در گفت‌وگو با اقتصادنیوز مطرح شد :‌

همت دو طبقه می شود؟ / آخرین تمهیدات ترافیکی برای بازگشایی مدارس!

کدخبر: ۴۴۹۹۷۶
اقتصادنیوز: معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران درخصوص تمهیدات شهرداری برای بازگشایی مدارس ، دو طبقه کردن بزرگراه ها ، آخرین وضعیت 630 واگن مترو توضیح داد .
 همت دو طبقه می شود؟ / آخرین تمهیدات ترافیکی برای بازگشایی مدارس!

سید مجتبی شفیعی، معاون حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری تهران بااشاره به طرح شورای شهر تهران درخصوص تمهیدات ترافیکی بازگشایی مدارس  به اقتصادنیوز می‌گوید: طرحی ازسوی شورا برای پیش‌بینی‌های لازم برای ایام بازگشایی مراکز آموزشی ارائه شد که اجرای آن نیاز به اصلاح بودجه و تامین منابع داشت؛ یعنی وظایف کلانی را که به‌عهده‌ی شهرداری می‌گذاشت که لازم بود برای انجام آن منابع لازم پیش‌بینی شود و برای اصلاح بودجه و هماهنگی‌های بیشتر با کمیسیون برنامه و بودجه، طرح بهبود وضعیت حمل‌و‌نقل با بازگشایی مدارس در شرایط کاهش شیوع کرونا قرار شد در شورا مورد بررسی بیشتری قرار گیرد و با پختگی بیشتر در صحن بررسی شود.»

به گفته‌ شفیعی در این طرح اقداماتی که هر سال برای ایام بازگشایی مدارس ازسوی معاونت حمل‌و‌نقل انجام می‌شد، پیش‌بینی شده و دلیل ارائه‌ این طرح آن بود که به دلیل کرونا طرح استقبال از مهر در این سال‌ها اتفاق نیفتاده بود.

به جز این فعالیت‌های معمول، مواردی مانند افزایش ظرفیت ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی پیش‌بینی شده بود یا کاهش سرفاصله‌های اعزام قطارهای مترو و افزایش ظرفیت ناوگان اتوبوسرانی که به سن فرسودگی شدید رسیده‌اند که افزایش ظرفیت در این ناوگان نیاز به هزینه‌ی بالا دارد.

به گفته معاون شهردار به جز اوورهال کردن اتوبوس‌های قدیمی، نیاز به خرید اتوبوس‌های جدید نیز هست و درخصوص واگن مترو حدود دو سال خرید واگن‌های جدید زمان می‌برد.

سرانجام 630 واگن مترو

او درخصوص سرانجام 630 واگنی که قرار بود به متروی تهران داده شود و ازسوی مدیران گذشته‌ی شهر اعلام شده بود که منتفی شده است، گفت: «این قرارداد منتفی نشده و حدود 4 سال است که در وزارت کشور و سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها پیگیری می‌شود و اقداماتی هم صورت گرفته است. آخرین جلسه‌ای که داشتیم، بحث تامین 15 درصد اولیه قرارداد است که حدود نیمی از آن را دولت باید بپردازد تا شهرداری برای 7.5 درصد باقی کاری کند؛ اما هنوز در دولت برای منابع تامین 7.5 درصد به جمع‌بندی مشخصی نرسیده‌اند. چند راهکار پیش‌بینی شده که صورت‌جلسه شده و قرار است به حوزه‌ی معاون اول ریاست‌جمهوری برود. یکی از پیشنهادات مطرح‌شده بحث تهاتر نفتی است.»

20211003_161310

طرح عوارض بزرگراهی احیا می شود ؟

معاون حمل‌و‌نقل و ترافیک شهردار تهران درخصوص اینکه آیا با وجود چالش‌های مالی در شهرداری، راهکار پرحاشیه‌ی اخذ عوارض از معابر شهرداری در این دوره دنبال می‌شود یا نه، گفت: «لایحه‌ای در شورا مطرح است که چارچوب‌هایی برای مشارکت بخش خصوصی و عمومی در سرمایه‌گذاری‌های پروژه‌های مختلف مدیریت شهری مشخص شود که هنوز به جمع‌بندی نرسیده است. اگر در جایی بخش خصوصی به‌طور کامل زیرساختی را کامل انجام دهد، با توجه به ملاحظات اجتماعی، فرهنگی و... و اینکه این پروژه‌ی زیرساختی با سرمایه‌ی بخش خصوصی انجام شده، شاید چنین راهکارهایی مورد مطالعه قرار گیرد اما تاکنون هیچ پروژه‌ی زیرساختی که تمام آن توسط سرمایه‌گذاری بخش خصوصی انجام شده باشد، نداشته‌ایم. البته مورد با مورد فرق می‌کند. اگر در یک زمانی خدمت ویژه یا خدمت لوکسی ارائه شود و برایش در بخش خصوصی سرمایه گذاری شود، شاید بشود برایش هزینه گرفت ولی در فعالیت‌هایی که خدمات عمومی است، از نظر عدالت اجتماعی این موضوع درست نیست.»

هدف عربستان از نزدیکی به اسرائیل/در اکوایران ببینید:

بازگشت مسئولیت پل های مکانیزه به خدمات شهری

او درخصوص پل‌های عابر پیاده و چالش همیشگی خراب بودن آنها نیز توضیح داد: «در سال‌های اخیر ناهماهنگی در این رابطه انجام شده بود. درآمد و تبلیغات که این پل‌ها در سازمان دیگری وصول می‌شد و هزینه‌ی نگهداری تجهیزات به‌عهده معاونت ترافیک بود که این اصلا منطقی نیست که درآمد جای دیگر باشد و هزینه جای دیگر. در آخرین جلسه‌ای که با شهردار تهران داشتیم، این موضوع را مطرح و پیشنهاد کردیم کل بسته‌ی هزینه و درآمد در معاونت خدمات شهری متمرکز شود و شهردار نیز موافقت اولیه را اعلام کرد. گزارش آن به شهردار ارسال شده و در صورت موافقت نهایی، مسوولیت پل‌های مکانیزه عابر پیاده به معاونت خدمات شهری منتقل می‌شود، زیرا ماهیت حمل‌و‌نقلی نیز ندارد و باید از آنها نگهداری شود.»

پروژه‌ همت با دو طبقه شدن صدر فرق می کند

او درخصوص پروژه‌ دوطبقه شدن بزرگراه‌ها که در مدیریت شهری جدید از آن نام برده شده ازجمله بزرگراه بعثت یا همت، گفت: « پروژه‌ همت با پروژه‌ طبقاتی شدن صدر متفاوت است. پروژه‌ همت یک پروژه کلان در حوزه‌ی حمل‌و‌نقل عمومی است. بخشی از ایجاد زیرساختها برای قطار شهری سبک در حال مطالعه است و هنوز بحث جدی برای عملیاتی شدن آن نداشتیم؛ اینکه LRT روی پل اجرایی شود البته در بخش‌هایی که قابلیت آن وجود دارد. آن زمان که  نقد ما به پروژه صدر بحث اولویت‌های بودجه‌ شهرداری بود. آن زمان معتقد بودیم اولویت با توسعه مترو است نه صدر.»

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • گزارش «اقتصادنیوز» از بازار سرمایه

      اقتصادنیوز:‌ شاخص کل در آخرین روز کاری هفته به رقم ۲ میلیون و ۲۶۱ هزار و ۳۸۶ واحد رسید و نسبت به آخرین روز معاملاتی…

    کارگزاری مفید