عوارض بایکوت آمار استانی کرونا

کدخبر: ۳۳۰۴۵۲
اقتصادنیوز: روز گذشته رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت اعلام کرد که از این پس، آمار و داده‌­های مبتلایان کرونا به تفکیک استان اعلام نخواهد شد. به گفته کیانوش جهانپور توقف آمار مقایسه‌ای به دلیل حفظ روحیه استان‌ها و ادامه تلاش آنها برای بیماریابی، انجام می‌شود. اما آیا دلیل وزارت بهداشت برای عدم انتشار آمارهای استانی موجه است؟
عوارض بایکوت آمار استانی کرونا

به گزارش اقتصادنیوز، به نظر می‌آید وزارت بهداشت بیشتر از این نگران است که با ارائه آمارهای استانی، سفرها به سمت استان‌هایی شکل گیرد که آمار ابتلای کمتری داشته‌اند. کیانوش جهانپور در این باره گفته است: «زمانی اعلام آمارهای استانی اهمیت داشت که در برخی استان‌ها ابتلای قطعی به بیماری کووید ۱۹ وجود نداشت، اما در حال حاضر ویروس کرونا در همه کشور وجود دارد. از طرفی برخی افراد با مقایسه آمارهای استانی به سمت استان‌هایی سفر کرده‌اند که آمار ابتلای کمتری از آنجا گزارش شده است. به طور مثال فقط ۱۰ درصد از سفرها به سمت استان همدان انجام شده است.» اما این اقدام که به دلیل ترغیب بیشتر مردم برای اعمال قرنطینه خانگی گرفته شده، می­تواند اثر عکس داشته باشد.

قرنطینه خانگی تاکنون صرفا به شکل زبانی از مردم خواسته شده و اقدام قابل ملاحظه‌­ای از سوی دولت برای ترغیب مردم برای ماندن در خانه صورت نگرفته است؛ در حقیقت سیاست‌های اقتصادی و ارتباطی ویژه کرونا برای عموم مردم بکار گرفته نشده است. فارغ از پیش‌نیاز اقتصادی، پیش نیاز دیگر قرنطینه خانگی، ارائه آمار و اطلاعات صریح و جامع است تا به افراد در برنامه­ریزی زندگی کمک کند و ارزیابی از وضعیت کلی اطمینان خاطر دهد. مثلا باید مشخص باشد که در صورت قرنطینه خانگی پیک بیماری چه زمانی فروکش می‌کند. انتظار کارشناسان و مردم این بود که داده‌­های مربوط به استان­‌ها با جزئیات بیشتری ارائه شود، مثلا مشخص باشد که تعداد فوتی­‌ها یا میزان مرگ و میر مبتلایان در هر استان به چه ترتیب است، یا اینکه سن مبتلایان و فوت شده­‌ها به تفکیک استان­ها در دسترس عموم باشد، اما وزارت بهداشت نه تنها در این راه قدم برنداشته، بلکه دچار عقبگرد نیز شده است و تصمیم گرفته آمارهای مبتلایان به تفکیک استان‌­ها را نیز اعلام نکند. اینکه سطح بحران در هر استانی مشخص باشد، به شکل‌گیری محتوای اطلاعاتی در هر استان کمک می‌کند. شکل‌گیری این محتوای اطلاعاتی می‌تواند در تصمیم‌سازی برای چگونگی مواجهه با این بیماری و به طور مشخص نحوه همکاری و هماهنگی بین نهادهای مختلف اعم از سازمان‌های مردم نهاد با نهادهای حاکمیتی را به سامان کند. بایکوت آمارهای استانی مردم هر استان را از وضعیت‌شان  در حالت مبهم نگه می‌دارد و امکان واکنش بهینه به شرایط را خواهد کاست. حتی ممکن است تصوری از عادی شدن شرایط برای برخی استان‌ها بوجود آورد. علاوه بر این پنهان کردن اطلاعات در این شرایط، تنها فضای نااطمینانی بین دولت و مردم را تشدید کرده و مرجع رسانه‌­ای را از دست دولت خارج می‌کند، در چنین حالتی اگر در روزهای آینده آمارهای عجیبی از برخی استان‌ها شنیده شد، حداقل دولت نباید تعجب کند. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • گزارش «اقتصادنیوز» از بازار سرمایه

      اقتصادنیوز:‌ شاخص کل در آخرین روز کاری هفته به رقم ۲ میلیون و ۲۶۱ هزار و ۳۸۶ واحد رسید و نسبت به آخرین روز معاملاتی…

    کارگزاری مفید