راهیابی رهبران ۱۰ حزب به پارلمان ترکیه

کدخبر: ۵۷۴۱۵۴
اقتصادنیوز: نتایج بیست و هشتمین دوره انتخابات مجلس ترکیه نشان می‌دهد که رهبران ۱۰ حزب سیاسی این کشور به پارلمان این کشور راه یافتند.
راهیابی رهبران ۱۰ حزب به پارلمان ترکیه

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، بررسی نتایج بیست و هشتمین دوره انتخابات مجلس ترکیه نشان می دهد که رهبران ۱۰ حزب سیاسی این کشور به عنوان نماینده انتخاب شده و به پارلمان راه یافته اند.

سفیر آمریکا در عراق: آمریکا منطقه را ترک نخواهد کرد

تارنمای خبرلر گزارش داد، «دولت باغچه‌لی» رهبر حزب حرکت ملی دوباره به عنوان نماینده مردم شهر عثمانیه به مجلس این کشور راه یافته است.

«ذکریا یاپیجی اوغلو» رهبر حزب مطالبه آزادی، «اوندر آکساکال» رهبر حزب چپ دموکرات و «فاتح اربکان» فرزند مرحوم نجم الدین اربکان و رهبر حزب «دوباره رفاه» که هر سه از لیست حزب عدالت و توسعه نامزد شده بودند، به عنوان نمایندگان شهر استانبول وارد پارلمان ترکیه شده اند.

همچنین بر اساس نتایج انتخابات پارلمانی ترکیه، «مصطفی دستیجی» رهبر حزب اتحاد بزرگ و یکی از شرکای ائتلاف جمهور حامی اردوغان نیز که از سوی حزب خود نامزد در شهر استانبول نامزد شده بود، به مجلس راه نیافت.

«مصطفی ساریگول» رهبر حزب تحول ترکیه که از فهرست حزب جمهوری خلق نامزد شده بود، به عنوان نماینده شهر ارزینجان به مجلس ملی ترکیه راه یافت و «ابراهیم آکین» رهبر همتراز حزب چپ سبز(یکی از احزاب ائتلاف کار و آزادی) از شهر ازمیر و «چیغدم کیلیچ‌گون اوچار» دیگر رهبر همتراز حزب چپ سبز از شهر استانبول به عنوان نماینده مجلس ترکیه برگزیده شدند.

همچنین بر اساس نتایج اعلام شده، پروین بولدان و میتهات سانچار روسای همتراز حزب دموکراتیک خلق ها که از لیست حزب چپ سبز در انتخابات شرکت کردند، به ترتیب به عنوان نماینده شهر وان و شهر شانلی‌اورفا به مجلس ترکیه راه یافتند.

تارنمای تی.آر.تی خبر نیز اعلام کرد که همه ۱۶ عضو کابینه فعلی رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه که به درخواست او از شهرهای مختلف این کشور در انتخابات پارلمانی نامزد شده بودند، به عنوان نمایندگان بیست و هشتمین دوره مجلس ملی ترکیه برگزیده شده‌اند.

فعالیت ۶۰۰ نماینده منتخب بیست و هشتمین دوره مجلس ملی ترکیه برابر قانون و آیین‌نامه داخلی مجلس این کشور، سه روز پس از اعلام قطعی نتایج، آغاز می شود.

انتخابات همزمان ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه روز گذشته با مشارکت کم نظیر در این کشور برگزار شد به طوری که ۸۸.۸۴ درصد افراد واجد شرایط در انتخابات ریاست جمهوری و بیش از ۸۸ درصد مردم نیز در انتخابات پارلمانی رای دادند.

برنده دور دوم رقابت انتخابات ترکیه خواهیم بود

آرای انتخابات پارلمانی ترکیه نشان می دهد که ائتلاف جمهور(حامیان اردوغان) توانسته است ۴۹.۳۱ درصد آرا و ۳۲۱ کرسی مجلس این کشور در انتخابات را کسب کرده و اکثریت پارلمان را به دست گیرد.

بر اساس نتایج اعلام شده، ائتلاف ملت(حامیان قلیچداراوغلو) نیز توانسته است در این انتخابات ۳۵.۱۹ درصد آرای مردمی، ۲۱۳ کرسی مجلس ترکیه را کسب کند.

بر اساس نتایج اعلام شده، ائتلاف کار و آزادی(احزاب کُردی) ۱۰.۵۱ درصد آرا و ۶۶ کرسی این انتخابات را کسب کرده و ائتلاف آتا(حامیان سینان اوغان) نیز به علت کسب ۲.۴۶ درصد آرای این انتخابات و نرسیدن به حد نصاب هفت درصد برای حضور در پارلمان، از راهیابی به مجلس ترکیه باز ماند.

بر اساس شمارش آرای صندوق ها، احزاب عدالت و توسعه با ۲۶۶ کرسی، جمهوری خواه خلق ترکیه با ۱۶۹ کرسی، چپ سبز با ۶۲ کرسی، حرکت ملی با ۵۰ کرسی و حزب نیک با ۴۴ کرسی، حزب دوباره رفاه با پنج کرسی و حزب کارگران ترکیه با چهار کرسی به مجلس ۶۰۰ نفری ترکیه به شکل اختصاصی راه یافته اند.

رای گیری انتخابات همزمان ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه روز یکشنبه این هفته در یک هزار و ۹۴ حوزه انتخابیه ۸۱ استان این کشور برگزار شد.

در بیست و هشتمین دوره رقابت انتخابات پارلمانی ترکیه که همزمان با سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری این کشور در حال برگزاری شد، نامزدهای ۲۴ حزب به همراه ۱۵۱ نامزد مستقل و منفرد برای کسب ۶۰۰ کرسی مجلس در ۸۷ حوزه انتخابیه حضور داشتند.

در دوره قبلی انتخابات، پنج حزب عدالت و توسعه، جمهوری خواه خلق ترکیه، دموکراتیک خلق‌ها، حرکت ملی و حزب نیک توانستند با رد کردن حد نصاب ۱۰ درصد وارد پارلمان ترکیه شوند و نمایندگان ۹ حزب دیگر نیز در قالب ائتلافی وارد پارلمان ترکیه شدند.

منتخبان مردم در مجلس ترکیه که ۶۰۰ عضو دارد، در مدت پنج سال بر کرسی می‌نشینند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید