وزیر خارجه فرانسه در پارلمان بخش خصوصی اعلام کرد

همکاری دراز مدت اقتصادی ایران و فرانسه در سایه برجام

کدخبر: ۱۶۰۱۲۳
فرانسه که در جریان مذاکرات برجام به سنگ انداز بر سر راه مذاکرات تبدیل شده بود اکنون به مدافعی تمام قد برای توافق هسته ای تبدیل شده است. ژان مارک آیرو وزیر خارجه فرانسه که به تهران سفر کرده است در دیدار با همتای ایرانی خود برجام را برای فرانسه محترم برشمرد و بر پایبندی کشورش به برجام تاکید کرد. هم زمان فرانسوا اولاند رئیس جمهوری فرانسه نیز در گفتگوی تلفنی با دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا به همین مساله اشاره کرد.
همکاری دراز مدت اقتصادی ایران و فرانسه در سایه برجام

به گزارش اقتصادنیوز ، وزیرخارجه فرانسه برای شرکت در همایش تجاری ایران و فرانسه در صدر یک هیات عالی‌رتبه اقتصادی به تهران آمد. رئیس انجمن کارفرمایان فرانسه و یک هیات 100 نفره تجاری وزیرخارجه این کشور را همراهی کردند. آغاز به کار دولت یازدهم با ورود هیات‌های اروپایی، به‌خصوص فرانسوی همراه بود. در بهمن ماه 1392 یک هیات 114 نفره از فعالان اقتصادی فرانسه به سرپرستی «پاتریک بلان» رئیس انجمن خودروسازی فرانسه به ایران آمدند.

اواخر تابستان 1394 نیز 130 شرکت فرانسوی به سرپرستی وزیر بازرگانی این کشور به تهران سفر کردند. در بهمن همان سال، حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران، در پاسخ به این سفرها، با هیاتی از فعالان اقتصادی ایران به پاریس سفر کرد که منجر به عقد پیش‌نویس قرارداد خرید یکصد فروند هواپیمای ایرباس شد و در دیدار با مقامات ارشد فرانسوی، این اطمینان را به شرکت‌های فرانسوی برای حضور در بازار ایران داده بودند.

از این رو، بخش‌خصوصی به‌عنوان بازوی کمکی دولت، اقدام به برگزاری نشست تجاری مشترک ایران و فرانسه کرد. این نشست روز گذشته با حضور گسترده نماینده شرکت‌های دو کشور، محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه ایران، ژان مارک آیرو وزیر امورخارجه فرانسه و غلامحسین شافعی رئیس پارلمان بخش‌خصوصی برگزار شد.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران با گرامیداشت یاد و خاطره امام خمینی(ره) و شهدا گفت: برگزاری این نشست تجاری مصادف با آغاز دهه فجر و یادآور ورود امام(ره) از فرانسه به کشور در 38 سال پیش است. محمدجواد ظریف از فرصت پیش آمده ابراز خوشحالی کرد که بتواند با کارآفرینان ایران و فرانسه گفت‌وگو داشته باشد. وی گفت: اولین کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و فرانسه حاصل سفر رئیس‌جمهوری ایران به پاریس در بهمن ماه 1394 و توافق دو رئیس‌جمهوری در آن سفر است.

ظریف با اشاره به دیدگاه مثبت دولت فرانسه برای گسترش روابط با ایران تصریح کرد: به شما اطمینان می‌دهم که دیدگاه مشابهی برای گسترش روابط همه‌جانبه بین ایران و فرانسه در حوزه‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی، علم و تکنولوژی و همین‌طور حوزه سیاسی همکاری‌های منطقه‌ای، مبارزه با تروریسم و افراط که خطر مشترک همه ما در منطقه و کل جهان است، وجود دارد. ظریف خطاب به همتای فرانسوی خود بیان کرد: حضور در این نشست بیش از هر چیز نشان‌دهنده اراده سیاسی دو کشور برای ارتقای روابط دوجانبه به‌ویژه مناسبات اقتصادی است.

وی با اشاره به تحولات تجاری و اقتصادی بین دو کشور در طول سال‌های گذشته بیان کرد: میزان مبادلات تجاری دو کشور در 11 ماه سال 2016 و بعد از اجرایی شدن برجام به یک میلیارد و 700 میلیون یورو رسید که نسبت به سال گذشته، نشان از رشد سه برابری تجارت با این کشور دارد. وزیر امورخارجه ایران تاکید کرد: ظرفیت اقتصادی ایران و فرانسه و به‌ویژه ظرفیت بخش‌خصوصی دو کشور بسیار فراتر از این میزان است و این تنها شروعی است برای روابط ما تا متناسب با ظرفیت‌های موجود پیش برویم. وی با اشاره به فرصت‌های پیش‌آمده در فضای پسابرجام، یادآور شد: فرصت‌های جدیدی برای هر دو کشور فراهم آمده تا روابط اقتصادی خود را در فضایی آرام و مناسب گسترش دهند.

از سوی دیگر، «ژان‌مارک آیرو» وزیرخارجه فرانسه که روز گذشته میهمان بخش‌خصوصی ایران بود، گفت: برگزاری این نشست خواست روسای‌جمهوری دو کشور بوده که در سفر رئیس‌جمهوری ایران به پاریس درخصوص آن توافق شده بود. وی با بیان اینکه فرانسه قصد دارد همکاری دراز مدتی را در زمینه‌های ریلی، بندری، هواپیمایی و انرژی با ایران داشته باشد، اظهار کرد: از زمان امضای توافق وین به‌صورت قوی بر روی این همکاری‌ها کار شده است و پس از برجام وارد مرحله جدیدی شدیم. «آیرو» با تاکید بر اینکه احترام به برجام برای فرانسه بسیار مهم است، عنوان کرد: ما به‌دنبال گسترش روابط تهران پاریس پس از توافق هسته‌ای هستیم و بعد از برجام همکاری‌های زیادی بین ایران در زمینه کشاورزی و راه و همکاری‌های علمی صورت گرفته است. وی افزود: ایران در دنیا در زمینه علمی بسیار خوشنام است و ما می‌خواهیم بین دانشگاه‌های ایران و فرانسه روابط گسترش پیدا کند. وزیرخارجه فرانسه همچنین به دیدار وزیر علوم فرانسه با همتای ایرانی خود و امضای 17 توافقنامه بین دو کشور در زمینه همکاری‌‌های علمی نیز اشاره کرد و گفت: اطمینان دارم که این توافقنامه‌ها اجرا خواهد شد و این امر به بهبود روابط دو کشور کمک خواهد کرد.

«آیرو» همچنین با بیان اینکه این همکاری‌ها به نفع دو کشور است، اظهار کرد: ما شرکای کمی را داریم که با این سرعت توانسته باشیم با آنها همکاری کنیم و وزرای ما با اتحاد و اراده قوی این امر را پیگیری کردند و این اراده همچنین در طرف ایرانی نیز وجود دارد. افتتاح دفتر «بیزینس‌‌فرانس» در ایران در سال 2015، موضوع دیگری بود که این دیپلمات ارشد فرانسوی به آن اشاره کرد و گفت: روابط‌ اقتصادی ایران و فرانسه بیش از 200 درصد افزایش یافته است. به‌طوری که پژو، ایران خودرو و سایپا توانسته‌اند همکاری‌هایی را در زمینه خودرو انجام دهند و رنو نیز به این همکاری‌ها پیوسته‌ است. وزیرخارجه فرانسه به خرید ایران از ایرباس نیز گریزی زد و گفت: نخستین فروند از 100 خرید ایران از ایرباس به تازگی تحویل داده شد و من برخی از ایرانیان را دیدم که گفتند ما سوار این هواپیما شده‌ایم و بسیار خوشحال بودند. وی ابراز امیدواری کرد قراردادهای دیگر در این زمینه به سرعت اجرایی شود. «آیرو» با اشاره به همکاری‌های کمپانی توتال با ایران گفت: توتال جزو اولین شرکت‌های اروپایی است که خرید نفت خام از ایران را آغاز کرده است. آمادگی فرانسه برای همکاری با ایران در زمینه انرژی‌های پاک از دیگر محورهای همکاری فرانسه با ایران به شمار می‌رود که «آیرو» با اشاره به امضای توافقنامه آب و هوایی در پاریس، ایران را همکاری مهم در این زمینه نامید.

از سوی دیگر، رئیس پارلمان بخش‌خصوصی با اشاره به اینکه اتاق بازرگانی ایران برای سومین سال متوالی میزبان هیات اقتصادی تجاری فرانسه است، ابراز امیدواری کرد که تبادل تجاری همچنان ادامه دار و دستاوردهای مثبتی برای دو کشور به همراه داشته باشد. غلامحسین شافعی با بیان اینکه روابط دو کشور طی دهه اخیر تحت تأثیر عوامل مختلف سیاسی و موضوع هسته‌ای قرار گرفت، افزود: اکنون رفع مشکلات هسته‌ای با توجه به ظرفیت‌های متنوع و بالقوه و گسترش همکاری‌ها چشم‌انداز امیدبخشی در انتظار روابط آینده دو کشور وجود دارد. وی گفت: اتاق بازرگانی ایران به‌عنوان نماینده بخش‌خصوصی همواره از همکاری بخش‌خصوصی دو کشور حمایت می‌کند. شافعی تصریح کرد که سفر هیات‌های اقتصادی مختلف به تدریج در حال خارج شدن از حالت بررسی فرصت‌ها بوده و به سمت عملیاتی‌تر شدن پیش می‌رود. شافعی حل مشکلات نقل‌و انتقال بانکی را مهم‌ترین عامل توسعه روابط تجاری دانست و گفت: ارتقای همکاری‌ بانکی و رفع مشکلات موجود مالی و بانکی بین ایران و فرانسه، شرط اساسی و ضروری توسعه روابط اقتصادی و تجاری دو کشور است که باید در دستور کار دولت‌های هر دو کشور قرار گیرد. وی با اشاره به تجربه بالا و فناوری پیشرفته صنایع فرانسه گفت: شرکت‌های ایرانی و فرانسوی می‌توانند در زمینه‌های مختلف از جمله امور زیربنایی، تولید دارو، تجهیزات پزشکی، حمل‌ونقل، ارتباطات و... با هم همکاری داشته باشند. به گفته وی، شرکت‌های فرانسوی می‌توانند به شهرهای مختلف ایران سفر کنند و با توانمندی‌ موجود در مناطق مختلف ایران آشنا شوند. رئیس پارلمان بخش‌خصوصی با اشاره به اینکه ایران دارای بازار بزرگی شامل کشورهای همسایه، خلیج‌فارس، آسیای میانه و قفقاز است، گفت: بهترین و مفیدترین راه برای ارتباط با این کشورها از طریق ایران است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید