11/ دژپسند: اهرم کردن نقدینگی برای عبور از این شرایط ضروری است

کدخبر: ۲۴۷۳۶۷
اقتصادنیوز؛ فرهاد دژپسند، وزیر پیشنهادی اقتصاد گفت: باید تدابیری بیاندیشیم تا این نقدینگی را تبدیل به اهرمی برای رونق اقتصادی کنیم. ما می دانیم امروز مردم برای اینکه دغدغه حفط ارزش پول دارند حاضر به سرمایه گذاری در هر بخشی نیستند.
11/ دژپسند: اهرم کردن نقدینگی برای عبور از این شرایط ضروری است

به گزارش اقتصادنیوز؛ فرهاد دژپسند، وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی در تشریح برنامه های خود برای وزارت اقتصاد را دقایقی قبل در صحن علنی مجلس آغاز کرد. 

مهمترین عناوین سخنان وزیر پیشنهادی اقتصاد به شرح زیر است:

- یکی از برنامه‌های من تشکیل هسته‌های اندیشه‌ورزی است. این هسته‌ها شامل دانشگاه‌ها و بخش خصوصی است.

- - در هسته‌های اندیشه‌ورزی باید نمایندگان مجلس هم باشند.

- این سرمایه اجتماعی بود که به کمک ما رسید، الان هم برای عبور از جنگ اقتصادی باید همین رویه را داشته باشیم.

- جنگ اقتصادی را که با آن مواجه هستیم می‌توانیم با تعامل هم پشت سر بگذاریم بدون اینکه یک سانت از خاک مقدس را به دشمن بدهیم.

- در دهه ۷۰ برنامه اقتصاد بدون نفت را طراحی کردم؛ این برنامه در یک تعامل چندجانبه تدوین شد امروز هم می توانم از آن تجربه استفاده کنم.

- خوشحالم از اینکه با استفاده از این روش تعاملی در نیمه اول دهه ۸۰ موفق به بازنگری و اصلاح چند قانون مهم کشور شدم و امروز، این تجربه می تواند به کمک ما بیاید.

- من برنامه اقتصاد بدون نفت را مدنظر دارم و برنامه‌اش را تدوین کرده‌ام. در گذشته توانستیم برنامه تحقق عدالت اجتماعی را تدوین کنیم.

- آنچه که از قول بنده گفته شد که امروز ابرتورم داریم؛ نه؛ من گفتم برای جلوگیری از ابرتورم باید اقدامات خاص انجام دهیم. من که توفیق داشتم از سال ۷۴ با وزارت اقتصاد به صورت خطی تاکنون ارتباط داشته باشممی دانم ظرفیت های نهفته در وزارت اقتصاد چقدر گسترده است البته نه اینکه برای برون رفت ازشریط فعلی کافی باشد. 

- بنگاه های تولیدی ایران با نظام مالیاتی و گمرکی ارتباط دارند و بهبود فضای کسب و کار بهترین کمک برای بنگاه های تولیدی است،باید راه فرار مالیاتی را ببندیم ،لایحه صندوق های مکانیزه فروش را اولویت بدهید.

- امروز شرایط متفاوت است، اینکه گفته شده من گفتم ابرتورم داریم درست نیست. من گفتم برای جلوگیری از بروز ابرتورم باید اقدامات خاص انجام دهیم.

- امروز یکی از مشکلات کشور بحث تامین مالی است. تامین مالی از برنامه‌های اصلی ماست. آنچه خود در کشور داریم نباید از بیگانه تمنا کنیم.

- در داخل داشته‌های فراوانی داریم اما ما قبل آن باید برای اصلاح نظام بانکی اقدام کنیم. رئیس‌جمهور اولین نکته‌ای که به من گفتند اصلاح نظام بانکی بود.

- بعضی مسائل بانک‌ها را زمین‌گیر کرده است که یکی از این مسائل مطالبات معوق است. باید معوقات را برگردانیم.

- بانک‌ها متاسفانه گرفتار شرکت‌داری و اموال مازاد هستند. این موضوع موجب می‌شود اعطای تسهیلات کاهش پیدا کند.

- ما شرایط خزانه را می‌دانیم. باید خود بانک‌ها بیایند هم‌اندیشی کنیم تا بتوانیم بازپرداخت بدهی دولت به بانک‌ها را انجام دهیم.

- باید تدابیری بیاندیشیم تا این نقدینگی را تبدیل به اهرمی برای رونق اقتصادی کنیم. ما می دانیم امروز مردم برای اینکه دغدغه حفط ارزش پول دارند حاضر به سرمایه گذاری در هر بخشی نیستند.

- سرمایه گذار باید احساس امنیت کند، وجود امنیت یک بحث است و احساس امنیت بحثی به مراتب مهم تر، در اولین گام لایحه تامین امنیت سرمایه گذاری را تدوین می‌کنم.

- ارزش دفتری دارایی های دولتی ۷ هزار هزار میلیارد تومان است. اگر قبول کنیم فقط ۲۰ درصد این رقم قابلیت نقدشوندگی دارد می توانیم از ۱۴۴۰ هزار میلیارد تومان برای تحقق بخشی اهداف استفاده کنیم.

- وزارت اقتصاد به عنوان متولی جلب و جذب سرمایه خارجی در این زمینه اقدام می‌کند.

- مگر می‌شود طالب رشد سرمایه‌گذاری باشیم و به امنیت اقتصادی و امنیت سرمایه گذاری اهمیت ندهیم؟

- ۱۵ میلیارد دلار جلب سرمایه داریم اما جذب آن به همان میزان نیست که باید آسیب شناسی شود. اگر همین مبلغ را می توانسیتم بر روی زمین بنشانیم ببینید چه اتفاقی می افتاد.

- گمرک باید اصلاح و بازسازی شود. گمرک نیاز به مکانیزه و الکترونیکی شدن دارد.

- گمرک باید تسهیل کنند باشد، و برای آن باید مجهز باشد، از طرفی برای اینکه بخواهد در قاچاق موفق باشد باید به روز باشد، بازسازی گمرک باید سریعتر انجام شود.

- موریانه فساد ریشه‌های اقتصاد کشور را می‌سوزاند.

- خصوصی‌سازی باید جدی‌تر دنبال شود. بخش خصوصی نباید یار دوازدهم دولت باشد، بلکه باید پارتنر دولت در اقتصاد باشد. خصوصی‌سازی فقط به معنای واگذاری نیست، بلکه باید بستر را برای فعالیت بخش خصوصی فراهم کنیم.

- بخش خصوصی باید دارای قدرت و هوشمندی باشد و دولت باید بخش خصوصی رابه عنوان یک شریک خود بداند.

- بحث مهمتر برای کارآمدی وزارت دارایی باید با شایسته سالاری انجام شود، حکمرانی خوب جزء با شایسته سالاری صورت نمی‌گیرد و  کسانی که بر کرسی تکیه زده‌اند باید اراده قوی داشته باشند.

- سرمایه گذار خارجی با دیدن سرمایه گذار داخلی انگیزه ورود به ایران را می‌یابد.

- اگر رأی اعتماد مجلس را بگیرم با بهره‌گیری از سیاست‌های اقتصادی در دوره جنگ تحمیلی، انشاءالله می‌توانیم این جنگ اقتصادی را نیز پشت سر بگذاریم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید