بحران آمریکا پس از طوفان الاقصی

کدخبر: ۶۱۴۳۸۴
اقتصادنیوز: رسانه فرانسوی در گزارشی با توجه به حمایت‌های تمام‌عیار واشنگتن از رژیم صهیونیستی در جنگ غزه، چالش‌های پیش روی آمریکا را بررسی کرد.
بحران آمریکا پس از طوفان الاقصی

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، رسانه فرانسوی در گزارشی با توجه به اقدامات تلافی‌جویانه نیروهای مقاومت در پاسخ به حمایت‌های تمام‌عیار واشنگتن از رژیم صهیونیستی در جنگ غزه، چالش‌های پیش روی آمریکا را با وجود عدم تمایل آن به مشارکت در درگیری‌های طولانی در غرب آسیا و قصد آن برای تمرکز بر منطقه آسیا-پاسیفیک، بررسی کرد.

 واشنگتن به دنبال جنگ غزه با چالش‌های پیچیده‌ای روبه‌رو شده است؛ نیروهای مقاومت منطقه در پاسخ به حمایت‌های تمام عیار آن از رژیم صهیونیستی حملات متعددی را علیه مواضع واشنگتن در در منطقه انجام داده‌اند که این موضوع منجر به بازگشت تمرکز نظامی و جنگ‌افزارهای آمریکا به منطقه غرب آسیا شده است.

خبرگزاری فرانسه در گزارشی در این‌باره می‌نویسد: آمریکا تاکنون ۲ ناوگروه هواپیمابر و نیروهای نظامی بیشتر را به منظور ایجاد بازدارندگی در قبال ایجاد یک جنگ منطقه‌ای گسترده در وضع موجود به غرب آسیا اعزام کرده اما با وجود این‌که خشونت‌ها هنوز به آن سطح نرسیده، دربردارنده خطراتی قابل توجه است.

در این گزارش به هدف قرار گرفتن ۲ کشتی مرتبط با رژیم صهیونیستی در هفته جاری دریای سرخ از سوی نیروهای مسلح یمن و رهگیری چند پهپاد توسط یک ناوشکن آمریکایی که در این منطقه فعالیت می‌کرد اشاره شده و «جفری فلتمن» یک عضو مهمان اندیشکده بروکینگز و دستیار پیشین وزیر امور خارجه آمریکا در این‌باره می‌گوید «بی‌شک تنش‌ها گسترش یافته است اما تمامی طرفین، به ویژه آمریکا در تلاش هستند این درگیری‌ها را به نوعی کنترل کنند که به یک جنگ منطقه‌ای تبدیل نشود.»

فلتمن در ادامه گفته است: ما باید عمیقا نگران این باشیم که افزایش گام‌به‌گام تنش‌ها در حالی که هیچ یک از طرفین قصد ندارد آن را به یک درگیری منطقه‌ای تبدیل کند، می‌تواند ما را به همان نقطه برساند.

این اظهارات در حالی است که آمریکاب ا حمایت تمام‌عیار از جنایات جنگی رژیم صهیونیستی در غزه، تنش ها در منطقه را افزایش داده است.

این دیپلمات پیشین آمریکایی با اشاره به اقدام اخیر نیروهای مسلح یمن در دریای سرخ می‌گوید انصارالله یمن و حزب‌الله لبنان که از زمان عملیات «طوفان الاقصی» در ۷ اکتبر چندین بار با رژیم صهیونیستی تبادل آتش کرده‌اند «می‌خواهند بگویند بخشی از مقاومت هستندو با مردم تحت محاصره فلسطین در غزه هم‌بستگی دارند اما به گمانم تصورشان این است به شکلی این کار را می‌کنند که از در گرفتن جنگی تمام‌عیار جلوگیری شود.»

در این میان، افزون بر حملات لبنان و یمن، نظامیان آمریکا نیز در عراق و سوریه از اواسط اکتبر، ده‌ها بار مورد هدف راکت‌ها و پهپادهای نیروهای مقاومت منطقه قرار گرفته‌اند. واشنگتن آنچه «نیروهای نیابتی تحت حمایت ایران» می‌خواند را مسئول این حملات دانسته و در پاسخ به آن، حملات هوایی متعددی را علیه این نیروها انجام داده است.

با این حال، ایران بارها اعلامم کرده نیروی نیابتی در منطقه ندارد و جنبش‌ها مقاومت بر اسا منافع کشورشان اقدام می‌کنند.

خبرگزاری فرانسه در ادامه نوشت ارتش آمریکا از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۱ درگیر جنگی خون‌بار در عراق بود که بعد از آن با ادعای کمک به نیروهای محلی در سوریه و عراق برای مبارزه با داعش، همچنان پایگاه‌های نظامی خود را در این ۲ کشور حفظ کرده است اما واشنگتن می‌خواهد از درگیری‌هایی با محوریت ضد شورش و «جنگ علیه تروریسم» در منطقه غرب آسیا و افغانستان فاصله بگیرد تا تمرکز خود را بر مقابله با چین معطوف کند که آن را مهم‌ترین چالش خود تلقی کرده است.

این رسانه گزارش کرده آمریکا از ۷ اکتبر به طور چشمگیری شمار جنگ‌افزارهایش در منطقه را افزایش داده است اما این لزوما به معنی تضعیف تلاش‌های آن در منطقه آسیا-پاسیفیک نیست.

در همین راستا، «جان آلترمن» مدیر برنامه غرب آسیا در مرکز مطالعات راهبردی و بین‌المللی می‌گوید «در حالی که تمرکز طولانی‌مدت روی خاورمیانه از آمادگی در شرق آسیا می‌کاهد، پاسخ‌های کوتاه‌مدت احتمالا تاثیری بر ایجاد بحرانی زودهنگام در شرق آسیا نخواهد داشت.»

او همچنین با اشاره به اقدامات نظامی مداخله‌جویانه اخیر آمریکا گفت «توانمندی نشان‌داده شده برای اعزام سریع نیروها و دفاع از متحدان و منافع توسط متحدان و دشمنان در آسیا به دقت رصد می‌شود.»

آلترمن معتقد است که ممکن است وضعیت منطقه بدتر شود اما در حال حاضر از کنترل خارج نخواهد شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید