کاهش صادرات به افغانستان با بخشنامه بانک مرکزی

کدخبر: ۲۴۵۱۲۱
اقتصادنیوز: رئیس اتاق بازرگانی ایران و افغانستان با بیان اینکه روال عادی تجارت دو کشور طی سال‌ها با ریال بوده است، گفت: بخشنامه بانک مرکزی موجب کاهش صادرات به افغانستان می‌شود.

به گزارش اقتصادنیوز؛ سید حسین سلیمی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصاد خبرگزاری میزان درباره الزام بازگشت ارز حاصل از صادرات عراق و افغانستان به کشور اظهار کرد: روال عادی تجارت دو کشور طی سال‌ها با ریال بوده و برگشت ارز صادراتی با نحوی که با کشور‌های دیگر انجام می‌دهیم یک کار جدید برای تجار دو کشور است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و افغانستان افزود: البته مقرراتی که در این باره وضع شده استثنا قائل نشده و ارز حاصل از صادرات به همه کشور‌ها باید طبق آیین نامه به کشور برگردد.

وی با بیان اینکه با این روش صادرات به افغانستان کاهش خواهد یافت، گفت: باید به دنبال راه حلی باشیم که تجارت با افغانستان مستثنی شود یا اینکه به یکباره این اتفاق نیفتد، این تغییر رویه‌ها تجار کشور را رنج می‌دهد.

سلیمی ادامه داد: در ازای کالایی که به افغانستان صادر می‌شود تجار ریال می‌گیرند و اگر بخواهیم آن را به صورت ارز به کشور برگردانیم باید آن را تبدیل به دلار کنیم که هزینه‌بر است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و افغانستان با بیان اینکه روال تجارت با افغانستان اصلا این گونه نبوده است، خاطرنشان کرد: با ارزش‌گذاری هم که توسط گمرک و سازمان توسعه تجارت برای کالا‌ها صورت می‌گیرد بازگشت ارز معضل شده است، به عنوان مثال کالایی که ارزش صادراتی آن یک دلار است، یک و نیم دلار ارزش گذاری می‌شود و این موضوع برای تجار معضلی شده است.

وی تصریح کرد: به نظر می‌رسد بازگشت ارز حاصل از صادرات در آینده نیاز به تعدیل داشته باشد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید