خریداران ایرانی ارزهای دیجیتال قربانیان تصمیم جدید بایننس؟

کدخبر: ۴۳۰۷۷۵
هفته گذشته صرافی بایننس، بزرگترین صرافی ارز دیجیتال جهان که تعداد بالایی کاربر ایرانی هم در آن فعالیت می‌کنند، سقف برداشت روزانه را از ۲ بیت کوین در روز به ۰.۰۶ بیت کوین کاهش داد. سؤال اصلی اینجاست که این اقدام اخیر بایننس به چه معنا است و چه جنبه‌هایی از فعالیت کاربران ایرانی را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد؟
خریداران ایرانی ارزهای دیجیتال قربانیان تصمیم جدید بایننس؟

به گزارش اقتصادنیوز ، افزایش فشارهای قانون‌گذاران در نقاط مختلف جهان بایننس را مجبور کرده تا با احتیاط بیشتری به کاربران خود خدمات ارائه کند. کاهش سقف برداشت روزانه، کاهش اهرم‌ها برای معامله‌گران تازه‌وارد و توقف معاملات توکن‌ها سهام از جمله اقداماتی است که بایننس برای به دست آوردن دل قانون‌گذاران انجام داده است.

بنا به گزارش ارز دیجیال، یکی دیگر از قابلیت‌های تازه بایننس، اضافه‌کردن امکان تهیه گزارش سود و زیان از فعالیت‌های معاملاتی کاربران برای ارائه به کارشناسان مالیات و تهیه گزارش مالیاتی است؛ این یعنی این صرافی در حال آماده‌سازی بستر برای پذیرش بیشتر قوانین کشورهای مختلف است.

در این میان شاید کاهش سقف برداشت روزانه بیشترین ارتباط با کاربران ایرانی داشته باشد؛ چراکه ایرانی‌های زیادی، با وجود تمام محدودیت‌ها، در این صرافی فعالیت می‌کنند. از سوی دیگر، نباید فراموش کرد که احتمالاً در آینده محدودیت‌های بیشتری از سوی بایننس برای حساب‌های احرازهویت‌نشده اعمال شود؛ چراکه به نظر می‌رسد بایننس به‌دنبال تطابق حداکثری با قوانین کشورهای مختلف است.

بایننس

خطر همچنان مانند سابق

هفته گذشته بایننس اعلام کرد که برای تشویق کاربران به انجام فرایند احراز هویت مشتری (KYC)، در حال کاهش سقف برداشت روزانه خود از ۲ بیت کوین به ۰.۰۶ بیت کوین است. این محدودیت تنها برای حساب‌هایی است که فقط مراحل اولیه تأیید هویت (مانند تأیید ایمیل، شماره تلفن و …) را به پایان رسانده‌اند و با مدارک هویتی خود احراز هویت نکرده‌اند.

این تغییر بلافاصله برای کاربران جدیدالورود اعمال می‌شود و اعمال آن برای سایر کاربران از بامداد (به وقت گرینویچ) روز ۴ اوت ۲۰۲۱ (۱۳ مرداد) آغاز خواهد شد. سقف برداشت روزانه برای افرادی که فرایند تأیید هویت خود را به اتمام می‌رسانند همان ۱۰۰ بیت کوین سابق خواهد بود. بدیهی است که به‌دلیل تحریم‌های بین‌المللی امکان احراز هویت برای کاربران ایرانی وجود ندارد.

درباره این تغییر، ارزدیجیتال با چند کارشناس مطرح مصاحبه کرده است و بیشتر آنها معتقد بودند که خطر برای کاربران ایرانی بایننس مانند سابق است و فقط سقف برداشت کمتر شده است. بایننس قبل از این تغییر هم بارها به صراحت اعلام کرده است که به ساکنان کشورهای تحت‌تحریم از جمله ایران خدمات نمی‌دهد.

با توجه به قیمت بیت کوین و قیمت دلار در زمان فعلی و با نظرگرفتن این موضوع که کاربران ایرانی امکان احراز هویت در بایننس را ندارند، هر کاربر روزانه امکان برداشت ۶۳,۸۰۰,۰۰۰ میلیون تومان را خواهد داشت. اما آیا این میزان برداشت وجه به‌صورت روزانه برای کاربران ایرانی کافی است؟

همان طور که گفتیم، از آنجا که اکثر کاربران ایرانی بایننس با حساب‌‌های احراز هویت‌نشده در این صرافی معامله می‌کنند، کاهش سقف برداشت روزانه کاربران احرازنشده فعالیت آنها را محدودتر از قبل خواهد کرد، با این حال، اگرچه مانند قبل همچنان احتمال مسدودشدن حساب‌ کاربران ایرانی وجود دارد، هنوز تهدید جدیدی برای کاربران ایرانی بایننس به وجود نیامده است.

طبق گفته کارشناسان، همچنان بایننس جای امنی برای کاربران ایرانی نیست و «فضای خاکستری» برای این کاربران در بایننس به قوت خود باقی است. در همین راستا، یکی از کاربران ایرانی بایننس از پشتیبانی این صرافی پرسیده است که با توجه به محدودیت‌های اخیر در سقف برداشت، چه بر سر کاربران احرازهویت‌نشده خواهد آمد؟ او در بخش دیگری این پرسش را مطرح می‌کند که آیا احتمال تغییر این محدودیت در آینده وجود دارد یا نه؟

برداشت

مسئول پشتیبانی بایننس در پاسخ این کاربر ایرانی می‌گوید:

محدودیت روزانه برداشت برای کاربران احرازهویت‌نشده (حساب‌هایی هم که فقط اطلاعات اولیه را وارد کرده باشند احرازهویت‌نشده تلقی می‌شوند) ۰.۰۶ بیت کوین خواهد بود. محدودیت‌های جدید برای کاربران تازه بلافاصله اجرا شده است و برای کاربران قدیمی‌تر هم از بامداد ۴ اوت اعمال می‌شود.

به‌گفته مسئول پشتیبانی بایننس احراز هویت کامل کاربران منوط به تسلیم عکس مدارک شناسایی و تصویر سلفی است. این مسئول پشتیبانی در ادامه می‌نویسد:

محدودیت ۰.۰۶ بیت کوینی مربوط به برداشت به‌صورت ارز دیجیتال است و برای برداشت با ارزهای فیات، کاربران ملزم به احراز هویت هستند. با این حال، این [محدودیت] آخرین اطلاعیه ما [بایننس] است و احتمال تغییر آن وجود دارد.

پس از این پیام، کاربر ایرانی از پشتیبانی سؤال می‌کند که «آیا احتمال تغییر این محدودیت از سوی بایننس وجود دارد؟ آیا احراز هویت برای تمام حساب‌های احرازهویت‌نشده اجباری می‌شود؟» مسئول پشتیبانی بایننس در پاسخ به این سؤال می‌نویسد:

به‌واسطه الزامات امنیتی، ما [بایننس] از تمام کاربران می‌خواهیم که هویت حساب خود را احراز کنند؛ از همین رو ممکن است در آینده محدودیت برداشت برای کاربرانی که مراحل احراز هویت را تکمیل نکرده‌اند، تغییر کند.

با توجه به صحبت‌های بالا، می‌توان گفت که در شرایط فعلی کاربران ایرانی همچنان می‌توانند با تغییر آی‌پی و مواردی از این قبیل، روزانه ۰.۰۶ بیت کوین از صرافی برداشت کنند و هنوز راه فعالیت در این صرافی به‌طور کامل بسته نشده است.

با این حال، طبق گفته کارشناسان، نباید فراموش کرد که بایننس ناچار است برای تطبیق خود با مراجع قانونی، محدودیت‌هایش را بیشتر کند و این احتمال وجود دارد که در آینده شاهد تغییر قوانین برداشت یا مسدودسازی گسترده باشیم. یکی از کارشناسان که نخواست نامش فاش شود به ارزدیجیتال گفت در صورت تصمیم برای مسدودسازی گسترده، به احتمال خیلی زیاد بایننس فرصتی برای برداشت به کاربران خواهد داد. طبق گفته این کارشناس با توجه به موقعیت بد ایران از نظر بین‌المللی، «هیچ‌چیز بعید نیست.»

جمع‌بندی

اگرچه خطر مسدودسازی برای کاربران ایرانی بایننس روز‌به‌روز بیشتر می‌شود، همچنان بسیاری از آنها با سقف برداشت جدید ۰.۰۶ بیت کوین در روز به فعالیت خود در بایننس ادامه داده‌اند. به‌گفته کارشناسان، اگرچه احتمال مسدودشدن حساب‌ ایرانی‌ها در بایننس صفر نیست، ممکن است این صرافی پیش از اعمال مسدودسازی گسترده، برای برداشت سرمایه‌ها فرصت ارائه کند. هر چه هست، به‌مانند سابق، همچنان بلاتکلیفی در این فضا وجود دارد.

بایننس احتمالاً در نظر دارد تا در آینده اقدامات بیشتری را برای رضایت قانون‌گذاران امور مالی در سراسر جهان انجام دهد. به‌گفته چانگ‌پنگ ژائو، مدیرعامل بایننس، این صرافی از مدل تجاری اصلی خود که یک صرافی غیرمتمرکز است فاصله خواهد گرفت و به یک سازمان مالی کاملاً قانونی تبدیل خواهد شد.

به‌طور کلی، می‌توان گفت اقدامات جدید بایننس برای تطبیق با قوانین بین‌المللی، بیش از آنکه تهدیدی برای کاربران این صرافی باشد، بیشتر فعالیت آنها را محدود کرده است؛ در واقع بایننس به‌ دنبال تنظیم قوانین جدیدی است که به کمک آن فعالیت این صرافی در تمامی کشورها قانونی شود و بتواند مجوز فعالیت دریافت کند، هر چند که در این راه بعید نیست کاربران ایرانی قربانی شوند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید