وضعیت اوراق تسه در هفته ای که گذشت

هزینه وام مسکن در مسیر پیک سوم

کدخبر: ۴۲۴۹۵۳
روند هزینه خانه دارشدن در هفته دوم تابستان نشان میدهد قیمت تهیه وام مسکن برای مجرد ها در سطح 17 میلیون تومان وبرای متاهلین در محدوده 29 میلیون تومان به ثبت رسیده است. آمارهای خبر از احتمال افزایش این رقم در هفته های آتی را می دهند
هزینه وام مسکن در مسیر پیک سوم

به گزارش اقتصادنیوز، در هفته دوم تابستان هزینه تهیه وام مسکن تغییر چندانی نداشته و تقریبا ثابت مانده است. اما مقایسه با هفته های سپری شده در سال 1400 نشان می‌دهد  این رقم در مرتبه بالایی قرار گرفته است.

از سوی دیگر در تحلیل متوسط هفت روزه قیمت اوراق تسهیلات بانک مسکن از ابتدای خرداد تا کنون نیز مشاهده میشود هزینه خانه دارشدن کماکان در مسیر رشد قرار گرفته است.

هزینه وام مسکن در کانال 60 هزار تومان

متقاضیان وام مسکن برای دریافت وام می توانند اوراق تسهیلات خریداری کرده و بر مبنای آن از بانک مسکن جهت خرید خانه وام دریافت کنند.

اعتبار هر کدام از اوراق برای گرفتن وام 500 هزار تومان تعیین شده است. مزیت این روش آن است که نیازی به منتظر ماندن درصف ندارد.

در روز شنبه 12 تیرماه قیمت هر کدام از برگه هایی که در بازار خرید و فروش این اوراق به دست می آید در حد 60 هزار و 70 تومان ثبت شد که در مقایسه با چهارشنبه هفته قبل 950 تومان کاهش پیدا کرد.

از آن جا که مجردین نهایتا مجاز به دریافت وام تا 140 میلیون تومان و متاهلین 240 میلیون تومان هستند تقسیم سقف اعتبارات دریافتی برای متقاضیان بر 500 هزار تومان نشان می دهد که مجردین باید نهایتا 280 ورق و متاهلین 480 ورق برای دریافت وام مسکن تهیه کنند.

درهمین رابطه ضرب 280 در قیمت کشف شده اوراق در بازار نشاندهنده هزینه ای ایست که متقاضیان مجرد برای دریافت وام نیازمند پرداخت آن هستند. به عبارت دیگر در روز شنبه مجردین تقریبا 17 میلیون تومان و متاهلین 29 میلیون و 140 هزار تومان هزینه بابت اخذ سقف وام خود پرداخت کرده‌اند. این قیمت تا روز دوشنبه برای متقاضیان دریافت وام اندکی کاهش پیدا کرد و پس از آن تا پایان هفته ثابت ماند.

درهمین رابطه هزینه دریافت وام در سه روز واپسین هفته اخیر برای مجردین در سطح 16 میلیون و 700 هزار تومان و برای متاهلین 28 میلیون و 700 هزار تومان به ثبت رسید و در این کانالها ثابت ماند.

هزینه نهایی وام مسکن نیز که باید متقاضیان در طول 12 سال بپردازند در این سه روز برای متاهلین معادل با 328 میلیون و 600 هزار تومان و برای مجردین 176 میلیون و 800 هزار تومان محاسبه می شود.

اوراق تسه

ثبات قیمت وام مسکن در هفته دوم تابستان

بررسی رشد روزانه قیمت وام مسکن از ابتدای تیرماه تا کنون نشان می‌دهد رشد روزانه هرینه وام پس از آنکه در روز 9 تیرماه رشد 4 درصدی را ثبت کرد دوباره روندی نزولی پیدا کرده و در روزهای اخیر تقریبا این رشد صفر بوده است. 

به عبارت دیگر قیمت وام مسکن در روزهای دومین هفته تابستانی کشور تقریبا تغییری نداشته و در مرز تقریبا 60 هزار تومان ثابت باقی مانده است.

با وجود ثبات هزینه وام مسکن اما بررسی این روند از ابتدای سال 1400 تا کنون نشان دهنده آن است که در این هفته  سطوح قیمتی تقریبا در مراحل بالایی قرار داشته است.

درهمین خصوص قله ها و بیشینه های ثبت شده در هزینه وام مسکن از ابتدای سال 1400 تا کنون نشان از 3 قله داشته که آخرین آن در روزهای هفته اخیر به ثبت رسیده است. به معنای دیگر با وجود ثبات قیمت وام مسکن اما این هزینه در میان هفته های سپری شده در سال 1400 تقریبا گرانتر شده است.در قاب دیگر افزایش سطح قیمت در نرخ سود آن نیز منعکس می شود.

اوراق تسه

نرخ سود وام مسکن؛ 20.8 درصد

نرخ اسمی وام مسکن همواره 17.5 درصد اعلام میشود. اما با توجه به آنکه متقاضیان علاوه بر بازپرداخت وام در طی 12 سال مبلغی را نیز جهت اخذ وام از این مسیر می پردازند که با تغییر قیمت اوراق این نرخ نیز تغییر می کند.

ثبات قیمت اوراق در هفته دوم تابستان موجب شد تا نرخ سود این اوراق نیز پس از رسیدن به سطح 20.8 درصد ثابت مانده و تغییری نکند.

روند رو به رشد قیمت اوراق تسه

یکی از متغیرهایی که می تواند درتحلیل و بررسی روند قیمت اوراق تسهیلات بانک مسکن کارایی داشته باشد و مسیری از تغییرات قیمت را نشان دهد متوسط قیمت هفت روزه اوراق است.

این رقم در آخرین روز کاری این بازار برابر با 59 هزار و 700 تومان محاسبه می شود. روند متوسط هزینه وام در هر هفت روز نشان میدهد از ابتدای خرداد تا کنون دو پیک به ثبت رسیده که اکنون در مسیر حرکت به سطح پیک سوم است. بنابراین همانطور که در روند آماری این متغیر مشاهده می شود احتمالا در هفته بعد شاهد امتداد رشد قیمت برگه ها به منظور تهیه وام مسکن باشیم.

اوراق تسه

در اکوایران ببینید  : در بازار املاک کشور چه خبر است ؟

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید