روایت سخنگوی وزارت امور خارجه از پیشدستی ایران در شورای امنیت و شکست آمریکا

کدخبر: ۳۵۷۵۳۶
سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به تلاش‌های دستگاه دیپلماسی برای مقابله با اقدامات خصمانه ‌آمریکا در شورای امنیت گفت: آمریکا درخواست پخش اطلاعیه در میان اعضای شورای امنیت را داشت که ایران پیشدستی کرد و نامه وزیر خارجه پیش از همتای آمریکایی در دبیرخانه ثبت شد. در این نامه تمامی مبانی حقوقی مطرح شد که آمریکا حق طرح موضوع ندارد و ایران را به عنوان خواهان و آمریکا به عنوان خوانده قرار گرفت.
روایت سخنگوی وزارت امور خارجه از پیشدستی ایران در شورای امنیت و شکست آمریکا

به گزارش اقتصادنیوز، سعید خطیب‌زاده، صبح امروز در نخستین نشست مطبوعاتی خود با اصحاب رسانه، با اشاره به فرارسیدن ماه محرم گفت: خرسندم به عنوان دوازدهمین سخنگوی دستگاه دیپلماسی در خدمت شما عزیزان هستم. از دوست و برادر عزیزم، آقای موسوی که بیش از یک سال این مسئولیت را برعهده داشتند، تشکر می‌کنم. از ایشان هم به خوبی یاد می‌شود و هم توانستند مقام سخنگویی را نمایندگی کنند.

وی اظهار داشت: امیدوارم در این دوره، هم در حوزه دیپلماسی عمومی و هم دیپلماسی رسانه‌ای رابطه خوبی با اصحاب رسانه داشته باشم و در دنیایی که عناصر آن در حال گذار و تغییر است، بتوانیم از کیان نظام دفاع کنیم.

اهم اظهارات وی را در ادامه به نقل از ایرنا بخوانید؛

*جنگ گفتمان‌ها و روایت و قدرت نرم، عناصر، اصول و ابزاری دارد که شما اصحاب رسانه در آن استاد هستید و ان‌شاالله در کنار یکدیگر، گامی در این حوزه برداریم.

شاهد برآمدن ایران قوی هستیم

* هفته دولت را تبریک می گویم. دولت جمهوری اسلامی در چهل سال گذشته، همواره حامی منافع ملت بوده است. در هفت سال پرتلاطم اخیر در حوزه سیاست خارجی با قدرت تلاش کرده از منافع ملی دفاع کند. من از دولت تشکر می‌کنم این به معنای نبودن چالش و اشکال نیست ولی شاهد برآمدن ایران قوی هستیم که به رغم مخالفت‌های قوی از جمله اقدامات آمریکا که می‌خواهند ایران برنیاید ولی شاهد برآمدن ایران هستیم.

*{ با اشاره به سفر اخیر وزیر امور خارجه به لبنان برای اعلام همبستگی با دولت و ملت لبنان به بیروت}: ایشان دیدارهایی با مقامات دولت لبنان و سید حسن نصرالله داشتند. در این سفر، همچنین با دبیرکل جهاد اسلامی و دفتر سیاسی حماس و وزیر امور خارجه فلسطین درباره سرزمین‌های اشغالی گفت‌وگوی تلفنی کردند و همبستگی ایران با مردم فلسطین را اعلام کردند.

* در روزهای گذشته آقای خاجی هم در سوریه با مقامات این کشور از جمله بشار اسد درباره مسائل این کشور از جمله روند آستانه بحث و تبادل نظر کردند.

 دیدارهای هیات ایرانی در ژنو با نمایندگان کشورهای ضامن صلح سوریه 

* امروز در ژنو، کمیته قانون اساسی برگزار می‌شود و هیات ایران در ژنو است. در حاشیه این کمیته، هیات ایران دیدارهایی با کشورهای ضامن روند آستانه خواهد داشت.

*{با اشاره به پیام تبریک محمد جواد ظریف برای همتای جدید عمانی خود}: برای آقای سعیدی، آرزوی موفقیت و برای بن علوی آرزوی سلامتی داریم.

* در هفته‌های اخیر آمریکا یک بار دیگر شکست خورد و شورای امنیت به قطعنامه پیشنهادی آمریکا رای نداد و تنها توانست از جمهوری دومینیکن رای بگیرد. فرزندان ملت، روزهای پرمشغله‌ای داشتند.

* آمریکا درخواست پخش اطلاعیه در میان اعضای شورای امنیت را داشت که ایران پیشدستی کرد و نامه وزیر خارجه پیش از همتای آمریکایی در دبیرخانه ثبت شد و در این نامه تمامی مبانی حقوقی مطرح شد که آمریکا حق طرح موضوع ندارد و ایران را به عنوان خواهان و آمریکا به عنوان خوانده قرار گرفت.

خطیب زاده

* آمریکا هم اطلاعیه‌ای فرستاد ولی ظرف چند دقیقه اعضای دیگر مخالفت‌ خود را مطرح کردند. تمام فرزندان کشور با تمام قوا سعی کردند عزت کشور حفظ شود که خوشبختانه حفظ شد.

*{ درباره مبادلات تجاری ایران و ونزوئلا در پی اظهارات یکی از مقامات سفارت ایران در کاراکاس}: روابط ایران و ونزوئلا مبتنی بر منافع ایران و منافع دو کشور است و این روابط مربوط به هیچ کشوری نیست. این روابط طی سال‌های اخیر قوام یافته و به دلیل استقلال رای مورد هجمه آمریکا قرار گرفته است. 

*فارغ از  اینکه مالک کشتی چه کسی است، اقدام آمریکا دزدی دریایی است، ایران نه مالک کشتی و نه مالک محموله بود. توییت آقای ظریف کاملا گویاست. بسیاری دوست دارند دو کشور چگونه با یکدیگر مبادله می‌کنند. در این مبادلات همه منافع ایران حفظ می‌شود و مبادلات نیز بر این اساس است. 

*{ درباره سفر مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی به تهران و ارتباط آن با مکانیسم ماشه}: همانطور در گزاره برگ ایران در پی اقدام آمریکا مطرح شد، اساسا اگر منظور از مکانیسم ماشه، اسنپ بک باشد، یک واژه دروغین است که آمریکا سعی کرده آن را جا بیندازد چراکه این واژه در قطعنامه ۲۲۳۱ نیامده است. 

* روابط ایران و آژانس از اهمیت بالایی برخوردار است. این روابط دارای فراز و نشیب‌هایی بوده اما برجام موجب شد روابط دو کشور به حد اعلایی برسد به گونه‌ای که بیشترین بازرسی و دسترسی‌ها در طول تاریخ در ایران رخ داده است. از پاییز انتظار حضور گروسی را داشتیم که کرونا موجب تاخیر این سفر شد. البته مسائلی هم مطرح شده که در این سفر نتایج آن مشخص می شود.

آژانس بی‌طرفانه و مستقل عمل کند

* مادامی که آژانس بیطرفانه، مستقل و به دور از فشارهای سیاسی و طرف‌های سوم عمل کند، هیچ مشکلی میان ایران و آژانس نیست ایشان امشب به تهران می‌آیند و فردا و پس فردا با ظریف و روحانی و همچنین آقای صالحی که میهمان ایشان هستند، دیدار خواهد داشت.

*{ درباره سفر پمپئو به منطقه و تلاشهای وی برای اجماع‌سازی علیه ایران}: منزوی‌تر از آمریکا در طول تاریخ روابط بین‌الملل سراغ دارید که در خانه خود و شورای امنیت تنها یک کشور را همراه خود کند؟ نگران اجماع‌سازی نباشید چراکه در خانه خود هم نمی‌تواند اجماعی ایران بسازد.  

امارات دچار اشتباه محاسباتی شد

* سفر پمپئو  به منطقه داستان جداگانه‌ای است، آنچه میان امارات و اسرائیل رخ داد، زخمی برای جهان اسلام است. امارات یک اشتباه محاسباتی کرده است که فکر می‌کند می‌تواند محور مقاومت را تضعیف کند در حالی که محور مقاومت هر روز قوی‌تر می‌شود.  

* امارات اشتباهی کرده که امیدواریم هرچه زودتر آن را جبران کند، جهان اسلام هیچ وقت خیانت به قدس شریف را فراموش نمی‌کند. قطعا رژیمی که امنیت خود را در برابر دو گروه در محاصره نمی‌تواند تامین کند، برای کشور دیگر در حوزه خلیج فارس نمی‌تواند امنیت تامین کند.

 از امنیت و منافع خود کوتاه نمی‌آییم

* در دکترین دفاعی و امنیتی ایران، حوزه خلیج فارس حوزه‌ای است که اسرائیل تهدید به حساب نمی‌آید و ما آنها را عددی حساب نمی‌کنیم ولی ایران ثابت کرده درباره امنیت و منافع ملی خود و امنیت و منافع امنیت منطقه‌ای کوتاه نمی‌آید و اگر تهدیدی در منطقه ولو ناچیز و قابل اغماض از حضور اسرائیل باشد، مسئولیت آن متوجه امارات است و آنها باید پاسخگو باشد.

*{ درباره پیگیری‌های وزارت امور خارجه درباره حادثه دریایی میان ایران و امارات}: کشتی و لنج صیادان ایرانی تحویل داده شده و خدمه هم به غیر از کشته‌شدگان در ایران هستند. ایران از لحظه اول این ماجرا، با قدرت و جدیت پیام خود را داد و کسی که باید پیام را بگیرد، آن را گرفت.

*{ با اشاره به احضار کاردار امارات }: یادداشت عذرخواهی رسمی به تهران ارسال، مسئولیت این حادثه هم پذیرفته و قرار به جبران خسارت شد. ما همچنان این مسیر را ادامه می‌دهیم تا مطمئن شویم تمام کسانی که در این قضیه خسارت دیدند خسارتشان جبران شود.

*{با اشاره به توقیف لنج اماراتی}: لنج اماراتی در نزدیکی ابوموسی و در آب‌های ایران بود و به همین خاطر توقیف شد.

*{ درباره ادعای اظهار کاردار ایران در امارات و برخورد انجام شده با وی}: آنچه توسط مسیرهای غیررسمی اعلام می‌شود، مسیری نیست که مورد تایید ما باشد. ‌مطمئن باشید کسی نمی‌تواند با کاردار ما تند صحبت کند.

*{ درباره احتمال عادی‌سازی روابط اسرائیل با کشورهای عربی و اسلامی و تاثیر این موضوع بر تجدیدنظر روابط ایران با آن کشورها}: رژیم اشغالگر قدس در فروپاشی به سر می‌برد و می‌خواهد مشکلات خود را از طریق این نوع اقدامات رفع کند.

* آنها در فضای سیاسی، امنیتی، اقتصادی و اجتماعی خود در حضیض ذلت هستند لذا اسرائیل به دنبال مشروعیت‌بخشی است تا چند سال بیشتر برای خود بخرد. آنچه برای ایران مهم است منافع ملی و جهان اسلام و حقوق حقه مردم فلسطین است.

* براساس اصول سیاست خارجی خود هیچ گاه از این حق کوتاه نخواهیم آمد، به کشورهای دیگر نیز همین را توصیه می‌کنیم. من کشور دیگری را نمی‌بینم که بخواهد این مسیر را طی کند. اما اشتباه محاسباتی از سوی هر کشور تبعاتش برای خودش است.

* اسرائیل نمی‌تواند امنیت خود را تامین کند. این رژیم به هیچ عهدی باقی نمانده، هیچ حقوقی را رعایت نکرده و هیچ ملتی از ترور آنها در امان نمانده است. اینها واقعیت‌های جهان است که تغییر نمی‌کند.

*{ درباره توافق آتش بس در لیبی هم}: خوشحالیم لیبی روی آرامش را در خود ببیند. به هر دو طرف درگیر توصیه می‌کنیم وحدت ملی، تمامیت ارضی و مصلحت جهان اسلام را در نظر بگیرند. ما از گفت‌وگوهای لیبیایی استقبال می‌کنیم و معتقدیم هرچه سریع‌تر گفت‌وگوهای لیبی - لیبی برگزار شود چراکه به نفع صلح و ثبات در این کشور و آفریقاست.

 منتظر گزارش رسمی حادثه نطنز هستیم

*{درباره خرابکاری اعلام شدن حادثه نطنز از سوی سخنگوی سازمان انرژی اتمی}: ما منتظر گزارش رسمی هستیم. هنوز گزارش رسمی را دریافت نکردیم و پس از دریافت، اگر منشاء حادثه خارجی باشد، پاسخ قاطع خواهیم داد.

*{ درباره آخرین وضعیت دریافت مطالبات ایران از کره جنوبی}: رابطه ایران و کره جنوبی، شاهد چالش بزرگی است. سئول همچنان نتوانسته است به تعهدات قانونی خود عمل کند. البته جزییات فنی را باید از بانک مرکزی بپرسید چراکه مسئولیت این پرونده با آنهاست ولی به کره‌ای‌ها گفتیم هر لحظه تاخیر در بازپرداخت بدهی‌های ایران اثرات بلندمدت خواهد داشت.

* مذاکراتی در جریان است و امیدواریم از اساس این موضوع حل شود. تحریم‌های آمریکا به گونه‌ای نیست که یک دولت مستقل از آن پیروی کند.

*{درباره پیشنهاد مجلس برای تغییر نام وزارت امور خارجه به وزارت خارجه و تجارت بین‌الملل}:‌ یکی از تغییرات در وزارت خارجه طی سال‌های اخیر، احیای معاونت اقتصادی است. بخش عمده‌ای از گزارش‌های ما درباره فعالیت‌های وزارت امور خارجه در این باره است.

* در حوزه مسائل اقتصادی، مسئولیت مستقیم ندارد،  ارگان‌های متعددی مسئولیت تجارت خارجی را برعهده دارند و با تغییر نام چیزی درست نخواهد شد. البته نظرات ما منتقل شده ولی مجلس هرچه تصویب کند، به آن عمل خواهیم کرد.

*{ در پاسخ به این سوال که اگر روند مکانیسم ماشه اجرایی شود، تاکتیک حقوقی ایران در این زمینه چیست؟}: آنچه آمریکا به آن استناد می‌کند، مبنای حقوقی ندارد. آنها عضو برجام نیستند که بخواهند از آن استفاده کنند. ضمنا آنچه در برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ آمده، باید تمامی راه‌ها طی شود.  

* آمریکا تفسیر کودکانه‌ و از سر استیصال آمریکا مورد پذیرش هیچ کشوری قرار نگرفته است، پاسخگویی ایران به هر گونه نقض برجام و نقض قطعنامه ۲۲۳۱، براساس مصوبه مجلس برعهده شورای عالی امنیت ملی است و پاسخ ایران همانطور که قبلا به کشورهای دیگر اعلام شده، قاطع خواهد بود.

*{درباره اظهارات ترامپ مبنی بر رسیدن به توافق با ایران طی سه هفته در حالی که قبلا زمان آن را چهار هفته اعلام کرده بود}: هرچه به انتخابات آمریکا نزدیک شویم، شاهد چنین اظهاراتی خواهیم بود و زمان رسیدن به توافق با ایران هم کاهش می‌یاید و حتی ممکن است به یک ساعت هم برسد.  

خطیب زاده

 ترامپ می داند که راه حل کجاست/ اظهارات ترامپ مصرف داخلی دارد 

* ترامپ می‌داند راه‌حل کجاست، راه‌حل همان است که مقام معظم رهبری گفتند، توبه کنند و به برجام برگردند. ان‌شاءالله در چارچوب برجام می‌پذیریم در اتاق بنشینند و با آنها در چارچوب برجام خواهیم بود.  

* فکر نمی‌کنم این اظهارات جز مصرف داخلی دلیل دیگری داشته باشد. سیاست ایران اصولی و در چارچوب منویات مقام معظم رهبری است.

 از مذاکرات راهبردی با عراق استقبال می‌کنیم 

*{ درباره اعلام آمادگی فواد حسین وزیر خارجه عراق برای برگزاری مذاکرات راهبردی ایران و عراق}:‌ همه در جریان روابط راهبردی ایران و عراق هستند. عراق جایگاه ویژه‌ای برای ما دارد و در سفر آقای ظریف موضوع سند راهبردی بین دو کشور در دستور کار بوده است و به محض نهایی شدن اطلاع‌رسانی می‌شود. ما از این اعلام، استقبال می‌کنیم و امیدواریم در کوتاه‌ترین مدت مذاکرات راهبردی را با عراق برگزار کنیم.  

* تحولات عراق را از نزدیک پیگیری می‌کنیم،  برای ما در عراق ثبات سیاسی، امنیت و آرامش مردم خواست اساسی است. خواست ملت و مردم عراق باید با دقت در نظر گرفته شود و امیدواریم مطالبات مردم از هر حیثی باشد به خوبی پاسخ داده شود.

*{درباره سفر وزیر دفاع به مسکو}: همکاری ایران و روسیه جامع، راهبردی، چند بعدی و عمیق است. در تمامی ابعاد با شرکا در روسیه در حال رایزنی هستیم.

*{ درباره برگزاری نشست کمیسیون مشترک میان ایران و اعضای گروه ۱+۴}: کمیسیون مشترک برجام براساس رویه فصلی باید برگزار شود. به خاطر کرونا برگزاری آن به تاخیر افتاده بود. امیدواریم تمامی طرف‌های برجام تلاش کنند ایران از بندهای رفع تحریمی برجام منتفع شود.

* ایران آمادگی دارد از مسیر برجام گفت‌وگوها را ادامه دهد، امیدواریم صدای واحد در برابر سرکشی و یکجانبه‌گرایی آمریکا شنیده و این وحدت حفظ شود. هیاتی به ریاست سید عباس عراقچی برای شرکت در این نشست، عازم خواهد بود.

 ترامپ فکر نمی‌کرد برجام باقی بماند

*{ در پاسخ به سوالی از چین و روسیه به خاطر سیاست‌های اصولی آنها چه در برجام و چه در واکنش به اقدامات یکجانبه آمریکا و دیگر کشورهایی که سیاست‌ اصولی داشتند}: ‌روابط ایران و روسیه وارد مرحله راهبردی شده است. این مرحله باید به درستی تدوین شود تا ابعاد آن براساس مولفه‌های یک مشارکت راهبردی جلو برود.

*اقدام آمریکا برای اسنپ بک را اقدامی ناشی از استیصال این کشور است و وقتی ترامپ با غرور کامل در هشتم می ۲۰۱۸ امضای خروج از برجام را در مقابل دوربین‌ها بالا گرفت، تصور نمی‌کرد برجامی باقی بماند و به همین خاطر بود که با تمامی قوا و وقاحت اعلام کرد آمریکا از برجام خارج شد.

* آنها نه تنها از برجام خارج شدند بلکه گفتند به قطعنامه ۲۲۳۱ هم عمل نخواهند کرد. برای نخستین بار در تاریخ شورای امنیت بود که یک عضو شورا بانی قطعنامه می‌شود و بقیه کشورها را به خاطر اجرای قطعنامه تنبیه می‌کند. اکنون چند ماه بیشتر از عمر دولت ترامپ باقی نمانده و او می‌ترسد عمر برجام بیشتر از عمر دولت وی باشد.

* بهترین کار برای ترامپ این است که سیاست اصولی را در پیش بگیرد و به حقوق و قوانین بین‌المللی و تعهدات آمریکا پایبند بماند.

*{ درباره سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین}:‌ قراردادی میان ایران و چین وجود ندارد بلکه سند جامع راهبردی و نقشه‌راه است. در این سندها، هیچ بندی درج نمی‌شود. آنچه بین ایران و چین در جریان است، تلاش برای نقشه‌راه برای تنظیم روابط‌مان در یک چارچوب کاملا پذیرفته شده از سوی دو طرف است. در حال رایزنی با چین هستیم و به محض نهایی شدن جزییات آن اطلاع‌رسانی خواهد شد.

* برای دستیابی به یک چهارچوب همکاری گفت‌وگوهای طولانی صورت می‌گیرد، این مسیر بعد از سفر رئیس‌جمهور چین به تهران آغاز شده و مسئله جدیدی نیست. تلاش‌ها برای رسیدن به چارچوب مشترک ادامه دارد.

*{درباره ابراز علاقه‌مندی رئیس جمهور ونزوئلا برای خرید موشک از ایران}: در این خصوص درخواستی دریافت نکردیم.

*{ در واکنش به اظهارات همتای آمریکایی خود}: اورتگاس فراموش کرده که سخنگوی وزیر امور خارجه‌ای است که افتخارش این است که وقتی در سیا بوده می گفته، دروغ را یاد می‌گرفتیم، تقلب می‌کردیم و می‌دزدیم. فراموش کرده سخنگوی کشوری است که سیاست‌هایش را با فشار بر گلوی ملت‌های دیگر جلو می‌برد.  

* این مقام‌آمریکایی ظاهرا فراموش کرده چه اتفاقاتی امروز در بین رنگین‌پوستان آمریکا رخ می‌دهد. امروز شنیدم سیاه‌پوست دیگری در آمریکا کشته شد. این را به لیست کودتاها، تجاوزات و... آمریکا در دنیا اضافه کنید.  

*{ در توصیه به سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا}: به جای تمرکز وسواس‌گونه و بیمارگونه  در قبال ملت ایران، بر چیزهای بسیار بزرگی که در آمریکا رخ می‌دهد و معضلات و مشکلات بزرگی که در آمریکاست، تمرکز کند.  

* اظهارات سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا درباره ایران جز مصرف داخلی چیزی نیست. ‌دولت ترامپ نه در رفتار و نه گفتار دیپلماسی جایگاه درستی ندارد و خیلی ادبیات زننده این خانم را جدی نباید گرفت.  

*{درباره تاثیر اقدام اخیر امارات بر مناسبات تجاری ایران و امارات}:‌ سیاست جمهوری اسلامی ایران سیاست حسن همسایگی است و یعنی تمامی کشورهایی که با آنها همسایه هستیم. ایران تولیدکننده امنیت و ثبات در این منطقه و فضای آرام برای تبادلات است. ما با حضور هر مولفه‌ای که به صورت مصنوعی این فضا را از بین ببرد مخالفت می‌کنیم و امیدواریم در این چارچوب شاهد حل و فصل برخی اختلافات باشیم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید