گزارش «اقتصادنیوز» از رفت و برگشت قیمت سکه

قیمت دلار ایران بالاتر از دلار هرات

کدخبر: ۴۳۹۷۱۶
در معاملات امروز، قیمت دلار مرز 27 هزار و 800 تومان را از دست داد و قیمت دلار هرات زیر قیمت دلار داخل قرار گرفت.
قیمت دلار ایران بالاتر از دلار هرات

به گزارش اقتصادنیوز، قیمت دلار آمریکا در روز پنج‌شنبه هفته گذشته از مرز حساس 27 هزار و 800 تومان عبور کرد. تحلیل‌گران معتقد بودند در صورت پایداری دلار بالای این سطح، افزایش قیمت تا 28 هزار و 300 تومان دشوار نخواهد بود. به هر روی قیمت دلار بالای سطح مذکور پایدار نماند و قدری عقب‌نشینی‌کرد.

قیمت دلار در شروع معاملات امروز روی 27 هزار و 800 تومان قرار داشت اما در ادامه افت کرد. قیمت دلار تا 27 هزار و 750 تومان نیز پایین آمد و در پایان معاملات نیمه اول روز روی 27 هزار و 770 تومان قرار داشت.

حباب مثبت قیمت دلار داخل

قیمت دلار هرات ظهر امروز روی 27 هزار و 610 تومان قرار داشت که قدری از قیمت دلار در بازار داخل کمتر بود. طالبان معاملات برون مرزی دلار را محدود کرده است، تحلیل‌گران معتقدند این مسئله باعث افزیش تقاضای دلار در بازار هرات شده و زمینه خروج دلار از بازار مشهد به سمت بازار هرات را فراهم آورده است، اما با توجه به این که قیمت دلار در بازار هرات زیر قیمت دلار بازار داخل قرار گرفته است، احتمالا فعالان بازار تمایلی برای خارج کردن دلار از ایران به سوی هرات نخواهند داشت، مگر این که محدودیت‌های ایجاد شده منجر به شکل‌گیری بازار سیاه دلار در هرات شده باشد.

علل بازگشت قیمت دلار چه بود؟

قیمت دلار در هفته گذشته به صورت نسبتا ناگهانی و احساسی افزایش یافته بود و بازگشت قیمت دلار دور از ذهن نبود، با این وجود احتمالا خبر موافقت ایران با حضور مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تغییر جهت انتظارات بازار دلار موثر بود. از طرفی مقدار عرضه دلار در طول هفته گذشته و به خصوص در روز چهارشنبه بالا بود و این مسئله نیز می‌توانست بر روند قیمتی دلار تاثیر بگذارد. البته قیمت دلار در ابتدای معاملات امروز از مرز 27 هزار و 800 تومان فاصله زیادی نگرفته و بازگشت قیمت دلار به بالای این مرز محتمل بود.

قیمت سکه در انتظار تغییر قیمت دلار

قیمت طلای جهانی در معاملات روز جمعه رقم‌هایی بالای 1800 دلار را به ثبت رساند، اما دوباره افت کرد و در نهایت روی 1787 دلار قرار گرفت. قیمت سکه امامی روز پنج‌شنبه روی 12 میلیون و 60 هزار تومان قرار داشت.

از سوی دیگر قیمت سکه در شروع معاملات امروز 12 میلیون و 40 هزار تومان بود. با احتساب قیمت 27 هزار و 730 تومان برای دلار، اندازه حباب قیمتی سکه 3.2 درصد به دست می‌آمد.

قیمت طلا باز هم در حفظ مرز 1800 دلار ناکام مانده و  قیمت دلار مقاومت 27 هزار و 800 تومان را از دست داده بود. حباب قیمتی سکه قدری کوچک شده و قیمت بازاری سکه به ارزش ذاتی آن نزدیک شده بود. قیمت سکه در روز تعطیلی بازار طلای جهانی روند حرکتی قیمت دلار را زیر نظر داشت. قیمت دلار بعد از گذشت ساعاتی از شروع معاملات قدری رشد کرد و به مرز حساس 27 هزار و 800 تومان نزدیک شد. قیمت سکه نیز تحت تاثیر این تغییرات رشد کرد و در پایان معاملات نیمه اول روز روی 12 میلیون و 70 هزار تومان قرار گرفت.

سکه امامی

برای جمع‌بندی می‌توان گفت قیمت دلار در شروع معاملات امروز مرز حساس 27 هزار و 800 تومان را از دست داد. قیمت دلار در بازار هرات زیر قیمت دلار بازار داخل قرار گرفت. قیمت طلای جهانی معاملات روز جمعه را زیر مرز  1800 دلار به پایان رساند. قیمت سکه در روز تعطیلی بازار طلای جهانی، تحت تاثیر کاهش هر چند محدود قیمت دلار در ابتدای امر افت کرد، اما دوباره افزایش یافت.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید