بورل: احترام به قوانین بین‌المللی روز به روز کم‌رنگ‌تر می‌شود

کدخبر: ۵۷۳۵۳۰
اقتصادنیوز: مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، گفت: در حال حاضر اعتماد بین بازیگران اصلی عرصه جهانی رو به کاهش است و احترام به قوانین بین‌المللی و چندجانبه هم روز به روز کم‌رنگ‌تر می‌شود.
بورل: احترام به قوانین بین‌المللی روز به روز کم‌رنگ‌تر می‌شود

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، «جوسپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز شنبه هنگام افتتاح مجمع وزیران اتحادیه اروپا - هند - اقیانوس آرام، گفت: هزینه‌های نظامی اتحادیه اروپا از سال ۲۰۱۴ تاکنون ۳۰ درصد افزایش یافته است.

پرده‌برداری اردوغان از همکاری رقبای انتخاباتی‌اش با «جو بایدن»

خبرگزاری تاس گزارش داد، بورل افزود: این روند در منطقه آسیا - اقیانوسیه که در آن هزینه‌های نظامی نسبت به سال ۲۰۱۳، ۴۰ درصد افزایش یافته، بیشتر مشهود است.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، گفت: در حال حاضر اعتماد بین بازیگران اصلی عرصه جهانی رو به کاهش است و احترام به قوانین بین‌المللی و چندجانبه هم روز به روز کم‌رنگ‌تر می‌شود.

به نوشته خبرگزاری تاس، ۱۴ وزیر خارجه از جمع ۲۷ وزیر خارجه اتحادیه اروپا که در نشست غیررسمی دیپلمات‌های ارشد اروپایی در استکهلم گرد هم آمده بودند، در این شهر باقی ماندند تا در مجمع اتحادیه اروپا - هند - اقیانوس آرام شرکت کنند.

هنوز فهرست شرکت‌کنندگان در مجمع اتحادیه اروپا - هند - اقیانوس آرام منتشر نشده است اما به نوشته خبرگزاری تاس، چین در این مجمع شرکت نکرده است.

موسسه تحقیقات صلح بین‌المللی استکهلم (SIPRI) چندی پیش گزارشی از آخرین داده‌ها درباره هزینه‌های نظامی کشورهای جهان منتشر کرد که در آن آمریکا، چین و روسیه به ترتیب بیشترین هزینه کننده‌های نظامی جهان در سال ۲۰۲۲ معرفی شدند.

نان تیان پژوهشگر ارشد این موسسه تحقیقاتی معتقد است: تداوم روند صعودی در هزینه نظامی طی سال‌های اخیر یک نشانه است از اینکه ما در یک جهان ناامن زندگی می‌کنیم.

مشکلات برجام استخوان لای زخم است / واکنش احتمالی ایران در صورت فعال شدن مکانیسم ماشه

وی افزود: کشورها در واکنش به محیط امنیتی رو به زوال که بهبودی در آینده برای آن متصور نیستند، قدرت نظامی‌شان را تقویت می‌کنند.

درحالیکه موسسه تحقیقات صلح بین‌المللی استکهلم ریشه بالا رفتن تامین منابع مالی در حوزه نظامی کشورها در سال ۲۰۲۲ را از نتایج جنگ اوکراین می‌داند، بسیاری از کارشناسان و ناظران بین‌المللی باور دارند که اصرار غرب به ویژه آمریکا در جهت بزرگ‌تر کردن دامنه قلمرو ناتو این فاجعه را رقم زده است بنابراین می‌توان عامل اصلی را سیاست‌های غرب در تحریک قدرت‌های بزرگ چون روسیه و چین دانست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید