شاخص ارزی کانال 25 را فتح کرد سکه در کانال 11 ماند

یورش لحظه آخری به قیمت سکه و دلار +نمودار

کدخبر: ۴۰۰۵۷۲
اقتصادنیوز: در آخرین روز کاری سال ۹۹، اتفاق جالبی در بازار ارز افتاد. قیمت دلار وارد کانال 25 هزار تومانی شد و قیمت سکه نیز در کانال 11 میلیون باقی ماند.
یورش لحظه آخری به قیمت سکه و دلار +نمودار

به گزارش اقتصادنیوز روز پنج شنبه دلار توانست پس از چندین روز تلاش مداوم از کانال ۲۵ هزار تومانی عبور کند و وارد محدوده ۲۵ هزار و ۱۰۰ تومانی شود. ثبت رشد روز آخر توانست انتظارات افزایشی بازیگران ارزی برای نوروز ۱۴۰۰ را کمی بالاتر ببرد، با این حال، نتوانست تغییری در علامت بازدهی ماهانه ایجاد کند. دلار در بیشتر طول اسفندماه در مسیر کاهشی حرکت کرده بود و تنها در انتهای این ماه بود که رفتار افزایشی را در پیش گرفت. اسکناس آمریکایی در دوازهمین ماه سال، بیش از ۳ درصد از ارزش خود را از دست داد، حال آنکه در هفته آخر اسفندماه توانست نزدیک به یک درصد افزایش قیمت را به ثبت برساند.

در بازار سکه نیز در روز آخر اسفندماه، تمایل زیادی برای عرضه وجود نداشت و این فلز گران توانست تا نزدیک محدوده ۱۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی خود را بالا بکشد. سکه با این رشد به بازدهی هفتگی 4.4 درصدی رسید. با این حال، در مقیاس ماهانه فلز گران بهای داخلی حدود 5.7 درصد از ارزش خود را از دست داد.

عامل سیاسی برگشت افزایشی ها به بازارها

بیشتر فعالان اعتقاد داشتند که دو عامل در افزایشی شدن روند بازارها در هفته آخر اسفندماه نقش داشت. اولین عامل، تغییر سمت و سوی انتظارات بود. در حالی که در هفته های ابتدایی اسفندماه اخبار مربوط به آزادسازی دارایی های بلوکه شده ایران و بالا رفتن احتمال توافق بین ایران و آمریکا، معامله گران را تشویق به فروش می کرد، در هفته های انتهایی اسفندماه اخبار متفاوت تری به گوش می رسید. اخباری که حداقل در ظاهر نشان می داد، نه ایران و آمریکا حاضر نیستند به راحتی از مواضع خود کوتاه بیایند. این موضوع موجب می شد احتمال مذاکره در آینده نزدیک برای معامله گران منتفی به نظر برسد. در نتیجه برخی از معامله گران  ترجیح دادند، بخشی از ریال خود را وارد انواع بازارها کنند به نظر می رسد بیشتر پول ها در اسفندماه وارد بازار سهام شد،‌چرا که شاخص کل این بازار توانست در صدر جدول بازدهی با 5.6 درصد افزایش قرار بگیرد.

عامل سنتی رشد قیمت سکه و دلار

عامل دومی که از نگاه معامله گران در افزایشی شدن بازارها در هفته آخر نقش داشت،‌ ورود تقاضای واقعی به بازار و اختلال در سمت عرضه بود. به گفته فعالان، عده ای برای سفرهای نوروزی خود نیاز به دلار داشتند و گروهی برای مراسم های مربوط به عروسی و ..نیاز به سکه داشتند. در کنار این، برخی از معامله گران یا صرافی ها در هفته آخر اسفند در بازار فعال نبودند. در واقع ورود تقاضای سنتی انتهای اسفند و کاهش فعالیت عرضه کنندگان از نگاه برخی فعالان متغیرهای سنتی بودند که بازار را در انتهای اسفند تحت تاثیر قرار دادند. بازارساز نیز سعی کرد با عرضه ارز تا حدی جلوی نوسانات را بگیرد ولی در نهایت دلار و سکه در کانال های جدیدی به کار خود در سال ۹۹ پایان دادند.

  • بازدهی بازارها هفته آخر ۹۹
  • بازدهی بازارها هفته آخر ۹۹
  • بازدهی بازارها هفته آخر ۹۹
  • بازدهی بازارها هفته آخر ۹۹
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید