هم آغوشی نامیمون

امارات؛ بهشت نخبگان روس؛ رمزگشایی از پشت پرده روابط ابوظبی- مسکو

کدخبر: ۵۹۳۳۹۱
اقتصاد نیوز: در شرایطی که مسکو به واسطه تحریم های اعمالی غرب به سخت می تواند در بازارهای جهانی مانور دهد، گزارش ها نشان می دهد که برخی از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس با چراغ سبز واشنگتن برای نفت این بازیگر آغوش باز کردند. این در حالی است که برخی از این بازیگران چون امارات به بهشت نخبگان روس تبدیل شده اند؛ همان هایی که به واسطه تحریم ها قادر به سفر نیستند.
امارات؛ بهشت نخبگان روس؛ رمزگشایی از پشت پرده روابط ابوظبی- مسکو

به گزارش اقتصادنیوز ، یک سال و نیم پس از جنگ اوکراین، کشورهای اندکی چون امارات از فرصت‌های اقتصادی استفاده کرده و به تلاش‌های جنگی پوتین و تقویت مسکو کمک می کنند.بانک‌های ابوظبی استعدادهای غیرقانونی را جذب کرده تا بدین طریق پول روسیه را مدیریت کنند. تاجران دبی بیش از هر زمان دیگری نفت و طلای روسیه را جابه جا می کنند و خریداران روس از رونق املاک و مستغلات این بازیگر حمایت می کنند.

هم آغوشی نامیمون

گرم شدن روابط مسکو و ابوظبی؛نزدیکترین شریک امنیتی ایالات متحده، روابط آمریکا و امارات را درگیر تنش کرده، یا این همه  پول روسیه برای اقتصاد این کشور حاشیه خلیج فارس با اهمیت است.استفان سونس، کارشناس مسائل خاورمیانه فعال در دانشگاه سانفرانسیسکو در این باب گفت: رهبران ابوظبی در مورد اقتدارگرایی، فساد یا نقض هنجارهای حقوق بین‌الملل توسط پوتین تردیدی ندارند. بنابراین مایل اند تا از فرصت‌های ایجاد شده توسط تحریم‌ها برای افزایش روابط اقتصادی خود با روسیه بهره برداری کنند. امارات متحده عربی چندین بار در سازمان ملل حمله به اوکراین را محکوم کرده، اما جزو کشورهایی است که آشکارا بسیاری از تحریم‌های آمریکا و اروپا علیه شرکت‌ها و نخبگان مسکو را اجرا نمی‌کند و در عوض به روس‌هایی که سعی می‌کنند پول خود را خارج کنند، کالاهای خود را به بازارهای جهانی برسانند یا فرار کنند، کمک می کند.

یکی از مقام های امارات در پاسخ به وال استریت ژورنال گفت که این کشور برای برخورد با افراد و شرکت های تحریم شده از رویکردی سخت گیرانه پیروی می کند و با ایالات متحده و اتحادیه اروپا درباره پیامدهای درگیری اوکراین بر اقتصاد جهانی مشارکتی فعال دارد. به گفته این مقام که نخواست نامش فاش شود، با توجه به شهرت ابوظبی به عنوان مرکز سرمایه گذاری جهانی، شرایط جاری جهانی منجر به نقل و انتقال های مالی و سرمایه گذاری در امارات متحده عربی شده است. بی دلیل نیست که ناظران می گویند، سال گذشته، ده ها هزار روس به امارات نقل مکان کرده اند و جامعه روس زبان به یکی از برجسته ترین جوامع در کشوری با حدود نه میلیون نفر جمعیت تبدیل شده است. اکثر روس‌هایی که در این در کشور ساکن می‌شوند تحریم نیستند.

im-838817

دبی؛ بهشت نخبگان روس

تحریم‌های ایالات متحده و اروپا بر نفت روسیه موجب شده تا امارات به مقصد نخست صادرات کرملین تبدیل شود، رهبران این کشور حاشیه خلیج فارس حالا نفت را با قیمت‌های تخفیفی خریداری کرده یا پالایش می‌کنند - تجارتی که معمولا با تحریم‌های غرب در تضاد نیست. این کنش مرکز ثقل صنعت تجارت نفت را از خانه پیشنش، ژنو به دبی منتقل کرده است. بر اساس گزارش کپلر، واردات نفت خام روسیه در سال 2022 سه برابر شد و به 60 میلیون بشکه رسید.یکی از فعالان اقتصادی در این باره جمله معروفی دادر. او گفته: سیرک به جایی می‌رود که نقدینگی موجود باشد.بر اساس گزارش کپیتال اکونومیکس، سیل ارزهای خارجی به امارات متحده پس از حمله روسیه، در قیاس با سال قبل، هر ماه حدود 20 درصد افزایش یافته است.

جیمز سوانستون، اقتصاددان فعال در کپیتال اکونومیکس، در باب جریان ارز خارجی به امارات متحده عربی گفت: این فرایند از مارس سال گذشته به شدت قوی بوده است.منابع نزدیک به امارات و ایالات متحده گفتند که ایگور سچین، یکی از معتمدان پوتین، سال نو را در نخل جمیرا، جزیره ای مصنوعی در حومه دبی جشن گرفت، این در حالی است که آمریکا و اروپا، سچین را به دلیل عضویت در حلقه داخلی پوتین تحریم کرده و او را از سفر منع کرده اند، اما هیچ چیزی مانع از بازدید او از امارات نشد.وال استریت ژورنال در این باره نوشته، سچین «روس نفت» را اداره می کند،شرکت نفتی دولتی روسی. با این همه مجموعه‌ای از شرکت‌های تازه‌کار که کمتر شناخته شده‌اند نیز کارکنان خود را به امارات متحده عربی منتقل کرده‌اند.

همزمان وزارت خزانه داری ایالات متحده با انتشار اسنادی اعلام کرد که رمضان قدیروف، رهبر جمهوری چچن و از وفادار سرسخت پوتین، دارایی هایی در پالم دارد که قبل از جنگ خریداری شده. از آغاز درگیری، علی پسر 15 ساله قدیروف تصاویری خود را در اینستاگرام منتشر کرده؛ انگاری در یکی از مرکز تناسب اندام در دبی تمرین هنرهای رزمی می کند. علی و رمضان قدیروف به درخواست ها برای اظهار نظر پاسخ ندادند.

im-838897

چراغ سبز واشنگتن

مقامات و مشاوران آمریکایی به شکلی غیر علنی گفتند که مانع تجارت نفت روسیه با امارات نخواهند شد. البته تا زمانی که دو بازیگر به سقف قیمتی که توسط کشورهای ثروتمند گروه هفت تعریف شده و هدفش کاهش درآمد کرملین است، احترام بگذارند. ایالات متحده و اروپا واردات طلای روسیه را ممنوع کردند، با این همه این تحریم ها فعل و انفعال های امارات در این حوزه را تحت تاثیر قرار نمی دهد.ابوظبی در طول بهار عربی و حتی در شرایطی که ویروس کرونا در سراسر جهان وضعیت اضطراری ایجاد کرده بود، بهشت خاورمیانه محسوب می شد.امروز نیز ثروت روسیه به تدریج در حال انتقال به این کشور عربی است. دبی که مدت‌ها مرکز طلا بود، اکنون طلای روسیه را در مقادیر بیشتری مبادله می‌کند.

هجوم روس ها توجه بانک ها را به خود جلب کرده است. امارات « ان بی دی»، بانک اصلی دولتی دبی، بانکداران موسسات مالی روس را برای راه‌اندازی واحدی که به مدیریت پول روس های ثروتمند اختصاص داده شده، تشویق کرد. همزمان بانک‌های محلی هزاران حساب برای روس‌ها باز کرده‌اند. مقامات گفته‌اند که بانک‌های محلی از تعامل با افراد تحریم‌شده اجتناب می‌کنند تا بدین طریق روابطشان با بانک‌های آمریکایی که دلار را تسویه می‌کنند پر تنش نشود.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید