مهم‌ترین خبرهای اقتصادنیوز در 24 ساعت اخیر

پالس مثبت ایران به آمریکا/ خبری مهم درباره حقوق بازنشستگان

کدخبر: ۶۰۰۲۷۶
اقتصادنیوز: اظهارات مهم امیرعبداللهیان درباره توافق با آمریکا، بررسی لایحه برنامه هفتم در مجلس و تصویب کلیات آن از جمله خبرهای مهم 24 ساعت اخیر بود که اقتصادنیوز در این گزارش آنان را مرور کرده است.
پالس مثبت ایران به آمریکا/ خبری مهم درباره حقوق بازنشستگان

به گزارش اقتصادنیوز ، چند روزی از سفر مهم  سیدابراهیم رئیسی و هیات همراه او به نیویورک می‌گذرد، با این حال همچنان خبرهای مهمی از آمریکا به گوش می‌رسد. یکی از این خبرها، درخواست وزیر خارجه برای معافیت از محدودیت تردد مقامات ایرانی برای سفر به واشنگتن و هچنین بازدید از دفتر حافظ منافع ایران بود که با مخالفت آمریکایی‌ها روبه‌رو شد. 

سیگنال مهم ایران به آمریکا

از سوی دیگر، توافق اخیر ایران و آمریکا بر سر تبادل زندانیان و همچنین آزادسازی اموال بلوکه شده کشور در کره جنوبی، این گمانه‌زنی را تقویت کرده که آیا واشنگتن پیام جدیدی به تهران فرستاده است یا خیر؟ هر چند که حسین امیرعبداللهیان دراین باره گفته است: «ما همواره پیام های مثبتی از آمریکایی ها دریافت می کنیم اما در جلساتم در نیویورک به صراحت تاکید کردم که ما بر مبنای رفتار عملی آمریکا قضاوت خواهیم کرد.»

وی همچنین پالس مثبتی را به آمریکا فرستاد و گفت: « ما معتقد هستیم که مذاکرات به مقدار زیادی در وین ماه‌ها انجام و منجر به پیش نویسی شده است که آن پیش نویس هم هنوز نهایی نیست اما پیش نویس در دسترس هست. اگر طرف های مقابل و آمریکایی ها اراده لازم را داشته باشند در چارچوب مذاکرات قبلی انجام شده و اولویت هایی که مد نظر ایران است، می توانیم یک توافق را در دسترس بدانیم.»

بررسی لایحه هفتم به کجا رسید؟

از سوی دیگر، نمایندگان مجلس روز شلوغی را پشت سر گذاشتند. هر چند که ابتدا یک جلسه غیرعلنی برای بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه تشکیل شد اما در ادامه نمایندگان از یک طرف بررسی این لایحه را در دستور کار قرار دادند و از طرف دیگر، بر تمدید لایحه ششم اصرار ورزیده و آن را به مجمع تشخیص مصلحت ارجاع دادند. 

در این میان، ابوالفضل ابوترابی، نماینده  نجف‌آباد در مجلس با اشاره به جلسه غیرعلنی مجلس از یک توافق مهم با ابراهیم رئیسی خبر داد و گفت: «رئیس مجلس عنوان کرد که هیأت رئیسه کمیسیون تلفیق در این باره نشستی را با رئیس‌جمهور برگزار کردند و در این جلسه توافق شده که گزارش کمیسیون تلفیق درباره لایحه برنامه هفتم توسعه در صحن مورد رسیدگی قرار گیرد و در مورد مواد و تبصره‌های مورد اختلاف مجلس و دولت این مواد و تبصره‌ها برای بررسی بیشتر به کمیسیون ارجاع داده شود.»

همچنین، عبدالعلی رحیمی مظفری، عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس درباره کلیات لایحه برنامه هفتم توسعه گفت: «از دوستان دولت می‌خواهم اگر به استقلال قوا اعتقاد داریم اجازه دهیم مجلس بدون لابی‌گری و فشار، بدون تماس و پیامک برنامه هفتم را در فضای منطقی و کارشناسی با تعامل بررسی و تصویب کند.»

سینگال منفی گروسی به برجام

تعیین تکلیف همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در برنامه هفتم، ادعای گروسی درباره ایران، تصویب کلیات برنامه لایحه هفتم و نامه تند پورابراهیمی به رئیسی علیه رئیس بانک مرکزی از دیگر خبرهای مهم 24 ساعت اخیر است. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید