گزارش اقتصادنیوز از آخرین تحولات بهشت

حکم زاکانی روی میز وزیر کشور جدید/اولین اقدام شهردار جدید

کدخبر: ۴۳۵۷۷۹
اقتصادنیوز : حکم علیرضا زاکانی چند روز دیگر توسط وزیر کشور دولت سیزدهم امضا می شود و فعالیت هایش را به عنوان شهردار تهران آغاز می کند و تلاش های اعضای شورای ششم سبب نشد این حکم در دولت حسن روحانی صادر شود .
حکم زاکانی  روی میز وزیر کشور جدید/اولین اقدام شهردار جدید

به گزارش اقتصادنیوز ، کابینه دولت جدید امشب در مجلس تعیین تکلیف می‌شود . به گفته اقبال شاکری نماینده مردم تهران از فردا وزیر کشور دولت ابراهیم رئیسی مشخص می شود و صدور حکم شهرداران کلان شهرهایی که به وزارت کشور معرفی شده اند صادر خواهد شد .

اعضای شورای شهرششم در دومین جلسه رسمی خود در 17 مرداد ماه علیرضا زاکانی را به عنوان شهردار تهران انتخاب کردند . این انتخاب پیش از طی مراحل قانونی استعفای وی از مجلس و قرار گرفتن مدرک زاکانی در لیست مدارک مجاز شهرداران بود . برخی از حقوقدان ها این انتخاب شورای ششم را انتخابی قانونی ندانسته و تغییر قانون را به نفع یک شخص برخلاف رویه های معمول عنوان کردند هرچند که طرفداران زاکانی تاکید داشتند که قرار نیست قانونی به نفع شخصی تغییر کند و پیش از این نیز بخشنامه وزارت کشور در خصوص صلاحیت شهرداران تغییراتی داشته و رشته های تحصیلی دیگری هم به آن افزوده شده است .

نامه زاکانی چه زمانی به وزارت کشور ارسال شد 

گفته می شود نامه زاکانی با تاخیر چند روزه از 17 مرداد ماه به وزارت کشور ارسال شده است و 10 روز مجاز نیز از زمان ارائه مصوبه شورا به وزارت کشور آغاز خواهد شد . به نظر می آید دلیل این تاخیر چند روزه استعفای زاکانی از مجلس باشد که در 23 مرداد ماه رای آورد .بنابراین وزارت کشور هنوز مهلت قانونی برای بررسی صلاحیت علیرضا زاکانی به عنوان شهردار تهران را داشت .

اما چرا وزیرکشور دولت روحانی با وجود درخواست های شورای شهر تهران حاضر به صدور حکم برای زاکانی نشد . روز گذشته اعضای شورای شهر تهران نسبت به این موضوع انتقادهایی را مطرح کردند .

  احمد صادقی یکی از اعضای شورای شهر تهران درصحن علنی اعلام کرد ه بود که «‌به نظر می‌رسد که وزارت کشور کار را رها کرده و گویا مسئولیت را به آینده و وزیر جدید موکول کرده است. این عملکرد با روحیه انقلابی منافات دارد و متاسفانه مسئولان وزارت کشور در این زمینه کوتاهی کردند.»

پرویز سروری نایب رییس شورای شهر تهران هم از رحمانی فضلی  درخواست کرد بزرگواری کند و با نگاه کمک به شهر تهران قبل از آمدن وزیر کشور جدید حکم شهردار منتخب را امضا کند.

 اما امروز رحمانی فضلی نامه خداحافظی اش از این وزارت خانه را منتشر کرد بی آن که حکمی برای شهردار تهران صادر کند . گفته می شود او نه تنها برای شهرداری تهران که برای هیچ کدام از شهردارانی که در هفته پایانی فعالیت اش در این وزارت خانه معرفی شده بودند را صادر نکرد و احتمالا هفته آینده حکم این شهرداران توسط وزیر کشور جدید صادر می شود .

درخصوص شهرداری تهران نیز شخص وزیر می تواند رشته تحصیلی زاکانی را به لیست رشته های مجاز اضافه کند بنابراین به زودی زاکانی به عنوان شهردار تهران آغاز به کار خواهد کرد .

 برگزاری جلسه با کاندیداهای شهرداری به سبک رییسی 

قرار است زاکانی پس از استقرار در ساختمان بهشت با سایر رقبایش جسله ای برگزار کند و از برنامه های آنها برای اداره شهر هم استفاده کند . 

پرویز سروری نایب رییس شورای شهر تهران این خبر را می دهد و می گوید آقای زاکانی به او گفته است که همان حرکتی که آقای رییسی انجام دادند و با نامزدهای ریاست جمهوری جلسه گذاشتند و از آنها نظر خواستند و قرار شد این جلسات ادامه پیدا کند ، درخصوص نامزدهای شهرداری تهران هم این روند دنبال شود  و از آنها خواسته می شود برنامه هایشان را برای اداره شهر در اختیار آقای زاکانی قرار دهند و کمک کنند به اداره شهر . 

او ادامه داد : با روسای قوا هم جلسه خواهند داشت زیرا هم مورد قبول دولت ، مجلس و هم قوه قضاییه هستند جلسه خواهند داشت .

سروری درخصوص این که قرار است معارفه زاکانی معارفه باشکوهی باشد که سه رییس قوه حضور داشته باشند هم گفت : قرار نیست معارفه باشکوهی برگزار شود و در روحیه آقای زاکانی هم چنین چیزی وجود ندارد . 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید