معیار دلاری برای اجاره مغازه ها+جدول

رکود تورمی در بازار املاک تجاری

کدخبر: ۳۸۸۴۰۹
اقتصادنیوز :‌بررسی میدانی املاک تجاری نشان می دهد با وجود آن که کرونا وضعیت کسب این واحدها را دچار مشکل کرده اما همچنان نرخ اجاره آنها رشد داشته است .
رکود تورمی در بازار  املاک تجاری

به گزارش خبرنگار اقتصادنیوز ، یکسال از شیوع اپیدمی کرونا گذشته است ،فضای بیشتر کسب و کارها دچار چالش های اساسی شده است ، برخی از مالکان بزرگ خصوصی ،نهادهای دولتی و حکومتی ، در ماه های ابتدایی کرونا اجاره های واحد های تجاری را به مستاجران بخشیدند. به نظر می آید دنباله دار شدن کرونا می تواند بر بازار املاک  تجاری تاثیر گذار باشد .

برخی کارشناسان بر این باورند که بازار خرید و فروش املاک تجاری به دلیل افزایش قیمت زیاد مانند سابق دیگر رونق ندارد. از همین‌رو بازار اجاره ملک تجاری، خواسته متقاضیان خرید را برآورده می‌کند. هر چند  بازار املاک تجاری متقاضی فراوانی ندارد اما همچنان قیمت این املاک روندی صعودی دارد.

مسکن

بررسی 10 ملک تجاری در مناطق مختلف شهر تهران نشان می دهد؛ نرخ املاک تجاری در این مناطق نسبت به یکسال گذشته رشدی قابل توجهی داشته است . یکی از مشاوران املاک درباره افزایش قیمت املاک تجاری می گوید بر اساس اصول و استانداردی که در بازار تعریف می شود به طور میانگین هر ملک تجاری باید رشد 25 درصدی نسبت به سال گذشته داشته باشد .

اما برخی از فروشندگان املاک تجاری از این روند پیروی نکردند و بر اساس افزایش بازار دلار و طلا میزان نرخ ملک تجاری خود را افزایش داده اند و به گفته او این افزایش ارتباط زیادی به منطقه وجانمایی ملک نداشته است و به صورت خودسرانه ، قیمت ها افزایش یافته است . به طور مثال یک مغازه 17 متری در منطقه پونک که 13 سال سن دارد 2 میلیارد و 550میلیون تومان قیمت گذاری شده است که به گفته مشاور املاک منطقه پونک ، این رقم با میانگین قیمت تجاری ها درمنطقه 2  نزدیک است ،ولی نسبت به سال گذشته این ملک با افزایش 60 درصدی همراه بوده است.

از خرید ملک تجاری چه می دانید؟

 صاحبنظران درباره خرید ملک تجاری در تهران می گویند: قبل از اقدام به خرید یک ملک تجاری حتماً گزارش‌ها و استعلام‌های قانونی را دریافت کنید. در واقع شما باید بدانید که ملکی که قصد خرید آن را دارید بدون مشکل است و عوارض یا بدهی خاصی به شهرداری، دارایی، بیمه و دیگر سازمان‌ها و ارگان‌ها نداشته باشد. این گزارش‌ها و استعلامات را باید صاحب‌ملک در اختیار شما بگذارد و می‌توانید از مشاور املاکی که واسطه شما در این معامله است بخواهید که این موارد را پیگیری کند.

  در هنگام عقد قرارداد برای اجاره یا خریدوفروش املاک تجاری عموماً جمله «اسقاط کافه خیارات ولو خیارات غبن فاحش» در قرارداد ذکر می‌شود. باید بدانید که وجود این جمله در متن قرارداد به این معنی است که خریدار و فروشنده با امضا کردن برگه تنظیم شده قرارداد هرگونه فسخ و پشیمانی در معامله را از خود سلب می‌کنند. پس قبل از انجام معامله و امضا کردن برگه قرارداد از تمام موارد مطمئن باشید چون بعد از آن امکان فسخ، نشدنی یا بسیار سخت خواهد بود.

ویژگی‌های یک ملک تجاری

این نوع از املاک باید دارای در ورود و خروج مشرف به خیابان باشند و در آن‌ها فعالیت تجاری انجام شود. همین ویژگی مشرف بودن به خیابان در مورد زمین‌های با موقعیت تجاری هم باید لحاظ شود. داشتن سند تجاری برای یک ملکی که با عنوان تجاری به فروش گذاشته شده است واجب است و داشتن دسترسی مستقل به خیابان (بیرون ملک) هم باید جزو مشخصات آن باشد.

البته املاک تجاری‌ای هم وجود دارند که ورود و خروج به آن‌ها با دیگر املاک مجاور مشترک است مانند مغازه‌هایی که در یک پاساژ یا یک مرکز خرید ایجاد شده‌اند. املاک تجاری مانند املاک اداری اجازه نصب تابلو را خواهند داشت و مجوز فعالیت آن‌ها از طرف شهرداری منطقه خودشان صادر می‌َشود. تفاوت بین ملک اداری و تجاری در این است که در املاک اداری خریدوفروش انجام نمی‌شود و ولی در املاک تجاری امکان و مجوز خریدوفروش هست.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید