در جلسه رسانه ای نقد و بررسی بودجه 1400 شهرداری تهران عنوان شد

بار هزینه‌های پایتخت روی دوش عوارض ساخت‌وساز!

کدخبر: ۳۹۰۳۴۸
اقتصادنیوز :‌ رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران گفت :‌پیش بینی 21 هزار و 885 میلیارد تومان از محل درآمدهای ناشی از توسعه شهر (عوارض ودرآمدهای ساختمانی) از جمله مهم ترین ارکان منابع درآمدی درلایحه بودجه 1400 شهرداری تهران است .
بار هزینه‌های پایتخت روی دوش عوارض ساخت‌وساز!

به گزارش خبرنگار اقتصادنیوز ، یک هفته از ارائه لایحه بودجه سال 1400 شهرداری تهران به  شورای شهر گذشته است . کمیسیون ها بررسی لایحه را آغاز کرده اند و بر اساس اخبار غیر رسمی برخی از کمیسیون ها چندان با لایحه موافق نیستند . از جمله کمیسیون فرهنگی و اجتماعی . این درحالی است که شهردار تهران نقطه قوت این لایحه را رویکرد اجتماعی آن عنوان کرده بود .

مجید فراهانی رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران   امروز در نشستی خبری بخش های مختلف این لایحه را تشریح کرد و به تنها دغدغه خبرنگاران که تحقق بودجه پیشنهادی بود پاسخ داد . تحقق 70 درصدی بودجه سال 99 در 10ماهه نخست سال یکی از مهم ترین دلایل این پرسش است . درحالی که کرونا و تحریم ها شهرداری های کشور را در بخش درآمدی دچار چالش های اساسی کرده اند چگونه قرار است لایحه 47 هزار میلیاردی که با اضافه شدن بودجه شرکت ها و سازمان ها به  بیش از 50 هزار میلیارد می رسد .

 این عضو شورای شهر تهران با تاکید بر این که بودجه شهر تهران باید بر اساس نیازهای مردم تدوین شود گفت :‌ اما متاسفانه شاهد هستیم که سالها در روند تدوین بودجه شهرداری، این بودجه بر اساس نیازهای شهروندانی که منابع شهرداری را تامین می کنند تهیه و اجرایی نمی شود، بلکه سلیقه مدیران شهرداری، نظر مشاور یا طرح اجرایی فلان پیمانکار به جای نظر مردم درباره بودجه تعیین کننده است و تنها چیزی که ظاهرا اهمیتی ندارد نیاز و نظر شهروندی است که با پرداخت عوارض و بهای خدماتش چرخ مالیه شهرداری را می چرخاند.

1 (47)

چه سالی بودجه شهر تهران بیشترین رشد را داشت ؟

به گفته او لایحه بودجه سال 1400 شهرداری تهران با رقم پیشنهادی 47 هزار و 868 میلیارد تومان در بخش بودجه عمومی و رقم 13 هزار و 422 میلیارد تومان در بخش شرکتها و سازمانها به شورا ارائه شده است.

رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران بیان کرد: بودجه شهرداری تهران در دهه 1390 از رقم 7 هزار و 748 میلیارد تومان در سال 1390 به رقم 47 هزار و 868 میلیارد تومان در سال 1400 رسیده است. این روند در دو سال شاهد جهش و رشد جدی نسبت به بودجه سال قبل از خود بوده است.

 فراهانی با بیان اینکه بودجه سال 1393  با رشد 53 درصدی نسبت به سال قبل رو به رو بوده افزود: این امر در نتیجه پیگیری آقای دبیر در شورای چهارم بوده که ما شاهد تغییر نظام طبقه بندی هزینه ها از سنتی به طبقه بندی استاندارد GFS بودیم و آغاز بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد تهیه شده بود.  بودجه سال 1400 با رشد 56 درصد نسبت به سال قبل که در نتیجه انعکاس کامل تبصره های بودجه در جداول منابع و مصارف بودجه، ارتقاء سطح بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد و پیاده سازی دستورالعمل ابلاغی وزارت کشور و الزامات شورا تهیه شده است.

2 (47)

 افزایش 50 درصدی بودجه بی سابقه نبوده است

عضو شورای شهر تهران تاکید کرد: بنابراین شاهد آن هستیم که رشد بیش از 50 درصدی بودجه نسبت به بودجه سال قبل در این دهه بی سابقه نبوده است و علت این موضوع را باید در تغییرات فنی و مالی بودجه دید. در مسیر اصلاح و بهبود نظام بودجه ریزی شهرداری در دوره سوم،چهارم و پنجم گام هایی برداشته شده است .

رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران ادامه داد:  از طرف دیگر ما در برابر بودجه 47 هزار میلیاردی و توجه به این افزایش باید به این سوال پاسخ بدهیم که قدرت مالی این بودجه چقدر است؟ آیا این قدرت افزایش پیدا کرده ،ثابت مانده یا کم شده است؟ با لحاظ قیمت ثابت به نرخ سال 1395  شاهد آن هستیم که قدرت مالی بودجه 47 هزار میلیارد تومانی سال 1400 از قدرت مالی بودجه 7 هزار میلیارد تومانی سال 1390 و بودجه 15 هزار میلیارد تومانی سال 1393 هم کمتر است.

سهم 21 هزار میلیاردی عوارض و درآمدهای ساختمانی  برای تامین درآمدهای شهر

او با اشاره به بودجه سال 1400 شهرداری تهران نکات و ارقام قابل توجه آن گفت: انعکاس 11 هزار و 354 میلیارد تومان بار مالی تبصره ها در ردیف های بودجه برای اولین بار ، پیش بینی 21 هزار و 885 میلیارد تومان از محل درآمدهای ناشی از توسعه شهر (عوارض ودرآمدهای ساختمانی) از جمله مهم ترین ارکان منابع بوده است.

عضو شورای شهر تهران ضمن تاکید به حوزه مصارف تاکید کرد: هزینه های نگهداشت شهر شامل حقوق و دستمزد کارکنان شهرداری برابر با 5 هزار و 402 میلیارد تومان، نگهداشت فضای سبز برابر با 1 هزار و 174 میلیارد تومان، رفت و روب و جمع آوری پسماند برابر با 1 هزار و 543 میلیارد تومان، جبران هزینه راهبری سازمانها وشرکت ها (حقوق و مزایا) برابر با 2 هزار و 23 میلیارد تومان  را شامل می شود.

او با اشاره به اعتبارات اجرای پروژه های عمرانی گفت: این اعتبار برابر با 20 هزار و 81 میلیارد تومان بوده و اعتبار بازپرداخت و تادیه دیون و بدهی ها برابر با 10 هزار و 4 میلیارد تومان،  اعتبار 2 هزار و 450 میلیارد تومانی برای اجرای پروژه های توسعه محلی با نظر مشورتی شورایاران،  اعتبار 7 هزار و 282 میلیارد تومانی برای توسعه و بهره برداری مترو، اعتبار 3 هزار و 538 میلیارد تومانی برای حمل و نقل عمومی غیر ریلی(تاکسی و اتوبوس) از جمله این موارد است.

فراهانی تاکید کرد: بودجه مناطق کم برخوردار ،غیر از دو منطقه که در حال اصلاح آن هستیم، تقریبا برابر متوسط بودجه کل شهرداری های مناطق است و معنا ندارد سرانه شهروندان ساکن در مناطق جنوبی از سرانه شهروندان دیگر مناطق کمتر باشد.

او افزود: به سمت تدوین عادلانه بودجه حرکت کرده ایم و سال ۱۴۰۰ نیز بر این امر تاکید خواهیم داشت.

3 (26)

شفاف سازی بودجه مکمل

فراهانی در پاسخ به سوالی مبنی بر افزایش درآمدهای شهرداری تهران گفت: بودجه امسال 47 هزار میلیارد تومانی ارائه شده و در کنارش مکمل 2274 میلیارد تومانی  نیز ارائه شده تا در صورتی که احیانا در شرایط کرونا و تحریم ها تحولی رخ دهد  و درامدها بالا رفت این عدد به پروژه های شهری اختصاص پیدا کند.

او افزود: به اعتقاد ما این عدد 2274 میلیارد تومانی کمک خوبی  در جهت واقعی تر شدن بودجه می کند چرا که ما به دنبال آن هستیم که بودجه تحقق پذیر باشد. در تدوین بودجه  ما شرایط موجود را در نظر گرفتیم ، شرایطی که تحریم ها و کرونا و همین وضعیت در سال آینده نیز برقرار باشد.

رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران در پاسخ به سوالی مبنی بر آخرین وضعیت پروژه ها و بودجه های تکمیلی اظهار کرد: پروژه های تعریف شده در دو سطح تقسیم بندی شده اند یکی در سطح مناطق و یکی هم در سطح ستاد شهرداری تهران.  سطح پروژه های بزرگ توسط معاونت عمرانی و حمل و نقل و ترافیک اجرا خواهند شد که بر اساس برنامه ریزی ها و منطبق بر برنامه توسعه سوم شهر تهران و برنامه های اولویت محور تحقق پذیر تعریف شده اند.این پروژه ها هم عمدتا پروژه های نیمه تمامی است که از گذشته شروع شده و ادامه پیدا کرده است.

او ادامه داد: سطح دوم پروژه ها نیز پروژه های کوچک مقیاس محلی است که  2500 میلیارد تومان برای آن در نظر گرفتیم . اما  تاکید اصلی شورای پنجم اتمام پروژه های نیمه تمام و برنامه هایی است که داده شده و اگر امروز برای پروژه نیلوفری که به معنای بردن خط آهن در منطقه 17 و 18 به زیر زمین  و ایجاد بافت شهری تحت عنوان پروژه نیلوفری که امروز به عنوان شار باغ عنوان شده تاکید می کنیم، اگر برای اتمام پروژه برج طغرل تاکید می شود و عدد و رقم برای آن در نظر گرفته می شود برای این است که تاکید اصلی شورا اتمام پروژه های نیمه تمام موجود به جای اجرای پروژه جدید است.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه برای 32 پروژه خاص نیز از محل افزایش درآمد های شهرسازی بودجه در نظر گرفته شده است، افزود: اما انتقاد ما از شهرداری تهران این است که فهرست پروژه های کوچک مقیاس هنوز به شورا داده نشده است و قولی که دادند این است که فهرست تا اخر سال ارائه شود.

فراهانی گفت: تاکید ما بر ارائه این فهرست این است که محل هزینه کرد 2450 میلیارد تومانی که در بودجه هست و معلوم نیست که به کدام پروژه ها اختصاص پیدا می کند تکلیفش مشخص شود.

4 (19)

بودجه تکمیلی از کدام محل تامین می شود

رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران در پاسخ به سوالی مبتی بر اینکه منابع تامین بودجه تکمیلی چیست، عنوان کرد: این افزایش از محل تراکم فروشی نیست بلکه از محل افزایش و  عادلانه کردن تعرفه های شهر سازی است. افتخار شورای پنجم رفتن به سمت این است که شهر را از طریق فروش شهر اداره نکنیم و شما دیدی که ما مجوز برج باغ و بلند مرتبه سازی صادر نکردیم  و طبقه اضافه نفروختیم.

 

 کاهش فاصله بودجه مناطق برخوردار و مناطق کم برخوردار

فراهانی همچنین در خصوص کاهش فاصله بودجه مناطق برخوردار و مناطق کم برخوردار گفت: اتفاق نا میمونی که در گذشته ها در شهرداری افتاده این بود که با هدف تشویق شهرداران مناطق به درامد زایی بیشتر قانون نا نوشته ای به وجود آمده بود که منطبق بر سقف درآمد های منطقه بودجه  به  منطقه اختصاص داده شود.

رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران ادامه داد: یعنی به همان میزان که در امد ایجاد می کنند، بودجه منطقه بالا می رود. لذا ما در ابتدای شورای پنجم  اتفاق نا صحیح را شاهد بودیم که به عنوان مثال بودجه منطقه یک سه برابر منطقه 19 بود چرا که منطقه یک ، منطقه برخوردار بود و 20 درصد درآمد شهرداری از این منطقه بود. همینطور مناطق 2،3،4و22 .

او افزود: لذا یک واحد مسکونی در منطقه یک قیمتش ده برابر یک واحد در  مناطق دیگر است و به همین نسبت هم عوارض ساختمانی ان بالا می رود. لذا بدین سبب ما اندک اندک شاهد شکاف عمیقی بودیم که بین مناطق ایجاد می شد و جالب اینکه عمده پروژه زیر ساختی در شهر تهران ، که پروژه های بزرگ مقیاس هم هستند در همین مناطق برخوردار کلید زده شدند و ما از زمان حضورمان سعی مان بر این بود این روند معکوس شود.

عضو شورای شهر تهران بیان کرد: شورای پنجم بر این اساس خط متوسط سرانه اختصاص بودجه بر اساس جمعیت را تعریف کرد و بر اساس آن سالانه بودجه مناطق کم برخوردار ده درصد به  خط متوسط برسانیم و  امروز که سال چهارم شورای پنجم است بسیاری از این مناطق به این سطح متوسط رسیده اند.

فراهانی افزود: ما امیدواریم در انتهای دور ه پنجم تمامی مناطق کم برخوردار به سطح متوسط سرانه بودجه شهر تهران برسند و  در دوره ششم این معادله باید برعکس شوند.

5 (9)

عقب ماندگی قابل توجه شهرداری از تکالیف برنامه سوم توسعه

فراهانی ادامه داد: در خصوص بحث برنامه توسعه سوم 250 تکلیف داریم که در کنارش شهرداری موظف شده بیاید و برای هر کدام از تکالیف چه به صورت 6 ماهه و سالانه گزارش ارائه کند. در برخی اقدامات با رصد معاونت پایش شهرداری که به دستور ریاست شورا و در یکسال اخیر تشکیل شده، شهرداری تهران حدود 990 روز در اجرای آنها تاخیر دارد.

عضو شورای شهر تهران اظهار کرد: معاونت پایش به دقت اجرای برنامه ، تکالیف و مصوبات شورا را رصد می کند که کدام برنامه اجرا نشده ، کدام برنامه با تاخیر اجرا شده و کدام برنامه ها محقق شده است.

او افزود: در جمع بندی ها نشان می دهد که شهرداری تهران 33 تکلیف سال اول برنامه را به انجام نرسانده است. با این اقدام معاونت پایش عزیزان در شهرداری بدانند که تمام اقدامات شهرداری رصد می شود و ما عدم اجرای برنامه را رصد می کنیم و پیگیری برنامه های روی زمین مانده را خواهیم کرد و در خصوص اجرای مصوبات شورا هم بسیار مصر هستیم و پیگیری می کنیم.

فراهانی با بیان اینکه ما تک تک مصوبات شورا را پیگیری خواهیم کرد و خواستار گزارش می شویم و اولین گزارش را 6 ماهه پیش ارائه کردیم، بیان کرد: خوشبختانه شهرداری اقداماتی را در فرایند اجرای مصوبات و تکالیف برنامه سوم انجام داده که البته باید تسریع شود. ما روزانه نامه هایی را برای مهندس هاشمی ارسال می کنیم که در آن روند پیگیری مصوبات شورا را از سوی شهرداری رصد کرده و از سوی رییس شورای شهر تهران پیگیری خواهیم بود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید