تحرکات پشت پرده برای برکناری نتانیاهو!

کدخبر: ۶۰۹۸۷۴
اقتصادنیوز :رسانه‌های عبری از مذاکراتی میان وزرا و اعضای کنست از حزب لیکود درباره برکناری بنیامین نتانیاهو از نخست وزیری از طریق سلب اعتماد از وی خبر دادند.
تحرکات پشت پرده برای برکناری نتانیاهو!

 به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، شبکه ۱۳ تلویزیون اسرائیل گزارش داد، مذاکرات میان وزرا و اعضای کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) از حزب لیکود درباره برکناری بنیامین نتانیاهو از نخست وزیری از طریق سلب اعتماد از وی در روزهای اخیر جدی‌تر شده‌است. تعداد این وزرا و اعضا رو به افزایش است. برخی رهبران احزاب اپوزیسیون نیز در این مذاکرات شرکت می‌کنند.

 

واکنش شدید نتانیاهو به اظهارات وزیرانش؛ حرف نزنید!

برخی اعضای کنست معتقدند که بسیاری از اعضای لیکود در صورتی که با وجود نتانیاهو انتخابات برگزار شود جایگاه‌های سیاسی خود را از دست می‌دهند و احتمالا این حزب شکست بزرگی در انتخابات بخورد. برای همین آن‌ها به دنبال سلب اعتماد از نتانیاهو بعد از پایان عملیات نظامی هستند.

در صورتی که تلاش‌ آن‌ها موفقیت آمیز باشد یکی از اعضای ارشد لیکود ریاست کابینه را برعهده خواهد گرفت و متعهد خواهد شد که در انتخابات بعدی نامزد نشود. این اقدام به حمایت اعضای اپوزیسیون از جمله احزاب عربی نیاز دارد.

این شبکه اعلام کرد، احتمال موفقیت این طرح کم است چراکه برکناری نتانیاهو دست کم به رای ۱۵ عضو لیکود نیاز دارد درحالی که تعداد کنونی که از این طرح حمایت می‌کنند ۱۰ نفر هستند.

این اقدام از نظر سیاسی نیز پیچیده است چراکه وزرایی که براساس قانون نروژی انتخاب شده‌اند (یعنی کسانی که پست‌های وزارتی را دریافت کرده و پست‌هایشان در کنست را به دیگران داده‌اند) باید از پست‌هایشان استعفا بدهند و به کنست بازگردند. نتانیاهو نیز زمان کافی برای ناکام گذاشتن این تلاش را خواهد داشت.

در این راستا رادیو کان یکشنبه اعلام کرد که بنی گانتس، وزیر جنگ سابق و رئیس ائتلاف «پادگان رسمی» با هرگونه تحرک سیاسی برای برکناری نتانیاهو طی دوره جنگ مخالف است.

براساس نظرسنجی روز جمعه معاریو تنها ۲۶ درصد صهیونیست‌ها معتقدند نتانیاهو برای نخست وزیری بهتر است در حالیکه ۵۲ درصد گانتس را بهتر دانستند.

از سوی دیگر، براساس نظرسنجی مرکز آزادی و مسؤولیت در دانشگاه رایخمن در هرتزلیا ۶۶ درصد صهیونیست‌ها تا حد زیادی برگزاری انتخابات بعد از پایان جنگ غزه را تأیید می‌کنند.

این نظرسنجی نشان داد که شهروندان اعتمادشان به مقامات سیاسی و توانایی‌ آن‌ها برای کمک در زمان نیاز را از دست داده‌اند. تنها ۱۹ درصد صهیونیست‌ها احساس می‌کنند می‌توانند به مقامات اعتماد کنند.

براساس این نظرسنجی، ۵۲ درصد صهیونیست‌ها اعلام وضعیت اضطراری را تأیید می‌کنند.

این نظرسنجی همچنین سطح نژادپرستی در میان ساکنان اراضی اشغالی را نشان داد به طوریکه صهیونیست‌ها کاملا با ایجاد محدودیت در حق آزادی بیان برای شهروندان عرب موافق بودند. ۶۹ درصد از شرکت کنندگان ممنوعیت تظاهرات در همدردی با ساکنان غزه را تأیید کردند. ۴۲ درصد از منع تظاهرات برای برکناری نخست وزیر حمایت کردند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید