نطق رئیس فدرال رزرو در ضیافت جکسون هول

24 ساعت پرتعلیق برای بازارهای جهانی

کدخبر: ۳۵۷۹۱۵
در مهم‌ترین رویداد هفته، سرمایه‌گذاران و تحلیل‌گران بازار‌ها در انتظار سخنرانی فردا جروم پاول، رئیس‌ هیئت مدیره فدرال رزرو درسمپوزیوم سالانه جکسون هول هستند. اما سمپوزیوم جکسون هول چیست؟ جروم پاول کیست؟ و از این سمپزیوم چه انتظار می‌رود؟
24 ساعت پرتعلیق برای بازارهای جهانی

به گزارش اقتصاد نیوز، فردا ساعت 17:40 دقیقه عصر به وقت تهران، جروم پاول به صورت مجازی در سمپوزیوم جکسون هول سخنرانی خواهد کرد که در معرض دید عمومی قرار می گیرد. طبق گفته تحلیل‌گران این رویداد تاثیر گذارترین اتفاق این هفته در بازار‌ها خواهد بود.

سمپوزیوم جکسون هول چیست؟

سمپوزیوم اقتصادی جکسون هول یک نشست سالانه است که از سال 1978 توسط فدرال رزرو کانزاس حمایت مالی می شود و از سال 1981 در جکسون هول، وایومینگ برگزار می شود. شرکت کنندگان شامل بانکداران برجسته بانک‌های مرکزی، وزرای دارایی،  اساتید دانشگاه و فعالان شناخته‌شده بازار‌های مالی از سراسر جهان هستند.جکسون هول​روند سمپوزیوم، از نزدیک توسط فعالان بازار دنبال می‌شود، زیرا اظهارات غیر منتظره ناشی از شرکت کنندگان در این سمپوزیوم ، پتانسیل تأثیرگذاری بسیاری بر بازارهای جهانی سهام، طلا و ارز را دارد. شاید مهم‌ترین رویداد این سمپوزیوم سخنرانی رئیس فدرال رزرو آمریکا باشد.

دعوای ترامپ با رئیس کل بانک مرکزی فدرال آمریکا

پس از انتخاب دونالد ترامپ به ریاست جمهوری آمریکا او صریحاً اعلام کرد که وی هیچ علاقه‌ای به انتساب جنت یلن، که به گفته او زیادی برای ریاست قد کوتاه است، برای دوره دوم ندارد. بنابراین پس از چندین ماه  در نهایت ترامپ، جروم پاول را انتخاب کرد و او را «قوی» ، «متعهد» و «باهوش» توصیف کرد. اما این پایان روابط خوب بین ترامپ و پاول بود زیرا ترامپ نزدیک دو سال است که به‌طور مداوم درحال حمله به پاول جهت کاهش ندادن نرخ بهره به حد کافی است.

جروم پاول

سال گذشته پس از سخنرانی پاول در جکسون‌هول وی بارها توسط ترامپ متهم به بالا نگه‌داشتن نرخ بهره شد. سال گذشته ترامپ با اشاره به رهبر چین افزود: «تنها سؤال من این است که دشمن بزرگ‌تر ما ، رئیس‌کل پاول است یا رئیس‌جمهور شی؟»

مسائل مهم سمپوزیوم

به گزارش بلومبرگ، سیاست‌گذاران در هفته‌های گذشته رویکرد بازتری را در رابطه با تورم مورد بحث قرار داده اند ، رویکردی که اجازه دهد، جهت ایجاد رونق اقتصادی و مبارزه با رکود گاهی اوقات تورم  از هدف 2 درصد تجاوز کند. مخصوصاً با توجه به این‌که آمار تورم آمریکا با میانگین 1.4 درصد به‌طور مداوم کاهش‌یافته امکان دارد برای ایجاد میانگین سالانه بالاتر نرخ تورم توسط فدرال رزرو افزایش یابد. 

با توجه به آخرین سخنرانی جروم پاول به‌نظر می‌رسد سخنان فردا او حداقل به‌طور موقت اثری منفی بر بازار‌ها بگذارد و موجب سیر صعودی قیمت طلا شود.

جروم پاول

به گزارش نیویورک‌تایمز جروم پاول در آخرین سخنرانی رسمی خود در اواخر ماه می، هشدار داده بود ایالات‌متحده در حال تجربه ضربه بی‌سابقه اقتصادی است. به گفته پاول: «اگر کنگره و کاخ سفید به حمایت مالی کافی نپردازند نتیجه آن آسیب‌ طولانی مدت به اقتصاد جهانی خواهد بود و موجی از ورشکستگی و بیکاری اقتصاد آمریکا را گریبان‌گیر خواهد کرد.» 

 پاول در سخنرانی سه ماه پیش خود پیش‌بینی کرده بود که تریلیون‌ها دلاری که سیاست‌گذاران وارد اقتصاد می‌کنند، ممکن است برای پیشگیری از خسارت‌های ماندگار ویروس کرونا و برای بیش از 20 میلیون نفری از کار بی بهره‌اند ، کافی نباشد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید