وزیر انرژی عربستان: اوپک احتمالاً سیاست تولید خود را در آوریل تغییر نمی دهد

کدخبر: ۲۷۲۹۵۲
اقتصاد نیوز: وزیر انرژی عربستان گفت برای تغییر سیاست تولید اوپک و متحدانش در نشست آوریل خیلی زود است. اوپک احتمالاً سیاست تولید خود را در آوریل تغییر نمی دهد و اگر لازم باشد در ژوئن دوباره آن را تنظیم می‌کند.

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از تسنیم؛ خالد الفالح وزیر انرژی عربستان گفت برای تغییر سیاست تولید اوپک و متحدانش در نشست آوریل خیلی زود است. چین و آمریکا تقاضای جهان را برای نفت در سال جاری به خوبی هدایت خواهند کرد .

اوپک و متحدانش مثل روسیه در هفدهم و هجدهم آوریل در وین دیدار می کنند. نشست بعدی آنها 25 و 26 ژوئن خواهد بود . 

فالح گفت:« این گروه احتمالاً سیاست تولید خود را در آوریل تغییر نمی دهد و اگر لازم باشد در ژوئن دوباره آن را تنظیم می‌کند» . 

فالح پس از دیداری با دارمندرا پرادهان، وزیر نفت هند در دهلی نو گفت:« باید ببینیم تا ژوئن وضعیت بازار چگونه خواهد بود و بعد به درستی آن را تنظیم می‌کنیم» . 

 

امارات که عضوی از اوپک است اعلام کرد که به تعهداتش نسبت به توافق  کاهش اوپک پایبند است . 

سهیل المزروعی، وزیر انرژی و صنعت امارات در توییتر گفت:« تا زمانی که بازار دوباره به تعادل برسد، همچنان طبق توافق اوپک تولید خواهیم کرد ». 

اوپک و متحدانش در اول ژانویه شروع به کاهش تولیدشان کردند تا جلوی عرضه بیش از حد نفت را به بازار بگیرند. این عرضه اضافی نفت تهدیدی برای قیمت نفت بود. این گروه توافق کرد تا 6 ماه 1.2 میلیون بشکه در روز تولیدش را پایین بیاورد . 

طبق گفته منابع، به احتمال زیاد همین توافق کاهش تولید در ژوئن تمدید می شود، ولی همه چیز بستگی دارد به وسعت تحریم‌های آمریکا بر ایران و ونزوئلا

سهم اوپک از این کاهش تولید 800 هزار بشکه در روز است که توسط 11 عضو آن اجرایی می‌شود، یعنی همه اعضا به جز ایران، لیبی و ونزوئلا که معاف شده‌اند. حد مبنای کاهش تولید میزان تولید این کشورها در اکتبر 2018 است . 

فالح گفت که انتظار می‌رود تولید عربستان، بزرگترین صادر کننده نفت جهان در همان سطح 9.8 میلیون بشکه در روز بماند . 

«آرامکو امروز یا فردا سهمیه ماه آوریل خود را مشخص میکند ولی انتظار داریم تولید ماه آوریل هم همانند مارس باشد» . 

تقاضای جهانی نفت  

فالح گفت:« کل تقاضای جهانی نفت در سال جاری حدود 1.5 میلیون بشکه در روز خواهد بود».

 وی اظهار داشت:« اگر به ونزوئلا به تنهایی نگاه کنید، وحشت می کنید. اگر به آمریکا نگاه کنید می‌گویید که جهان پر از نفت است. باید در کل به بازار نگاه کنید. به نظر ما تقاضا در 2019 بسیار خوب خواهد بود ». 

در ونزوئلا که از بحران سیاسی و اقتصادی رنج می‌برد، صادرات نفت 40 درصد سقوط کرده و به 920 هزار بشکه در روز از زمان وضع تحریم‌های آمریکا بر صنعت نفت این کشور در 28 ژانویه رسیده است . 

از طرف دیگر تولید نفت آمریکا هم به رکورد 12 میلیون بشکه در روز در فوریه رسید . 

آژانس بین المللی انرژی ماه گذشته پیش بینی خود را از رشد تقاضا برای 2019 تغییری نداده و همان 1.4 میلیون بشکه در روز ماه ژانویه اعلام کرد . 

فالح گفت:« تقاضا در چین هر ماه رکورد می‌زند و احتمالا امسال به 11 میلیون بشکه در روز برسد» . 

او همچنین گفت که همراه با چین و آمریکا، اقتصاد رو به رشد هند هم رشد تقاضای جهان را در دست گرفته است . 

وزیر انرژی هند گفت که از عربستان می‌خواهد نقشی فعال در حفظ قیمت نفت در یک سطح منطقی داشته باشد چون افزایش قیمت نفت بر اقتصاد هند تاثیر می گذارد . 

او همچنین از عربستان خواست شریک او در ساخت ذخایر استراتژیک نفت شود و سرمایه گذاری بیشتری در بخش های پالایشگاهی و پتروشیمی هند انجام دهد . 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید