پیش بینی قیمت ها / بازارهای جهانی دلار نفت و طلا چطور پنجشنبه را شروع کردند؟ + نمودار

کدخبر: ۲۱۰۳۱۹
یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.
پیش بینی قیمت ها /  بازارهای جهانی دلار نفت و طلا چطور پنجشنبه را شروع کردند؟ + نمودار

بازار سهام

پررنگ شدن حضور حقیقی‌ها

شاخص کل بورس با ۲۲۰ واحدی (۲۳/ ۰ درصدی) در سطح ۹۴ هزار و ۷۹۶ واحدی ایستاد. پس از افت ۳/ ۱ درصدی شاخص طی ۳ روز، در دو روز اخیر شناسایی فرصت خرید، کاهش نسبی نگرانی‌ها نسبت به برجام و سیگنال‌های آرامش نسبی در بازارهای موازی، پس از ۱۵ روز معاملاتی تغییر مالکیت به نفع حقیقی‌ها رقم خورد. «فولاد» با سیگنال بورس کالا و گزارش نسبتا مناسب فروردین (بارشد قیمت محصولات گرم، اما افت قیمت محصولات سرد) در کنار نمادهای پالایشی با سطوح مناسب قیمت نفت (با وجود افت برنت از سقف ۵/ ۲ ساله) بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند، اما افت آلومینیوم از سقف ۷ساله در کنار بازگشت روی به زیر ۳۲۰۰ دلار با رشد شاخص دلار به سقف ۳ماهه فشار را بر فلزی‌ها حفظ کرده است. گزار‌ش‌های ماهانه و تصمیم ترامپ نسبت به برجام عوامل اثرگذار بر شاخص هستند.

11-01

 

بازار ارز

نگاه دلار به سیگنال برجام

دیروز هر دلار آمریکا برای سیزدهمین روز متوالی در نرخ 4200 تومان ثابت ماند. پس از تشدید نوسانات صعودی دلار از 18 فروردین و لمس سقف 6 هزار تومانی، از 21 فروردین، ستاد اقتصادی دولت نرخ دلار را ۴۲۰۰ تومان و خرید و فروش فیزیکی ارز از سوی صرافی‌ها را ممنوع اعلام کرد. در شرایط رکود معاملات ارزی، نرخ دلار در ابتدا در بازارهای غیررسمی اختلاف قابل توجهی با نرخ دلار در مرز داشت، اما به‌تدریج با فروکش هیجان و خوش‌بینی‌ها به حمایت طرف‌های اروپایی از برجام، دلار در بازار غیررسمی کاهشی شد. روز گذشته افزایش نرخ حواله‌ای درهم، رشد دلار در مناطق مرزی و شنیده‌ها حاکی از معامله دلار در نرخ‌های ۵۴۰۰ تا ۵۵۰۰ تومان در بازار غیررسمی بود. تصمیم ترامپ در مورد برجام و شروع به کار سامانه «نیما» برای مبادلات ارزی بر بازار ارزاثرگذار است.

11-02

 

بازار سکه

کاهش شتاب افت سکه

دیروز هر سکه طرح جدید با افت 10 هزار تومانی به قیمت یک میلیون و 760 هزار تومان معامله شد. افت طلای جهانی، فروکش نسبی هیجان در بازارها با خوش‌بینی به حمایت طرف‌های اروپایی از برجام با نشست اخیر مکرون و ترامپ سکه را برای سومین روز متوالی نزولی کرد. رشد شاخص دلار به سقف 3 ماهه طلا را به کف 1320 دلاری نزدیک کرد. همچنین با وجود ثبات دلار در 4200 تومان، اما افزایش نرخ حواله‌ای درهم و افزایش نرخ دلار در بازارهای مرزی، شتاب افت قیمت سکه را (پس از افت 52 هزار تومانی در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه) کاهش داد. همچنان ارائه سکه‌های پیش‌فروش‌شده فشار را بر بازار سکه حفظ کرده است. افت بیشتر قیمت‌ها در بازار آتی سکه تا کانال یک میلیون و 720 هزار تومان (سررسید اردیبهشت) می‌تواند فشار بر سکه را تشدید کند.

11-03

 

بازار طلای جهانی

طلا در کف 1320 دلاری

دیروز ساعت 16 هر اونس طلای جهانی به قیمت 1322 دلار معامله شد. رشد شاخص دلار به سقف 3 ماهه و نزدیک شدن به سقف 15‌ماهه با وجود افت بازارهای سهام، اونس طلا را به کف ۱۳۲۰ دلاری نزدیک کرد. رشد شاخص اعتماد مصرف‌کننده آمریکا در کنار رشد فروش مسکن و پیش‌تر چشم‌انداز شتاب گرفتن رشد تورم (با افزایش قیمت کالاها از جمله نفت) بازدهی اوراق قرضه ۱۰ساله را بالاتر از سطح روانی ۳درصدی  قرار داد. افت یورو پیش از نشست بانک مرکزی اتحادیه اروپا روز پنج‌شنبه، با کاهش احتمال تغییر سیاست‌های پولی عامل دیگر حمایت از دلار شد. با وجود کاهش ریسک‌های تجاری با اعلام چشم‌انداز رسیدن توافق تجاری با چین، اما رشد شاخص دلار می‌تواند با افزایش هزینه‌های مالی شرکت‌ها بر رشد اقتصادی و بازارهای سهام اثرگذار باشد. نشست بانک اروپا، ژاپن وتولید ناخالص داخلی آمریکا بر طلا اثرگذار هستند.

11-04

 

بازار اوراق مسکن

بازگشت «تسه»ها از کف

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند95 (تسه9512) با رشد 4/ 4درصدی به قیمت 63 هزار و 165 تومان معامله شدند. رشد تقاضای اوراق تسهیلات مسکن با سیگنال آرامش نسبی بازارهای موازی بازگشت «تسه»ها از کف 60 هزار تومانی را رقم زد. جهش قیمت مسکن از آذر، رشد 20 درصدی در زمستان، گزارش «دنیای‌اقتصاد» از آمارهای دفتر اقتصاد مسکن رشد ۶/ ۲۷ درصدی قیمت مسکن در فروردین امسال نسبت به فروردین گذشته را نشان داد. امری که در کنار تعطیلی بازارها در نیمه اول فروردین و شرایط احتیاطی میان معامله‌گران افت ۹/ ۵۷ درصدی تعداد معاملات را در فروردین نسبت به اسفند را نشان داد. در نشست اخیر شورایپول و اعتبار، کاهش نرخ سود وام یکم مسکن از ۵/ ۹ به ۸ درصد اعلام شد، اما همچنان کمتر بودن قابل توجه مدت انتظار برای در یافت وام «تسه»ها مزیت وام مزبور است.

11-05

 

بازار نفت

سه عامل فشار بر نفت

دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۸/ ۶۷ دلار معامله شد. رشد شاخص دلار در کنار کاهش نسبی نگرانی‌ها نسبت به تحریم‌های جدید علیه ایران و تخمین موسسه نفت آمریکا (API) از افزایش ۱/ ۱ میلیون بشکه موجودی نفت تجاری پیش از انتشار گزارش رسمی افت نفت را از سقف ۵/ ۳ ساله (برنت ۷۵ دلار) رقم زد. پس از نشست امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه با ترامپ، مکرون توافق‌نامه جدیدی را پیشنهاد کرد که می‌تواند مانع از توسعه برنامه هسته‌ای ایران و مانع از اعمال تحریم‌های جدید بر ایران شود. کارشناسان در صورت خروج آمریکا از برجام، احتمال کاهش ۵۰۰ هزار بشکه در روز در سال جاری و ۷۰۰ هزار بشکه در روز صادرات ایران در سال ۲۰۱۹ را پیش‌بینی کردند. همچنان رشد تولیدات آمریکا به سقف ۵/ ۱۰ میلیون بشکه در روز فشار را بر نفت حفظ کرده است.

11-06

 
 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید