفید و پنتاگون به اکسیوس گفتند که این درخواست اشتباه بوده و از آن پشیمان شده‌اند.

درک شولت، مشاور وزارت خارجه گفت: دلیل ناراحتی شیخ محمد قابل درک است. احساس بدی دارم که او برای مدت زیادی ناراحت بود و ما اطلاعی از آن نداشتیم. ما قضیه را خیلی جدی گرفتیم و با متحدمان رسمی برخورد کردیم.

وقایع سال گذشته در زمانی رخ داد رابطه آمریکا و امارات تضعیف شده بود.

در سال اول دولت بایدن، امارات متحده عربی از کاهش تعهد واشنگتن به امنیت شرکای ایالات متحده در منطقه ابراز نگرانی کرده بود. قرارداد خرید اف۳۵ هنوز نهایی نشده است و بنا بر گزارش‌ها، امارات از سرعت پایین فرآیند و شرایط مربوط به فروش دلخور هستند.

در دسامبر ۲۰۲۱، ابوظبی اعلام کرد که بحث مربوط به فروش را تعلیق می‌کند. در مارس ۲۰۲۲، سفیر امارات در ایالات متحده گفت که روابط دو کشور در معرض آزمایش است.

حتی شروع به کار ترمیم روابط، ماه‌ها طول کشید دیدار بایدن با محمد بن زاید در جده، یکی از اتفاقاتی بود که به آن کمک کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید