ارمنستان رضایت داد/ برگزاری نشست صلح در تهران

کدخبر: ۶۰۳۳۰۹
اقتصادنیوز: رسانه های جمهوری آذربایجان از موافقت نخست‌وزیر ارمنستان با برگزاری نشست ۳+۳ در تهران خبر دادند.
ارمنستان رضایت داد/ برگزاری نشست صلح در تهران

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، خبرگزاری ترند جمهوری آذربایجان اعلام کرد که ارمنستان آماده برگزاری نشست‌هایی در قالب ۳+۳ است، این قالب که شامل کشورهای جمهوری آذربایجان، ارمنستان، گرجستان، ایران، ترکیه و روسیه است. پیشتر توسط الهام علی‌اف رئیس جمهور آذربایجان مطرح شده بود.

به نوشته خبرگزاری ترند، نخست وزیر ارمنستان با بیان اینکه پیشتر توافق شد که نشست بعدی در قالب ۳+۳ در تهران برگزار شود، خاطرنشان کرد: ما آمادگی داریم مذاکرات را در قالب ۳+۳ ادامه دهیم.

علی‌اف در زمان مطرح کردن پیشنهاد خود برای برگزاری نشست‌هایی در قالب ۳+۳، تاکید کرده بود که مشکلات منطقه باید توسط خود کشورهای منطقه حل و فصل شود.

درگیری بر سر قره‌باغ سابقه طولانی و تاریخی دارد ولی درگیری‌های معاصر در قره‌باغ از ابتدای سال ۱۹۹۰ میلادی و همزمان با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی سابق میان جمهوری‌های تازه استقلال یافته جمهوری آذربایجان و ارمنستان آغاز و در سال ۱۹۹۴ پس از کشته شدن ۳۰ هزار نفر از دو طرف متوقف شد.

بحران قره‌باغ در فوریه (بهمن/ اسفند) سال ۱۹۸۸ تبدیل به یک جنگ ویرانگر شد و تا مارس (اسفند/ فروردین) ۱۹۹۴ ادامه یافت. این درگیری در ناحیه‌ای به همین نام در جنوب جمهوری آذربایجان رخ داد. در این منطقه که عمده جمعیت آن ارمنی هستند، با پشتیبانی ارمنستان و مقابله جمهوری آذربایجان یک جنگ تمام عیار شکل گرفت و حدود ۶ سال به طول انجامید که طی آن حدود ۳۵ هزار نفر کشته و بیش از ۸۰۰ هزار نفر نیز از خانه‌های خود آواره شدند.

پس از جنگ دوم قره‌باغ در سال ۲۰۲۰ که با قرارداد آتش بس به میانجیگری روسیه به پایان رسید، ۳ تا ۶ هزار نیروی حافظ صلح روسی در منطقه مستقر شده و تلاش برای برقراری آتش بس بین طرف‌ها را آغاز کردند ولی در ۳۳ ماه گذشته، آتش بس بین طرف‌های آذری و ارمنی بارها نقض شده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید