روند بازار ارز در سال گذشته بررسی شد

رکوردهای عجیب قیمت دلار/ کف و سقف قیمت دلار

کدخبر: ۴۰۱۱۴۱
اقتصاد نیوز: بازار ارز در 6 سکانس بررسی شد،قیمت دلار در اواخر مهرماه به بالای 30 هزار تومان رسید کف قیمت دلار هم در ابتدای سال بود. پس از انتخابات آمریکا نیز روند بازار دست خوش تغییرات جدیدی شد.
رکوردهای عجیب قیمت دلار/ کف و سقف قیمت دلار

به گزارش اقتصاد نیوز قیمت دلار در سال ۹۹، رکوردهای عجیبی را خلق کرد. رسیدن به بالاترین قیمت تاریخی و ثبت بزرگترین ریزش بازدهی ماهانه طی دو سال اخیر دو نمونه از اتفاقاتی بودند که نشان از عبور اسکناس آمریکایی از سالی پرنوسان می دادند. در ادامه آمارهایی که روایت دلار در سال ۹۹ را به شکل دقیقی تصویر می کنند، بررسی خواهند شد.

کف قیمت دلار در سال ۹۹

کف قیمت دلار در سال ۹۹ در همان ابتدای سال رقم خورد. در تاریخ ۳۰ فروردین،‌ ارزش دلار به ۱۵ هزار و ۵۸۰ تومان رسید که کمترین قیمت فروش اسکناس آمریکایی در سال ۹۹ بود. در ماه ابتدایی سال،‌ کمتر کسی پیش بینی می کرد که در ادامه سال،‌بهای دلار به کانال ۳۰ هزار تومانی برود. بیشتر دیدگاه ها به این صورت بود که دلار در سال های ۹۷ و ۹۸ دچار اضافه پرش شده است و آمادگی جهش تازه ای را ندارد.

1.1

فتح مرز ۲۰ هزار تومانی در بازار ارز

بازار در اردیبهشت و خردادماه تا حدی با افزایش تقاضا مواجه شد و قیمت دلار به صورت خزنده تا انتهای بهار توانست حتی به کانال ۱۹ هزار تومانی پا بگذارد. با این حال، نگرانی های ارزی زمانی جدی تر گرفته شد که اسکناس آمریکایی در ابتدای تیرماه توانست به راحتی از خط ۲۰ هزار تومانی عبور کند. از تاریخ ۸ تیر تا انتهای سال ۹۹، دلار هرگز دیگر قیمت زیر ۲۰ هزار تومان را به چشم ندید.

2.2

وعده بی نتیجه در بازار ارز

اواسط مردادماه، رییس جمهور از یک گشایش معنادار در اقتصاد ایران خبر داد. گمانه زنی های زیادی پیرامون این گشایش صورت گرفت و عده ای عنوان می کردند که قرار است ایران نفت خود را به صورت پیش فروش در اختیار متقاضیان قرار دهد. خوشبینی های ایجاد شده پیرامون احتمال  جمع آوری نقدینگی موجب شد که دلار بدون معامله بیش از ۲ هزارتومان از ارزش خود را از دست بدهد. با این حالِ، خیلی زود مشخص شد که قرار نیست نفتی به فروش برسد و در نتیجه نیز بازار مسیر افزایشی خود را این بار با سرعت بیشتری از سر گرفت.

3.3

سقف قیمت دلار در سال ۹۹

هر چقدر بازار به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نزدیک تر شد، خریدها احتیاطی بیشتر و بیشتر شد. شدت افزایش خریدها به اندازه ای بود که بازار طی دو ماه، دو موج افزایشی را تجربه کرد. دلار در پایان شهریورماه بالای ۲۷ هزار تومان بسته شد و ۲۴ روز بعد توانست کانال ۲۳ هزار تومانی را فتح کند. در تاریخ ۲۴ مهرماه،‌دشوار بود که کسی بتواند اسکناس آمریکایی را زیر محدوده ۳۲ هزار و ۳۰۰ تومان تهیه کند. محدوده ای که سقف قیمتی بازار در سال ۹۹ بود و بازار در اواخر اسفندماه حدود ۷ هزار تومان با آن فاصله دارد.

4.4

دوران ریزش سه مرحله ای قیمت دلار

ریزش قیمت دلار در سال ۹۹ در چند مرحله صورت گرفت. در حالی که اکثر نظرسنجی ها از پیروزی قاطع بایدن خبر می دادند، در بازار داخلی بر روی برد ترامپ تاکید می شد. با این حال، سه هفته قبل از برگزاری انتخابات آمریکا کمی معامله گران دیدگاه های خود را تعدیل کردند. آنها مقداری از خریدهای خود عقب نشستند و قیمت در مرحله اول به زیر مرز ۳۰ هزار تومانی بازگشت. با برد بایدن،‌ دوران ریزش جدیدی آغاز شد که تا محدوده ۲۵ هزار تومانی ادامه یافت. با نزدیک شدن به دوران آغاز دولت بایدنِ، قیمت دلار در بازار داخلی حتی تا کانال ۲۱ هزار تومانی پایین رفت. شدت ریزش دلار در دی ماه به اندازه ای بود که بازدهی ماهانه اسکناس آمریکتایی بیش از ۱۳ درصد از ارزش خود را از دست داد. آخرین بار در آذر۹۷، دلار کاهشی ماهانه بیشتری را تجربه کرده بود.

5.5

برگشت قیمت دلار به بالای میانگین

با آغاز بهمن روند ریزشی دلار متوقف شد و این ارز با سرعت در مسیر صعودی قدم برداشت، به طوریکه خود را به بالای مرز ۲۶ هزار تومانی رساند. رفتن دلار به کانال ۲۶ هزار تومانی در حالی رخ داد که متوسط قیمت دلار در سال ۹۹، حدود ۲۳ هزار تومان بود. تحلیل گران فنی باور داشتند،‌ در صورتی که دلار بالای میانگین سالانه قیمت بخورد،‌ انتظارات افزایشی تقویت بیشتری خواهند شد. میانگین قیمت اسکناس آمریکایی در سال ۹۸ نزدیک به ۱۳ هزار تومان و حدود ۸۰ درصد فاصله با قیمت متوسط دلار در سال ۹۹ داشت. تحلیل گرانی فنی با توجه به برگشت دلار به کانال ۲۵ هزار تومانی،‌ انتظار رشد بیشتری را برای این ارز پیدا کرده اند.

6.6

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید