چرا انتظار سهامداران باوجود تعدیل های مثبت برآورده نشد؟

واکاوی بی اعتنایی معامله گران به موج گزارش های مثبت شرکت ها

کدخبر: ۱۵۹۱۸۱
بورس تهران روز گذشته با افت22/ 0 درصدی، اولین روز فعالیت خود در بهمن ماه را به پایان رساند. در همین خصوص بسیاری از صنایع بورسی نیز با روندی نزولی به کار خود پایان دادند. از مهم‌ترین تحولات روزهای گذشته بورس تهران می‌توان به انتشار گزارش‌های فصلی شرکت‌ها اشاره کرد؛ موضوعی که می‌تواند تاثیر مستقیمی در رفتار سهامداران داشته باشد. با وجود اینکه مقایسه این گزارش‌ها نسبت به ماه های قبل از بهبود وضعیت شرکت‌ها حکایت دارد، اما فعالان بازار تاکنون واکنش محسوسی به آنها نشان نداده‌اند تا نشان دهند که نگرانی آنها از جای دیگریست و انتشار موج 207 گزارش عمدتا مثبت 9 ماهه نیز فعلا نمی تواند یخ بازار سهام را آب کند.
واکاوی بی اعتنایی معامله گران به موج گزارش های مثبت شرکت ها

به گزارش اقتصادنیوز ، در روزهای پایانی دی‌ماه سامانه کدال شاهد ترافیک انتشار گزارش‌های فصلی به‌خصوص گزارش‌های 9 ماهه شرکت‌ها بود. بررسی این گزارش ها نشان می دهد که در بخش‌های مهمی از صنایع بهبود نسبی در سودآوری حاصل شده است. این در حالی است که در سال‌های گذشته عمده گزارش‌های 9 ماهه شرکت‌ها حاکی از یک وضعیت رکودی بود. با وجود این چهره متفاوت عملکرد شرکت‌ها، افت روز گذشته شاخص بورس بر انتظارات بالای سهامداران تاکید دارد.

با تمام این تفاصیل از گزارش‌های فصلی شرکت‌ها طی سال جاری می‌توان دو برداشت داشت؛ دلیل اول درخصوص علت بهبود گزارش شرکت‌هاست. رکود بخش‌های مختلف اقتصادکشور طی دوسال گذشته موجب شده بود که شرکت‌ها در ابتدای سال گزارش‌های عملکرد و صورت‌های مالی خود را با احتیاط بیشتری ارائه کنند. در ادامه اما این شرکت‌ها به دلایلی که تشریح شد، توانستند تعدیل‌های مناسبی را رقم بزنند.

موضوع دوم درخصوص عدم واکنش مثبت سهامداران و فعالان این بازار به گزارش‌های منتشر‌شده است. با وجود اینکه بسیاری از این گزارش‌ها در روزهای پایانی هفته قبل در شبکه کدال منتشر شد، بازار سهام اولین روز هفته را با روندی منفی در بسیاری از صنایع بورسی آغاز کرد.به‌عنوان مثال در صنعت خودرو شرکت ایران خودرو با انتشار گزارش‌های 9 ماهه سود هرسهم خود را با تعدیل مثبت 56درصدی، به 122ریال رساند. با تعدیل مزبور به نظر می‌رسید بازار روز شنبه با روی خوش به استقبال این نماد خودرویی برود؛ اما برخلاف انتظارها خودرو اولین روز بعد از تعدیل مثبت را با بی اعتنایی به این موضوع، با افت بیش از 4 درصدی آغاز کرد و به قیمت حدود 290تومان رسید.

در این خصوص به‌نظر می‌رسد نسبت قیمت به درآمد این نماد (که در حدود24 است) مانعی بر سر راه افزایش قیمت سهام «خودرو» و جذابیت سهام آن از منظر خریداران است.

همچنین در گروه‌های معدنی- فلزی نیز با توجه به رشد قیمت‌های جهانی این انتظار میان سهامداران به وجود آمده که این نمادها تعدیل مثبت‌های قوی‌تری نسبت به شرایط فعلی داشته باشند. در این زمینه به‌نظرمی‌رسد سهامداران EPSهای این شرکت‌ها را نسبت به بیشینه قیمتی کالاهای اساسی در بازارهای جهانی در نظر گرفته‌اند، حال آنکه شرکت‌ها در گزارش‌های فصلی میانگین رشد قیمتی را مدنظر قرار داده‌اند. در صنعت سیمان نیز این بی واکنشی وجود داشت.

با وجود اینکه بسیاری از نمادهای این صنعت با تعدیل مثبت گزارش‌های خود را منتشر کرده‌اند، اما روز گذشته بدون توجه به این شرایط عمدتا با صف فروش به کار خود پایان دادند.بسیاری از تحلیلگران این صنعت براین باورند رشد سود آوری شرکت‌های سیمانی نمی‌تواند پایداری چندانی داشته باشد. به زعم این کارشناسان عمده دلیل تعدیل مثبت در این صنعت حذف تخفیف‌های قیمتی بوده و این شرکت‌ها در مقدار فروش در صورت‌های مالی تغییر محسوسی نداشته‌اند و کماکان با رکود عمیق در فروش مواجه هستند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید