پیش بینی روند بازار ارز در آخر هفته

دوران فشار در بازار دلار/ پاسخ ارزی به رئیسی

کدخبر: ۴۱۵۱۶۹
اقتصادنیوز:مواضع سیاسی برخی نامزدها و اشاره به ارزپاشی احتمال عرضه دلار در بازار ارز را تقویت کرد. همین گمانه موجب افزایش قیمت دلار در بازار شد.
دوران فشار در بازار دلار/ پاسخ ارزی به رئیسی

به گزارش اقتصادنیوز، معامله گران بازار ارز تمایل بیشتری به خرید دلار پیدا کرده اند. با این حال، به نظر نمی رسد که بخواهند بی گدار به آب بزنند و جانب احتیاط را رها کنند.  روز گذشته دلار توانست در کانال ۲۳ هزار تومانی پیش روی کند، هر چند که در برابر شکست سطح ۲۳ هزار و ۵۰۰ تومانی موفق عمل نکرد.  به گفته برخی فعالان، یکی از عواملی که موجب افزایش دامنه نوسان بازار شد، تصور احتمال کاهش حجم عرضه ارز بود.

یک روز پس از اعلام لیست نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، انتقادات تندی نسبت به موضوع ارزپاشی مطرح شد. حتی ابراهیم رییسی، رییس قوه قضاییه روز گذشته عنوان کرد، ارزپاشی برای کنترل قیمت دلار غلط است. البته رییس فعلی بانک مرکزی بارها عنوان کرده است که برای کنترل قیمت دلار دست به ارزپاشی نزده است.

بانک مرکزی نیز در یک خبر رسمی اعلام کرد:بند ۵ مصوبات چهاردهمین نشست شورای عالی هماهنگی اقتصادی مورخ ۱۳۹۷.۱۰.۷که برای سال ۱۴۰۰ نیز تمدید شده است، تاکید دارد:بانک مرکزی موظف است با اختیار کامل و توام با مراقبت‌های لازم از طریق اتخاذ سیاست‌ها و تدابیر و اقدامات ضروری در بازار ارز ورود کرده و آن را مدیریت کند. این وظیفه ذاتی تمام بانک‌های مرکزی است و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران می‌تواند از منابع ارزی خود یا صادرکنندگان نفتی، برای مدیریت بازار اقدام کند. بدیهی است که مدیریت بازار به معنای سرکوب  یا کنترل نرخ ارز نیست. تمام بانک‌های مرکزی جهان نیز از امکان مداخله و مدیریت بازار ارز برخوردارند؛ اما بانک مرکزی  علی رغم این امکان، اقدام به ارزپاشی در بازار نکرده است.

با این حال، معامله گران تصور می کردند، در آستانه انتخابات،  همتی کمی مقدار عرضه ارز را بالا ببرد. با این حال، انتقادات اخیر موجب شد که تصور این گروه از افزایش احتمالی عرضه ارز تا حدی خدشه دار شود. البته در بازار عمده فروشی روز چهارشنبه  از جهت حجم تزریق رتبه دوم را در سال 1400 کسب کرد.

N2 (101)

تصور معامله گران از انتخاب رئیسی

 شماری از معامله گران سعی می کنند، چنین باوری را در بازار برجسته کنند که انتخاب رییسی به عنوان رییس جمهوری موجب خواهد شد که مذاکرات هسته ای با غرب به سرانجام نرسد. اما گروه دیگر خلاف این دیدگاه را دارند آنان اعتقاد دارند مذاکرات هسته ای در سطح بالاتری پیش برده می شود و به نظر نمی رسد انتخابات تاثیر مستقیمی بر روی این موضوع داشته باشد. از دید این گروه تصمیم به احیای برجام با هر دولتی گرفته شده است و این متغیر بر بازار ارز و قیمت دلار اثر گذار نیست.

نگاه معامله گران فنی به آینده دلار

به باور معامله گران فنی تا زمانی که قیمت دلار بالای مرز 23 هزار تومانی دارد، شانس صعود این ارز بسیار بالا خواهد بود.  در کنار این، یکی از عواملی دیگری که می تواند امید دلاری ها به رشد معنادار اسکناس آمریکایی ببرد، افزایش نرخ حواله درهم به بالای مرز 6 هزار و 500 تومانی است. در صورتی که درهم به بالای مرز یاد شده برود، دلار توان صعود تا نزدیک 24 هزار تومان را خواهد داشت. قیمت دلار در بازار فردایی بالای 23 هزار و 200 تومان ماند معامله گران انتظار دارند ماندگاری دلار بالای 23 هزار تومان علامت نزول از بازار را دور می کند اما با توجه به حجم عرضه 10 میلیون دلاری روز گذشته در  بازار متشکل شاهد عرضه این میزان دلار با قیمتی در سطحی 22 هزار و 500 تومان بوده است. بنابراین این میزان عرضه که حداکثر تا روز یک شنبه وارد بازار می شود می تواند تصور کاهش عرضه را تعدیل کند مگر بازار به اخبار سیاسی بیش از متغیرهای بنیادی توجه داشته باشد.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید