گزارش «اقتصادنیوز» از بازار دلار؛

3 دلیل نوسان کاهشی قیمت دلار/ پیش‌بینی قیمت دلار امروز 9 بهمن 1402

کدخبر: ۶۲۵۰۳۸
اقتصادنیوز: در معاملات نقدی روز گذشته نرخ دلار در واکنش به سه خبر مهم آرایش نزولی به خود گرفت.
3 دلیل نوسان کاهشی قیمت دلار/ پیش‌بینی قیمت دلار امروز 9 بهمن 1402

به گزارش اقتصادنیوز، طبق ادعای معامله گران، بازار ارز تهران روز گذشته شاهد اصلاح قیمت دلار بود. معامله گران درباره علت نوسان کاهشی دلار ۳ دلیل مهم مطرح کرده اند.

نخست اینکه خبری از توافق بانک مرکزی با شرکت‌های پتروشیمی برای عرضه درهم منتشر شد؛ خبری که احمد مهدوی، دبیر انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی بر آن صحه گذاشت و از تقویت عرضه درهم خبر داد. او از برگزاری «جلسه‌ای با بانک مرکزی» اشاره کرد که «راهکارهای متنوع‌سازی سبد ارزهای صادراتی شرکت‌های پتروشیمی برای تنظیم بهتر بازار انواع ارزها نظیر درهم موردبحث قرار گرفت.» او تاکید کرد که در این جلسه «تصمیمات خوبی اخذ شده که به‌زودی اجرایی خواهد شد و شاهد افزایش سهم عرضه ارزهای غیردلاری در بازار نیما خواهیم بود» .

 بررسی «اقتصادنیوز» از اخبار ارزی در چند سال اخیر هم حکایت از آن دارد که گروه پتروشیمی از مهم‌ترین تأمین کنندگان ارز کشور است که مدت‌ها است توافقات بانک مرکزی با این گروه  بر روی روند قیمت ها در بازار ارز اثر گذار بوده؛ به این ترتیب  هر زمان که خبر توافق پتروشیمی ها با نهاد مرکزی بازار ساز به بازار ارز مخابره می‌شود، معامله گران و فعالان بازار آن را به عنوان سیگنال کاهشی  تلقی می کنند.

گفتنی است نرخ حواله درهم نیز در روز های اخیر لیدر بازار ارز بوده است. فعالان بازار از درهم به عنوان دومین عامل یاد می کنند و می گویند اگر این توافق به مرحله اجرا برسد، احتمال تعدیل نوسانات بازار ارز را وجود دارد. 

از سوی دیگر خبر عرضه سکه‌های بانک مرکزی و شمش در مرکز مبادله و منع ارزی جدید برای ارزهای مسافرتی  کفه ترازوی کاهشی را تا حدودی  سنگین کرد. 

همچنین معامله گران بر این باورند که تحرکات نظامی در منطقه خاورمیانه بر روی قیمت دلار اثر گذار است و آن را در دسته عوامل اثرگذار بر می شمرند. البته علاوه بر معامله گران، دولتی ها نیز بر این موضوع صحه گذاشته اند و در کنار دلایل اقتصادی، بر دلایل سیاسی نیز تاکید دارند. سید احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد هم در خصوص افزایش نرخ ارز در روزهای اخیر اعلام کرد: «بخش عمده نوسانات ارزی روزهای اخیر ناشی از تحولات نظامی منطقه است به‌ویژه پس از حمله به یمن نااطمینانی‌هایی در کشورهای منطقه از جمله ایران ایجاد کرد که با فروکش‌کردن این التهابات، شاهد بازگشت آرامش به بازار هستیم.» او همچنین «توقف کشتیرانی چینی‌ها هم به مناسبت سال نوی میلادی» و «رشد تقاضای درخواست حوزه‌های حمل کالا در افزایش نرخ ارز» را از عوامل موثر بر نوسان بازار ارز خواند.

به این ترتیب  در معاملات پشت خطی یکشنبه شب آخرین تحولات نظامی منطقه مورد توجه معامله‌گران بود. به نظر می رسد در سومین روز هفته عده ای از معامله‌گران نسبت به این اخبار واکنش نشان دهند. آنها معتقد بودند که این اتفاقات بازار را موجب نوسان خواهد کرد. 

تکنیکالیست ها می گویند با روند کاهش قیمت در بازار ارز و سکه در روز یکشنبه قیمت‌ها به مرز حمایتی مهمی رسیدند. به عقیده آنها، تا زمانی‌که قیمت‌ها بالای این مرز باشند به نزول کمتر فکر می‌کنند. در مقابل اگر این سطوح حمایتی در بازار از دست برود قیمت با شدت بیشتری کاهش خواهد داشت.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید
    صداوسیما و خبرگزاری رسمی دولت شهادت ابراهیم رئیسی را تایید کردند در سوگ ابراهیم رئیسی