سیاست بانک مرکزی در بازار ارز چیست؟

نوسان قیمت دلار روی موج شایعات

کدخبر: ۴۲۳۷۷۵
قیمت دلار بازار آزاد بالای مرز 25 هزار و 200 تومان قرار گرفت. برخی معامله گران معتقدند بانک مرکزی ترجیح می‌دهد دلار خود را به قیمت‌های بالاتر بفروشد. شکاف بین نرخ دلار بازار آزاد و متشکل کوچک شده است.
نوسان قیمت دلار روی موج شایعات

به گزارش اقتصاد نیوز- قیمت دلار آمریکا عصر روز گذشته روی 25 هزار و 190 تومان و زیر مرز حساس 25 هزار و 200 تومان قرار داشت. قیمت دلار در معاملات پشت خطی شب گذشته رشد کرد و رقم‌هایی بالای 25 هزار و 300 تومان را به ثبت رساند. تحلیل‌گران علت رشد قیمت دلار در معاملات پشت خطی را انتشار شایعه به بن‌بست رسیدن مذاکرات عنوان می‌کردند. علاوه بر این برخی معتقد بودند که خبر حمله به یک کشتی باری اسرائیلی و ادعای اسرائیل مبنی بر اینکه ایران در این حمله نقش داشت قیمت دلار را صعودی کرد. قیمت دلار در شروع معاملات امروز نیز به دنبال روند شب گذشته کار خود را صعودی آغاز کرد. قیمت دلار در شروع معاملات امروز 25 هزار و 330 تومان بود و پایان معاملات نیمه اول روز روی 25 هزار و 250 تومان قرار گرفت.

بازار ارز

یکی از محرک‌های صعودی قیمت دلار بازگشت درهم به بالای محدوده 6 هزار و 900 تومان عنوان می‌شد. قیمت درهم در شروع معاملات امروز 6 هزار و 920 تومان بود و بالای مرز اشاره شده قرار داشت. ممکن است اینکه قیمت دلار در شروع کار از روز گذشته بالاتر بود با قرار گرفتن درهم بالای مرز 6 هزار و 900 تومان ارتباط داشته باشد. قیمت درهم در ادامه کاهش یافت و در ساعت 2 عصر زیر 6 هزار و 900 تومان بود. قیمت دلار نیز در این مقطع قدری از نرخ شروع کار پایین‌تر بود.

آیا بانک مرکزی از افزایش نرخ دلار استقبال می‌کند؟

قیمت دلار بازار متشکل کار خود را با تغییرات مثبت نسبت به روز گذشته آغاز کرد. نرخ ابتدایی دلار متشکل 83 تومان از متوسط روز گذشته بالاتر بود و روی 24 هزار و 770 تومان قرار داشت. فرضیه‌ای از سوی برخی تحلیل‌گران مطرح می‌شود مبنی بر اینکه روند این روزهای بازار متشکل به خاطر این است که بانک مرکزی می‌خواهد دلارهای خود را در قیمت بالاتری به فروش برساند تا وضعیت کسری بودجه را تا حدی بهبود بخشد. این در حالی است که عرضه دلار در بازار متشکل در این روزها پایین است و اختلاف قیمت بازار متشکل و آزاد زیاد نیست.

شکاف بین نرخ دلار بازار آزاد و بازار متشکل در روز شنبه این هفته و پنج‌شنبه هفته گذشته زیر 2 درصد قرار داشت. این شکاف معمولا بالای دو درصد بود. مثلا از 30 خرداد تا پنج‌شنبه هفته گذشته این رقم زیر 2 درصد قرار نگرفته بود و پیش از آن نیز عمدتا بالای 2 درصد و 3 درصد بود. در نتیجه فرضیه مطرح شده با واقعیت فاصله دارد. خصوصا که بانک مرکزی در گزارش تحلیلی دیروز خود نیز توصیه کرد در پیش بینی قیمت دلار به جای تکیه بر انتظارات به متغیرهای واقعی نیز توجه کنند. در این گزارش با اشاره به وضغیت متغیرهای اقتصادی تاکید بر این بود که با توجه به اینکه جریان عرضه و تقاضای ارز در اقتصاد (نظیر صادرات و واردات کالاها و خدمات و جریانات مالی و سرمایه‌ای اقتصاد با دنیای خارج) را تحت تاثیر قرار می‌دهد  اثرات آن‌ها نیز بر نرخ ارز پایدار است. از نگاه بانک مرکزی این عوامل در دوره مورد بررسی تقویت شده و ادامه این روند قادر است از نوسان آتی ارز بکاهد.

  اما برخی معامله گران با برجسته کردن بحث کسری بودجه و تامین آن از طریق فروش دلار با قیمت بالاتر تلاش دارند به بازار نوسان افزایشی دهند.

نوسان سکه حول مرز حساس

در بازار سکه نیز قیمت سکه امامی تحت تاثیر افزایش قیمت دلار رشد کرد. قیمت سکه عصر روز گذشته روی 10 میلیون و 750 هزار تومان قرار داشت و تغییراتی منفی را نسبت به عصر روز پنج‌شنبه به ثبت رسانده بود.  قیمت سکه امامی در شروع معاملات امروز 10 میلیون و 810 هزار تومان بود. سکه بالای مرز حساس قرار گرفته بود. در ادامه قیمت دلار قدری افت کرد و قیمت سکه نیز همراه با دلار پایین آمد. سکه معاملات نیمه اول روز را با قیمت 10 میلیون و 780 هزار تومان به پایان رساند. (قیمت سکه در ساعت 2 عصر روی 10 میلیون و 750 هزار تومان قرار گرفت)

برای جمع‌بندی می‌توان گفت قیمت دلار آمریکا تحت تاثیر برخی اخبار و شایعات افزایش یافت و بالای مرز 25 هزار و 200 تومان قرار گرفت. برخی معتقدند بانک مرکزی ترجیح می‌دهد دلار خود را در قیمت‌های بالاتر بفروشد تا مسئله کسری بودجه را مدیریت کند. اندازه شکاف بین دلار بازار آزاد و متشکل کوچک شده است. این مسئله فرضیه مطرح شده را برجسته می‌کند. قیمت درهم بالای 6 هزار و 900 تومان قرار گرفت و با دلار همراهی کرد. در ادامه قیمت دلار و درهم با هم قدری پایین آمدند و درهم زیر 6 هزار و 900 تومان قرار گرفت. سکه امامی تحت تاثیر رشد دلار رشد کرد و از مرز حساس گذشت، در ادامه با افت قیمت دلار قیمت سکه نیز پایین آمد و زیر مرز حساس قرار گرفت.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید