پشت پرده مناقشه ای که مرگ شوروی را اعلام کرد

معرفی برنده اصلی نبرد قره باغ!

کدخبر: ۶۰۲۰۶۵
اقتصادنیوز: امروز تحلیلگران از زوایایی متفاوت نبرد قره باغ را بررسی کرده و براین باورند که پایان این مناقشه تاریخی ماحصل پویایی منطقه و دخالت بازیگرانی چون ترکیه و روسیه بوده است. از منظر آنها مولفه های دیگری چون حمله روسیه به اوکراین را نیز باید لحاظ کرد.
معرفی برنده اصلی نبرد قره باغ!

به گزارش اقتصادنیوز ، درگیری قره باغ که از سالهای آخر اتحاد جماهیر شوروی شعله ور شد، به پایان رسیده است. قره باغ کوهستانی که عمدتا جمعیت ارامنه را در خود جای داده بود، در اختیار آذربایجان ئ جزو این جغرافیا قرار گرفت. بیش از 140 هزار نفر از ساکنان این سرزمین، اگر نگوییم همه، آن را ترک کرده اند یا در حال آماده شدن برای ترک منطقه هستند. از هفته گذشته، کاروان‌هایی از ماشین‌ها، کامیون‌ها و اتوبوس‌ها راهی مرز ارمنستان شده‌اند.

پایان مناقشه ای تاریخی

قره باغ کوهستانی به درگیری منجمد کهن تبدیل شده بود – مناقشه ای طولانی مدت که با تضعیف قدرت شوروی کلید خورد و پس از فروپاشی هم حل نشد. اگرچه از زمان فروپاشی شوروی، قره باغ شبه خودمختار بود و توسط ارامنه اداره می شد، اما آسیب پذیر بود و توسط سازمان ملل به عنوان بخشی از آذربایجان شناخته می شد. این سرزمین صرفا توسط یک کریدور باریک پا به ارمنستان متصل است.حالا آذربایجان با حمله به پایتخت قره باغ کوهستانی، استپانکرت، قدرت این منطقه مورد مناقشه را در دست گرفت.

ناظران ارمنی می گویند، ارمنستان غافلگیر شد و روسیه علیرغم نقش میانجیگرانه اش در برقراری آتش بس و تامین نیروهای حافظ صلح پس از آخرین درگیری های جدی در سال 2020 کنار ایستاد. اکنون گزارش شده است که این حافظان صلح روسی با محافظت از کاروان های پناهجویان به تخلیه این منطقه کمک می کنند.حمله آذربایجان به استپاانکرت و شکست ارمنستان و روسیه در جلوگیری از آن در قاب انفعال مسکو قابل تبیین است. گروهی می گویند روسیه درگیر اوکراین است و اکنون هزینه راه اندازی این جنگ را می پردازد.

11111111111111111111111111111111111111

چرایی انفعال مسکو

آنگونه که موسسه مطالعات واشنگتن نوشته، حمله روسیه به اوکراین، جاه طلبی مسکو برای میانجی گری یا حفاظت از صلح در هر کجا، از جمله در قره باغ کوهستانی را بی اعتبار کرد. امروز برخلاف تصور کرملین نشین ها، روسیه نتوانسته به واسطه حمله ای برق آسا به اوکراین این کشور را سریعا به زانو درآورد. امروز جنگ اوکراین به درگیری طولانی مدت تبدیل شد، پس قره باغ کوهستانی نمی توانست بخشی از اولویت های روسیه باشد.اما انفعال مسکو و جنگ اوکراین تنها دلایل شکست ارمنستان در جریان درگیری با آذربایجان نبود.به باور ناظران، حرکت ایروان به سوی غرب و تمایلش جهت قرار گرفتن کنار ایالات متحده از جمله دلایل عقب نشینی کرملین بود.

پاشینیان سال 2018 به قدرت رسید و مانند اسلاف خود توانست تا حد زیادی از خط باریک تعریف شده میان حفظ روابط اقتصادی طولانی مدت این کشور با روسیه و روابط پایدار با غرب، عبور کند. اما اخیرا این تعادل به هم خورده است.با این همه گروهی می گویند قضاوت در باب این که روسیه به واسطه چنین مولفه ای خود را کنار کشیده، دشوار است.یکی از نتایج روابط نزدیک ارمنستان با غرب، مانور نظامی مشترکی بود که این کشور اوایل ماه جاری با ایالات متحده برگزار کرد. بدیهی است که روسیه در باب دخالت نظامی آمریکا در منطقه خوش بین نبود. چنین گزاره ای می تواند توضیح دهد که چرا روسیه که پیشتر نقش بازیگر حامی صلح را بازی می کرد، هنگامی که قره باغ کوهستانی مورد حمله آذربایجان قرار گرفت، به کمک ارمنستان نیامد.

3333333333333333333333333333333333

نقش پنهان اردوغان

ماه می پس از انتخاب رجب طیب اردوغان، روسیه درگیر ترمیم حصارها با ترکیه - حامی اصلی منطقه ای آذربایجان - شد. از همین رو همسویی با ارمنستان برای روسیه دشوار شده بود. آنچه به نظر می رسد از دست دادن قره باغ کوهستانی در قاب بازتعریف چینش ژئوپلیتیکی قابل تبیین است. این مقوله را می توان نه صرفا با انفعال روسیه، بلکه با تمایل ایالات متحده به ارمنستان و پویایی فزاینده ترکیه به عنوان یک قدرت منطقه ای توضیح داد.ترکیه اگر متحد روسیه نباشد، مطمئنا در باب اوکراین رایزنی ها مفید نخواهد بود.امروز اردوغان پوتین را انزوای بین المللی تحمیل شده توسط غرب اندکی نجات داده. اردوغان در اقدامی نمادین و در راستای وارد کردن ضربه ای دیگر به ارمنستان، تصرف قره باغ کوهستانی را با بازدید از نخجوان - منطقه ای که متعلق به آذربایجان شناخته می شود، تایید کرد.

به باور تحلیلگران، پایان خشونت آمیز این درگیری بعد از بیش از 30 سال را می توان هم به عنوان آخرین اسپاسم فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی قلمداد کرد و هم مرحله بعدی کوچک شدن روسیه در مرزهای پسا  شوروی. جنگ اوکراین بزرگترین و مهم‌ترین جنگ‌های پس از امپراتوری است و بخشی از همین پدیده. نتیجه کوتاه مدت در اوکراین هر چه باشد، هدف مسکو را تحت تاثیر قرار خواهد داد.این بدان معنا نیست که روسیه سقوط خواهد کرد. با این حال، قدرت این کشور کاهش می یابد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس سایر رسانه ها
    کارگزاری مفید