مهمان سه روزه خط بهارستان تا جمهوری

ماجرای عجیب غیب شدن اتوبوس‌های برقی تهران/ یک افتتاح ناکام دیگر دوره زاکانی

کدخبر: ۵۳۱۹۸۷
اقتصادنیوز: ​دو اتوبوس برقی در تهران به طور آزمایشی مسافران را جا به جا کرده اند ، اما این اتوبوس ها مجموعا 3 روز مهمان خیابان های تهران بودند .
ماجرای عجیب غیب شدن اتوبوس‌های برقی تهران/ یک افتتاح ناکام دیگر دوره زاکانی

به گزارش اقتصادنیوز 25 فروردین ماه 1401  بودکه روزنامه همشهری متعلق به شهرداری تهران از ورود نخستین اتوبوس تمام‌برقی ایرانی درخط میدان بهارستان تا میدان جمهوری به‌صورت آزمایشی آغاز خبرداد.

درگزارش این روزنامه به فعالیت یک اتوبوس آبی‌رنگ در مسیر میدان جمهوری اسلامی تا میدان بهارستان  پرداخته و گفته شده بود،  این اتوبوس برقی طی 2روز در یکی از پرتردد‌ترین مسیر‌های اتوبوسرانی تهران به‌صورت آزمایشی، حدود 1500مسافر را جابه‌جا کرد ه است .

untitled

 گزارشگر به نقل از منیژه گل‌محمدی یکی از مسافران این اتوبوس ها نوشته بود  :«آلودگی هوای تهران واقعا نگران‌کننده شده و اگر شهرداری اتوبوس‌های برقی را جایگزین اتوبوس‌های دیزلی کند، واقعا عالی می‌شود. فقط امیدوارم یک حرکت نمایشی نباشد و همانطور که وعده داده‌اند اتوبوس‌های برقی به مرور وارد ناوگان حمل‌ونقل شده و جای اتوبوس‌های فرسوده و آلاینده فعلی را بگیرند.»

اما بازگذشت بیش از 6 ماه از مراسم افتتاح این اتوبوس برقی ،نه تنها تعداد اتوبوس های برقی زیاد نشده بلکه خبری هم از این اتوبوس نیست .نه رانندگان اتوبوس های خط جمهوری از سرانجام این اتوبوس برقی خبر دارند نه مسافران همیشگی دیگر این اتوبوس را در این مسیر دیده اند .

99

چند دقیقه ای در میدان بهارستان کنار ایستگاه اتوبوس می ایستم و سراغ اتوبوس برقی آبی رنگ را از مسافران می گیرم. مسافری خاطرش نمی آید در این چند ماه اتوبوس برقی در این مسیر رفت و آمد کند. رانندگان اتوبوس هم یادشان نمی آید چه زمانی اتوبوس برقی به این خط آمده اند .

یکی از رانندگان قدیمی این خط اما اتوبوس های برقی که در این خط کار کرده اند را به یاد می آورد . او می گوید:‌ دو بار در این خط اتوبوس برقی استفاده شد یک بار اتوبوس برقی سبز رنگی بود که تنها یک روز دراین خط کار کرد و از فردایش دیگر به خط نیامد . دیگری اتوبوس برقی آبی رنگی که تنها دو روز فعالیت کرد و آن هم این دو روز فعالیت نداشت . اتوبوس ها متعلق به شهرداری و شرکت واحد نبود .

او ادامه می دهد: این اتوبوس‌ها توان جا به جایی این حجم مسافر را ندارد و بعد از یک و دو روز فعالیت آزمایشی دیگر به خط نیامدند به نظر می آید خراب شده باشند .

سید جعفرتشکری هاشمی، رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران درخصوص اتوبوس برقی گم شده تهران به اکو ایران می گوید:در دوره پنجم مدیریت شهری قرار بود سرمایه گذار 50 دستگاه اتوبوس برقی را وارد ناوگان اتوبوسرانی کند و کاری شبه نمادین برای تهران انجام شود .به دلیل این که این اتوبوس برای بخش خصوصی بود یکی از بهترین خیابان تهران که مسافران زیادی دارد و به شدت هم دچار آلودگی است را برای فعالیت آزمایشی این اتوبوس ها انتخا کردند .

وی ادامه می دهد: براساس اطلاعی که به شورا داده شده ،هنوز سرمایه گذار به این موضوع وارد نشده و اتوبوس برقی در اختیار اتوبوس رانی قرار نگرفته ، امیدواریم  سرمایه گذاران از این حوزه استقبال کند و در این عرصه و نیازهای مردم شهر تامین شود .

تشکری هاشمی در پاسخ به پرسش دیگری درخصوص این که تمامی اتوبوس های تهران مجهز به جی پی اس هستند واعلام  آمار واقعی اتوبوس هایی که در سطح شهر تهران تردد می کنند نباید دشوار باشد چرا آمارهای متفاوتی از اتوبوس های فعال در تهران ارائه می شود هم می گوید : به نظر استدلال آخرکفایت می کند برای آن که  هیچ مسئولی عدد غیر واقعی برای تعداد ناوگان  اتوبوس رانی نگویند .

او ادامه می دهد :‌ اتوبوس هایی که در سطح شهر تهران در حال کار هستند بین 1600 تا 1700 دستگاه اتوبوس است و باقی اتوبوس ها  شاید موجود باشد ولی به دلیل نقص فنی متوقف در تعمیرگاه هستند .

تشکری هاشمی درخصوص این که این آمار پیش از ورود اتوبوس های دولتی و550 اتوبوس های اورهال شده هم شنیده می شد توضیح می دهد:این که اتوبوس های تعمیر شده اتوبوس هایی بودند که متوقف شده و از خدمت خارج شده بودند  و یا اتوبوس هایی بودند که فعال بوده  و نیاز به تعمیر جزیی داشتند مشخص نیست و باید در این خصوص بررسی دقیق شود . ‌ اما  تعدادی اتوبوسی که در سطح شهر حرکت می کنند بیشتر از این تعداد نیست وتعداد اتوبوس های فعال حدود 1600 تا 1700 اتوبوس است .

 علی اصغر قائمی عضو دیگرکمیسیون عمرانی که به تازگی از ایستگاه جنت‌آباد شرکت واحد اتوبوسرانی بازدیدی داشته هم درخصوص سرانجام اتوبوس های برقی تهران می گوید :‌ اتوبوس‌های برقی دو نسل بودند. یک نسل قدیم بود که دارای کابل‌کشی بود که جمع شدند اما اتوبوس‌های برقی نسل جدید‌ یک نمونه گرفته بودند که احتمالا برای کار آزمایشی بوده است. اینکه در مقیاس انبوه یا در یکی دو خط فقط از اتوبوس برقی استفاده کنند، نداریم.

او درخصوص آمار واقعی اتوبوس های تهران هم می گوید :‌ در جریان این بازدید اعلام شد ۳ هزار دستگاه اتوبوس فعال دارند و اگر درست باشد به این معنی است که باید روی سامانه مانیتورینگ و پایش شرکت اتوبوس‌رانی قابل رویت باشد که قرار شد گزارش آن را 24 ساعته تهیه کنند تا این عدد راستی‌آزمایی شود.

به گفته قائمی قدری سرعت تعمیرات، بازسازی و نوسازی سرعت گرفته که خبر خوشحال کننده‌ای است ولی مساله این است که نیاز به اندازه‌ای بزرگ است که فاصله آن با وضع موجود و سرعت عملکرد همچنان یک فاصله و شکاف عمیق است،راه پُر کردن این فاصله و شکاف، استفاده از ظرفیت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی است. منابع شهرداری و توانمندی آن کفاف پاسخ به این نیاز را نمی‌دهد و تنها راه، روی آوردن به این شکل توسعه کار است.

این عضو شورای شهر تهران همچنین در خصوص اتوبوس‌های مدرسه هم می گوید:‌ گزارشی که به ما دادند این است که ۶ تا ۷ اتوبوس را به‌صورت پایلوت برای اتوبوس مدرسه اختصاص دادند تا نتایج آن را بررسی کنند که امسال قضیه منتفی شد. کمبود اتوبوس هم این قدرت مانور را به اتوبوس‌رانی نمی‌دهد که بخشی از اتوبوس‌ها را به مأموریت خاص مقطعی تخصیص دهد. فکر می‌کنم آن فعالیت، یک فعالیت مقطعی و آزمایشی بوده و اکنون هم چندان پیگیر آن نیستند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید