سرمایه‌گذاری در بازار سکه مطمئن است؟

نوسان صعودی قیمت دلار /تغییرات قیمتی سکه

کدخبر: ۴۵۰۳۶۳
اقتصادنیوز: در معاملات امروز بازار، قیمت دلار رشد کرد و تغییرات قیمت سکه نسبت به روز گذشته محدود بود.
نوسان صعودی قیمت دلار /تغییرات قیمتی سکه

به گزارش اقتصادنیوز ، قیمت دلار که عصر روز گذشته روی 27 هزار و 440 تومان قرار داشت، در شروع معاملات امروز قدری رشد کرد و بالای مرز 27 هزار و 500 تومان قرار گرفت.

قیمت دلار در پایان معاملات نیمه اول روز در حوالی 27 هزار و 600 تومان قرار داشت.

قیمت درهم بالای 7 هزار و 500 تومان قرار گرفت

قیمت درهم امارات نیز به صورت محدود افزایش یافت. قیمت درهم امارت که عصر روز گذشته روی 7 هزار و 470 تومان قرار داشت، در شروع معاملات امروز 7 هزار و 520 تومان بود.

از این رو احتمال دارد افزایش قیمت درهم بر رشد قیمت دلار تاثیر گذاشته باشد. با ضرب کردن قیمت درهم در نرخ تبدیل درهم به دلار(3.673) عدد 27 هزار و 621 تومان به دست می‌آمد. در نتیجه حباب قیمتی دلار با مقیاس درهم صبح امروز منفی بود. معمولا قیمت دلار بازار داخل از معادل درهمی آن پایین‌تر است، اما روز گذشته قیمت دلار بالای معادل درهمی آن قرار گرفته بود.

در نتیجه تغییرات قیمتی درهم و دلار در شروع معاملات امروز به نحوی رقم خورد که نسبت قیمت دلار آزاد و معادل درهمی آن به حالت معمول بازگردد.

تغییرات قیمتی در بازار سکه حساب‌شده رخ می‌دهد؟

قیمت طلای جهانی نتوانست مرز 1800 دلار را حفظ کند و در پایان معاملات روز گذشته روی 1793 دلار قرار گرفت. قیمت طلا در شروع معاملات امروز نیز حرکت معناداری به سمت بالا نداشت.

قیمت طلا در ساعت 12 و 28 دقیقه صبح به وقت ایران 1787 دلار بود. قیمت دلار قدری رشد کرده بود، اما طلای جهانی سکه را ناامید کرد. قیمت سکه در شروع معاملات امروز تغییر محسوسی نسبت به عصر روز گذشته نداشت.

قیمت سکه صبح امروز 11 میلیون و 870 هزار تومان بود. با احتساب قیمت 27 هزار و 590 تومان برای دلار اندازه حباب قیمت سکه حدود 2.3 درصد به دست می‌آمد که نسبت به روز گذشته قدری بزرگ شده بود، اما نسبت به مقادیر متعارف هفته‌های اخیر همچنان کوچک بود. به نظر می‌رسد واکنش قیمت سکه در این روزها به تغییرات قیمت دلار و طلای جهانی محتاطانه است. قیمت سکه به صورت ناگهانی جهش نمی‌کند و می‌تواند به نوعی تغییرات بازگشت‌پذیر و بازگذشت‌ناپذیر قیمت دلار و طلای جهانی را با دقت خوبی پیش‌بینی کند.

سرمایه‌گذاری مناسب در شرایط حاضر چیست؟

علی باقری برای گفت و گوهای برجامی به بروکسل رفت. سخنگوی وزات خارجه آمریکا مدعی است مسیر دیپلماتیک هنوز بهترین راه برای دور نگه داشتن ایران از سلاح هسته‌ای است. به نظر می‌رسد هر دو طرف دلایل مهمی دارند که احیای برجام را مطلوب بدانند، اما همچنان احیای برجام با درجه بالایی از عدم قطعیت همراه است. در این شرایط رشد قیمت‌ها و کسری بودجه دولت یکی از محرک‌های مهم برای جذابیت دارایی‌هایی مانند سکه شده است.

طلا و به دنبال آن سکه که یک مانع تورمی مهم محسوب می‌شود، هم به واسطه عدم اطمینان نسبت به آینده برجام و هم به واسطه فشارهای تورمی می‌توانند برای سرمایه‌گذاران جذاب باشند.

سکه امامی

برای جمع‌بندی می‌توان گفت قیمت دلار، با ثبت تغییراتی مثبت بالای مرز 27 هزار و 500 تومان قرار گرفت. حباب قیمت دلار با مقیاس درهم که روز گذشته بر خلاف قاعده متعارف مثبت شده بود، امروز دوباره منفی شد. تغییرات قیمت سکه در شروع معاملات امروز نسبت به عصر روز گذشته محدود بود. قیمت طلای جهانی زیر 1800 دلار قرار گرفت. حباب قیمتی سکه قدری رشد کرد، اما نسبت به مقادیر متعارف هفته‌های اخیر همچنان کوچک است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید