ظریف در مجلس: امارات وارد مرحله برخورد غیرقابل قبول با ایران شده است

کدخبر: ۲۶۵۲۰۰
اقتصادنیوز: وزیر خارجه با بیان این‌که تعدادی از بازرگانان و صرافان ایرانی در امارات دچار مشکل شده‌اند، اظهار کرد: این افراد با ارائه‌ی تسهیلات لازم به کشورهای دیگر نقل مکان کرده‌اند. تعداد دیگری با مضیقه دولت امارات متحده عربی مواجه شده که برخوردهای لازم سیاسی با این دولت انجام شد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، محمدجواد ظریف در جلسه علنی امروز (دوشنبه) به سوال جمشید جعفرپور - نماینده لارستان - پاسخ داد مبنی بر این‌که علت بی‌توجهی به حقوق بازرگانان و صرافان ایرانی شاغل به کار در امارات عربی متحده و عدم دفاع مؤثر از حق شهروندی آنها که در حال اخراج می‌باشند، چیست؛ با توجه به آنکه آنان در دوره قبلی و تحریم‌های پیش‌رو نقش مؤثری در دورزدن تحریم‌ها دارند.

وی توضیح داد: متأسفانه دولت امارات متحده عربی علی‌رغم روابط گسترده اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران خود را از روابط نزدیک با ما محروم کرد آن هم به دلیل اشتباهات سیاسی و راهبردی مسئولان دولت امارات متحده عربی در سال‌های گذشته به خصوص در جنگ علیه مردم مظلوم یمن است.

ظریف ادامه داد: دولت امارات متحده عربی در یک مرحله برخورد غیرقابل قبول با جمهوری اسلامی ایران داشت به همین دلیل شورای عالی امنیت ملی تصویب کرد که راه‌های جایگزین ایجاد کنیم. راهکار ایران در این باره علاوه بر اقدامات دیپلماتیک معمول در مقابله با سیاست‌های غلط امارات متحده عربی ایجاد روزنه‌های لازم برای پیگیری روابط اقتصادی است.

وزیر امور خارجه اظهار کرد: راهکار آن است که کشورها و روش‌هایی را جایگزین کنیم که بدون نگرانی از اقدامات دولت امارات متحده عربی بتوان کار خود در روابط اقتصادی را ادامه دهیم. البته تعدادی از بازرگانان و صرافان ایرانی در امارات متحده عربی دچار مشکل شده که تعداد زیادی از آنها نقل مکان کرده و تسهیلات لازم برای استقرار آنها در کشورهای دیگر فراهم شد، یعنی کشورهایی که رابطه بهتری با ایران داشته و دیدگاه واقع‌بینانه‌تری نسبت به تحولات منطقه دارند. از آن رو تعداد دیگری با مضیقه دولت امارات متحده عربی مواجه شدند که برخوردهای لازم سیاسی با دولت امارات متحده عربی انجام شد؛ به هر حال ما دنبال پیدا کردن راه‌های جایگزین هستیم.

وزیر خارجه در ادامه گفت: یکی از وظایف وزارت خارجه در شرایط کنونی کمک به معیشت مردم و بهبود وضعیت اقتصادی است که تلاش خود را در این زمینه انجام داده، تشکیل معاونت اقتصادی در وزارت خارجه در همین راستا بود. کار دشواری که ما آن را به سرانجام رساندیم. چون تجربه ناموفق تشکیل معاونت اقتصادی در وزارت خارجه بعد از انقلاب اسلامی وجود داشت؛ به طوری که حتی بدنه وزارت خارجه با تشکیل این معاونت مخالف بود. ما مجبور شدیم یک تغییر ساختار اساسی ایجاد کرده و رویکرد وزارت خارجه را از منطقه‌ای به موضوعی تبدیل کنیم تا اینکه معاونت اقتصادی در وزارت خارجه احیا شود.

ظریف با اشاره به تشکیل معاونت اقتصادی در وزارت خارجه در دی ماه سال گذشته گفت: آقای انصاری در آن زمان به عنوان معاونت اقتصادی منصوب شد. فردی که سابقه کار در سه سفارت انگلیس، روسیه و هند را داشت. این یعنی ایشان به همه حوزه‌ها اشراف داشته لذا بهترین انتخاب آقای انصاری بود.

ظریف افزود: در همان زمان آقای رئیس جمهور قرار بود به هند سفر کند لذا نیاز بود که آقای انصاری در هند حضور داشته باشد. از طرف دیگر ما هم به فردی با مختصات آقای انصاری نیاز داشتیم که معاونت اقتصادی را در دست گیرد.

وزیر خارجه با بیان اینکه معاونت اقتصادی این وزارتخانه در طول ۱۰ ماه گذشته کارنامه خوبی داشته است، افزود: این معاونت توانسته روزنه‌هایی برای مقابله با تحریم را پیدا کند. البته لازم به یادآوری است که ما تنها می‌توانیم گروه‌ها، شرکت‌ها و بانک‌هایی را که آماده همکاری با ایران هستند را پیدا کنیم ولی امکان عقد قرارداد نداریم. البته که این کار از سوی دستگاه‌های دیگر در حال انجام است.

ظریف با بیان اینکه معاونت اقتصادی آمادگی برای ارائه گزارش به مجلس را دارد، گفت: تجلی اقدامات معاونت اقتصادی را می‌توان در سفر بنده به عراق دید که در پنج روز به پنج شهر اربیل، سلیمانیه، نجف، کربلا و بغداد سفر داشته و در هر پنج شب سمینارهای اقتصادی با حدود ۱۰۰ نفر از برجسته‌ترین کارآفرینان برگزار کردیم. امروز هم قرار است آقای انصاری به همراه معاونت اول رئیس جمهور سفری به روسیه داشته باشد که برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گرفته است.

ظریف با بیان اینکه در معاونت اقتصادی اداره کل تحریم وجود دارد، گفت: این اداره به دنبال راهکارهای خروج از تحریم است. البته وظیفه وزارت خارجه تسهیل و پیدا کردن حوزه‌های همکاری و کمک از ایرانی‌های خارج از کشور برای سرمایه گذاری در داخل است که در این راستا تمامی تلاشمان را انجام می‌دهیم تا امکانات در خدمت مردم باشد. آقای انصاری هم علاقمند هستند که گزارشات لازم را ارائه کرده و از نظرات و راهنمایی‌های نمایندگان استفاده کنند.

وزیر خارجه خاطرنشان کرد: یکی از حوزه‌های معاونت اقتصادی همکاری با استان‌هاست. معتقدیم استان‌ها در شرایط تحریمی برای دور زدن تحریم‌ها و پیدا کردن منافذ نقش مهمی دارند. ما از نمایندگان تقاضای همکاری با اداره استان‌های معاونت اقتصادی داریم تا ایرانی‌های خارج از کشور مربوط به شهرستان‌ها و یا استان‌های مختلف که علاقمند به سرمایه گذاری هستند جذب شوند. برنامه‌های معاونت اقتصادی بسیار است. امیدواریم به بهترین شکل آنها را پیاده کنیم.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید