جزییات رای‌گیری برای تصویب طرح استیضاح ترامپ

کدخبر: ۳۸۵۷۱۷
گزارش‌ها حاکی است که رای‌گیری برای تصویب طرح استیضاح احتمالا امروز به وقت تهران انجام شود.
جزییات رای‌گیری برای تصویب طرح استیضاح ترامپ
به گزارش اقتصادنیوز به نقل از دنیای اقتصاد، در حالی که نانسی پلوسی روز دوشنبه به مایک پنس اولتیماتوم ۲۴ ساعته داده بود تا درباره برکناری ترامپ از طریق متمم ۲۵ قانون اساسی اقدام کند یا پی استیضاح ترامپ را به تن بمالد، دموکرات‌ها چندان معطل اولتیماتوم خود نماندند و به سمت گزینه دوم یعنی استیضاح حرکت کردند. به نوشته نیویورک‌تایمز، دموکرات‌ها روز دوشنبه طرح استیضاح مجدد دونالد ترامپ را به دلیل «تحریک به اغتشاش» ،«تلاش برای متوقف کردن شمارش آرا در برخی ایالت‌ها» و «ادعای دروغین درباره تقلب در انتخابات» به کنگره ارائه کردند اما جمهوری‌خواهان مانع رای‌گیری فوری در این زمینه شدند. گزارش‌ها حاکی است که رای‌گیری برای تصویب طرح استیضاح احتمالا امروز به وقت تهران انجام شود.

طرح ارائه‌شده از سوی دموکرات‌ها می‌گوید ترامپ در جریان تجمع هوادارانش، اظهاراتی «تحریک‌آمیز» بیان کرد که «به طرزی پیش‌بینی‌پذیر منجر به» اقدامات غیرقانونی در ساختمان کنگره و محوطه بیرونی آن شد. نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، بامداد دوشنبه به مایک پنس معاون رئیس‌جمهوری ۲۴ ساعت مهلت داده بود تا با استفاده از اختیاراتی که در قانون اساسی تعریف شده است، دونالد ترامپ را فاقد صلاحیت اعلام کرده و او را از سمت ریاست‌جمهوری برکنار کند. دموکرات‌ها تلاش داشتند تا مجلس نمایندگان روز دوشنبه با صدور قطعنامه‌ای، اجرای متمم ۲۵ قانون اساسی از سوی مایک پنس و برکناری رئیس‌جمهوری ترامپ را رسمیت ببخشد. مایک پنس، پیش از این، با طرح چنین موضوعی مخالفت و اعلام کرده بود که این متمم را فعال نخواهد کرد.

درخواست برای برکناری دونالد ترامپ پس از آن مطرح شد که روز چهارشنبه در پی تجمع در اطراف کنگره، شماری از خشونت‌طلبان طرفدار دونالد ترامپ وارد ساختمان آن شدند. در جریان این حمله دست کم پنج نفر از جمله یک افسر پلیس کشته و ده‌ها نفر بازداشت شدند. از دوره ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ تنها کمتر از ۱۰ روز باقی مانده و این دومین بار است که طرح استیضاح او در کنگره آمریکا در دستور کار قرار می‌گیرد. پس از رای‌گیری در مجلس نمایندگان، روند استیضاح به سنا منتقل می‌شود و در آنجا نیز برای برکناری رئیس‌جمهور به دو سوم آرا نیاز است. اگر دومین طرح استیضاح ترامپ در مجلس نمایندگان تصویب و به سنا برود، این مجلس تا ۱۹ ژانویه- یک روز قبل از پایان دوره ترامپ- نمی‌تواند به آن رسیدگی کند زیرا سناتورها در مرخصی هستند. پارسال، نمایندگان کنگره با ایراد اتهاماتی از قبیل «سوءاستفاده از قدرت» و «ایجاد مانع بر سر تحقیقات کنگره در مورد مساله کمک‌ نظامی به اوکراین»، طرح استیضاح ترامپ را به جریان انداختند و سپس آن را به مجلس سنا فرستادند. با وجود این، سنا که اکثریت آن در اختیار جمهوری‌خواهان است او را از بابت هر دو مورد اتهامی تبرئه کرد و طرح استیضاح چهل‌وپنجمین رئیس‌جمهوری آمریکا منتفی شد.

همزمان با آغاز استیضاح، مقامات اجرای قوانین فدرالی تلاش‌ها را برای افزایش امنیت بیشتر در پایتخت در روز مراسم تحلیف بیشتر کرده‌اند. در این‌باره مقامات اعلام کرده‌اند که ۱۵ هزار نیروی گارد ملی را در پایتخت مستقر خواهند کرد. همچنین در اطراف ساختمان کنگره، ایستگاه‌های بازرسی برقرار خواهند کرد و این ایستگاه‌ها از امروز کارشان آغاز می‌شود.  مقامات فدرالی همچنین گفته‌اند در آماده‌باش به سر می‌برند، زیرا با موجی از اعترضات سراسری در آمریکا که احتمالا مسلحانه هم باشند، روبه‌رو خواهند شد. در این رابطه بایدن گفت: او قصد ندارد در محوطه بیرونی مراسم سوگند را به جا‌ آورد و این مراسم در بخش غربی کاخ سفید که اداری است، صورت خواهد گرفت. قرار است برای این روز در این بخش یک جایگاه مناسبِ مراسم سوگندخوری ایجاد کنند.

تیم مراسم تحلیف در شرایطی کار خود را افزایش داده که بایدن روز دوشنبه برای نخستین‌بار با شفافیت اعلام کرد که خواهان استیضاح ترامپ است. پیش‌تر او نسبت به این موضع دموکرات‌ها سکوت کرده بود. با این حال او در نیوآرک دله‌ور به خبرنگاران گفت: «تمرکز اصلی‌اش به حداقل رساندن تاثیرات محاکمه ترامپ در سنا برای نخستین روزهای مدیریتش بر آمریکا است.»

در همین حال کاخ سفید اعلام کرد، رئیس‌جمهوری آمریکا دوشنبه یک اعلامیه برقراری وضعیت فوق‌العاده را به مناسبت مراسم تحلیف ریاست جمهوری جو بایدن برای واشنگتن مورد تایید قرار داد که تا ۲۴ ژانویه ادامه خواهد داشت. به گزارش الجزیره، پس از آنکه مقام‌ها درباره تهدیدهای امنیتی در روز تحلیف جو بایدن، رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا در روز بیستم ژانویه هشدار دادند، این اعلامیه به تایید رسید. این اعلامیه همچنین در وضعیتی به تایید می‌رسد که دونالد ترامپ هنوز نتایج انتخابات سوم نوامبر را نپذیرفته و اعضای دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا دوشنبه طرح استیضاح او را به اتهام «تحریک به شورش» ارائه کردند. در این شرایط چاد ولف، سرپرست وزارت امنیت داخلی آمریکا در حالی که کمتر از ۱۰ روز دیگر به مراسم تحلیف مانده است، از سمت خود استعفا داد تا سونامی استعفای کابینه ترامپ ادامه داشته باشد.

آمریکا در آستانه جنگ داخلی؟

به گفته یک منبع مطلع، اف‌بی‌آی نسبت به وقوع اعتراضات مسلحانه در واشنگتن و ۵۰ ایالت دیگر در آستانه تحلیف جو بایدن، رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا هشدار داده و همین امر تدابیر امنیتی گسترده‌ای به راه انداخته است.

به گزارش رویترز، این منبع گفت، به دنبال تهدید به خشونت بیشتر از جانب حامیان دونالد ترامپ بعد از حمله ششم ژانویه به کنگره، اداره تحقیقات فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) هشدارهایی برای روزهای آتی صادر کرد که دست‌کم تا روز تحلیف در بیستم ژانویه ادامه خواهد داشت.

بنا به یک گزارش، اگر دونالد ترامپ با استناد به متمم بیست و پنجم قانون اساسی آمریکا برکنار شود، گروهی مسلح قصد دارد دست به «اعتراضاتی عظیم و مسلحانه» در شهر واشنگتن بزند.

یک گزارش روزانه اف‌بی‌آی که به دست شبکه خبری ای‌بی‌سی رسیده نشان می‌دهد که به بازپرسان گفته شده «اگر کنگره تصمیم به برکناری رئیس‌جمهوری آمریکا بگیرد، اعتراضات عظیمی رخ خواهد داد.»اف‌بی‌آی همچنین اطلاعاتی دریافت کرده که افراط‌گرایان هوادار ترامپ هم خواهان یورش به ساختمان‌های فدرال، ایالتی و محلی و بناهای دادگستری شده‌اند. در گزارش اف‌بی‌آی آمده است: «تظاهرات مسلحانه در مجالس همه ۵۰ ایالت آمریکا از روز شانزدهم تا بیست ژانویه برنامه‌ریزی شده، و در پایتخت آمریکا هم این تاریخ احتمالا از هفدهم تا بیستم ژانویه برمی‌گردد.» گفته شده هواداران ترامپ برنامه ریخته‌اند اعتراضی را در برابر مقر توییتر در سن‌فرانسیسکو هم برگزار کنند. برخی منابع خبری می‌گویند ترامپ حالا به تلگرام روی آورده است و اخبار خود را از طریق این شبکه اجتماعی منتشر می‌کند.

با این حال، سرویس ملی پارک‌های آمریکا، پس از دریافت «تهدیدهای مستند» در پی شورش هفته گذشته، گشت‌های تفریحی بنای یادبود واشنگتن را تا بیست و چهارم ژانویه متوقف کرده است.

این سازمان می‌گوید گروه‌هایی که در بلوای هفته پیش دست داشتند، همچنان پایتخت آمریکا و تدارکات در دست انجام برای مراسم تحلیف جو بایدن را تهدید می‌کنند.در اقدامات دیگری برای تامین امنیت پایتخت آمریکا، گارد ملی برای اعزام ۱۵ هزار نیرو به واشنگتن مجوز گرفت.

دانیل هوکانسون، رئیس دفتر گارد ملی آمریکا به خبرنگاران گفت، انتظار دارد حدود ۱۰ هزار نیرو تا روز شنبه در واشنگتن مستقر شوند و به تامین امنیت، لجستیک و ارتباطات کمک کنند. او گفت در صورتی که مقام‌های محلی درخواست کنند، ممکن است این تعداد به ۱۵ هزار تن افزایش یابد. دست‌کم یک قانون‌گذار آمریکایی از پنتاگون خواسته است تعداد نیروی بیشتری مستقر کند.

سناتور کریس مورفی که دوشنبه نامه‌ای به رئیس موقت پنتاگون ارسال کرد، گفت مشخص نیست که آیا گارد ملی برای حفاظت از پایتخت این کشور کافی خواهد بود یا خیر و شاید به نیروهای تمام وقت هم نیاز باشد.

در همین حال موریل بازر، شهردار واشنگتن از وزارت امنیت داخلی آمریکا خواسته است تا ۲۴ ژانویه مجوزهای گردهمایی عمومی را ملغی کند. او دوشنبه به خبرنگاران گفت: «برنامه‌ریزی برای این مراسم تحلیف باید متفاوت‌تر از سایر تحلیف‌ها باشد.»

بازر یکشنبه در نامه‌ای به چاد وولف، سرپرست وزارت امنیت داخلی آمریکا خواستار یک رویکرد تازه به مسائل امنیتی، در پی آنچه او حمله تروریستی بی‌سابقه خواند، شد. شهردار واشنگتن از چاد وولف خواست دوره رویداد امنیت ویژه ملی را از دوشنبه تا ۲۴ ژانویه تمدید کند. سرویس مخفی ریاست عملیات‌های امنیتی برای مراسم‌ها از جمله تحلیف‌های ریاست جمهوری را که از اهمیت ملی برخوردارند، در دست دارد.

او در یک بیانیه گفت از سرویس مخفی خواسته است عملیات‌های خودش را که از قبل برای ۱۹ ژانویه برنامه‌ریزی شده از چهارشنبه همین هفته آغاز کند. با این حال، این سرپرست به کارکنانش گفته بود که دوشنبه کناره‌گیری می‌کند.

در مرکز ایالت‌ها هم فرمانداران در آستانه تحلیف وضعیت هشدار اعلام کرده‌اند. در ویسکانسین، ایالت سرنوشت‌سازی که ترامپ مدعی وقوع تقلب در آنجاست، فرماندار تونی اورز به گارد ملی ویسکانسین دستور داده از پلیس کنگره این ایالت حمایت کند. در میشیگان، دیگر ایالت مهمی که ترامپ پیروزی بایدن را در آنجا به چالش کشید، کمیسیون کنگره این ایالت که بر قانون‌گذاران نظارت دارد، با صدور دستوری حمل سلاح در داخل ساختمان کنگره در لنسینگ را ممنوع اعلام کرده است.

یک مسوول در فرماندهی گارد ملی آمریکا هم گفت شهر واشنگتن در روز تحلیف، در حالت تعطیلی کامل و منع آمد ‌و شد به سر می‌برد.

همزمان با دستور وزارت امنیت داخلی آمریکا برای آغاز تدابیر مراسم تحلیف بایدن، برخی شهرها و ایالت‌ها از شهروندان خود خواستند در روز بیستم ژانویه از منازل خود خارج نشوند. پنتاگون همچنین اعلام کرد برای مراسم تحلیف بایدن، تدابیر ویژه امنیتی از روز ۱۳ ژانویه آغاز خواهد شد.

همچنین کاخ سفید اعلام کرد، پس از آنکه مقام‌ها درباره تهدیدهای امنیتی در روز تحلیف جو بایدن هشدار دادند، رئیس‌جمهوری آمریکا دوشنبه یک اعلامیه برقراری وضعیت فوق‌العاده را به مناسبت مراسم تحلیف در واشنگتن مورد تایید قرار داد که تا ۲۴ ژانویه ادامه خواهد داشت.

در دفاع از استیضاح

شورای سردبیری نیویورک‌تایمز، در یک مطلب تحلیلی به چرایی استیضاح ترامپ پرداختند، در حالی که خود ترامپ تا کمتر از ۱۰ روز دیگر در مسند قدرت است. در این مقاله آمده است: نمی‌توان اجازه داد تلاش‌های ترامپ برای باقی ماندن در قدرت با مخدوش کردن دموکراسی، بدون پاسخ بماند، سکوت یا اقدام کمتر در برابر ترامپ، به فعالیت‌های بیشتر بدون قانون او و هوادارانش ختم می‌شود.

در ادامه این مطلب آمده است: «حمله به کاپیتول هیل یک شورش خودجوش نبود. این نتیجه اوج کارزار ترامپ و متحدان رسانه‌ای و هم‌پیاله‌هایش در کنگره بود که تلاش فراوانی داشتند تا نتیجه یک انتخابات آزاد را زیر سوال ببرند؛ کارزاری که از روز اول شمارش آرا از سوی این گروه‌ها کلید زده شده بود. کارزار مذکور دروغ‌هایی را درخصوص درست بودن نتیجه انتخابات اشاعه می‌داد و این رویه با حدت تمام از سوی رئیس‌جمهوری و سایر جمهوری‌خواهان ادامه یافت. آنها چالش‌های حقوقی مضحکی به راه انداختند که موجب خنده دادگاه‌ها شده بود اما اکثر جمهوری‌خواهان هم‌صدا نتیجه انتخابات را زیر سوال می‌بردند. در این راستا رئیس‌جمهور و متحدانش هم‌قسم شده بودند تا به هر نحوی که شده نتیجه انتخابات را تغییر دهند. وقتی تمامی این اقدامات با شکست روبه‌رو شد، رئیس‌جمهوری در «نشنال مال» یک گردهمایی اعتراضی برگزار کرد و سخنانش موجب شد جمعیت خشمگین راهی کاپیتول هیل شوند تا مانع تایید پیروزی بایدن در کنگره شوند. این شورش اما به قیمت جان پنج نفر تمام شد. اما داستان تمام نشده و اعتماد مردم و جهان به دموکراسی آمریکا از بین رفته است. هر یک از این تلاش‌ها به معنای حمله بی‌سابقه به قانون به‌حساب می‌آمد. در نهایت به‌قدری گستاخی آنها به قانون اساسی بی‌اندازه بود که حالا بالاترین نوع واکنش را می‌طلبد. هرچقدر هم که این لحظه برای مردم تاسف‌بار باشد اما گزینه‌ای جز استیضاح برای قانون‌گذاران باقی نمی‌ماند.

ترامپ پیش از اینکه اولین رای در ماه نوامبر شمرده شود، نتیجه انتخابات را زیر سوال برد. در سراسر بهار و تابستان همزمان با اینکه کرونا آمریکا را درمی‌نوردید، ایالت‌ها مجبور شدند برای کم کردن آثار و تبعات این بیماری، بیشتر به سمت رای‌گیری غیابی و پستی روی بیاورند. اما او بدون اینکه مستندی ارائه بدهد، آرای پستی را بالقوه متقلبانه می‌خواند. اما پس از اینکه مشخص شد بایدن پیروز انتخابات شده است، به‌طور خصوصی و آشکارا تلاش کرد نتیجه انتخابات را تغییر دهد و در نهایت نیز خواستار حضور طرفدارانش در واشنگتن در تاریخ ششم ژانویه شد؛ روزی که مایک پنس طی یک مراسم تشریفاتی قرار بود، پیروزی بایدن را در سنا تایید کند. او سپس با افتخار به جمع شدن طرفدارانش نوشت: ده‌ها هزار نفر از سراسر آمریکا به دعوت او پاسخ مثبت داده‌اند. سپس ترامپ پشت تریبون قرار گرفت و یک سخنرانی به‌شدت غیرآمریکایی که یک رئیس‌جمهور کرده باشد، داشت. ترامپ به جمعیت گفت: «دیگر قابل تحمل نیست. ما دزدی آنها را متوقف می‌کنیم. »او در ادامه گفت: «ایالت‌ها می‌خواهند آرا مجددا شمارش شود. ایالت‌ها کلاهبرداری کرده‌اند. آنها اطلاعات غلط می‌دهند. آنها این کار را کرده‌اند و حالا می‌خواهند مجددا مهر گواهی به آن بزنند.» ترامپ سپس در میان تشویق هوادارانش ادامه داد: «آنها می‌خواهند رای‌شان برگردد.

تنها چیزی که این مردم می‌خواهند این است که پنس رای‌ها را برگرداند و ما رئیس‌جمهور شویم.» در این لحظه جمعیت فریاد می‌زدند: «برای ترامپ می‌جنگیم.» ترامپ سپس گفت که به معاونش مایک پنس گفته است اینکه این کار را (تایید انتخابات) انجام دهد، شجاعت نیست، اینکه این کار را نکند، شجاعت به حساب می‌آید. ما با یک رئیس‌جمهوری مواجه هستیم که در واقع انتخابات را باخته است و حالا باید چهار سال گیر او بیفتیم. ما اجازه نمی‌دهیم، چنین چیزی رخ بدهد. ترامپ سخنرانی‌اش را اینگونه ادامه داد: «ما به آنجا خواهیم رفت. با هم تا آنجا قدم خواهیم زد. من در کنار شما خواهم بود. ما به آنجا خواهیم رفت و برای سناتورهای شجاعی که قصد دارند نتیجه انتخابات را زیر سوال ببرند، هورا بکشیم و البته این هورا کشیدن‌مان شامل حال آن سناتورهایی که با نتیجه انتخابات موافق هستند، نمی‌شود. برای اینکه شما نمی‌توانید کشور را به عقب برگردانید. شما باید از خود قدرت نشان دهید و قدرتمند باشید. ما باید از کنگره بخواهیم که کار درست را انجام دهد و فقط رای‌هایی که قانونی بوده، شمرده شود. ما مبارزه می‌کنیم. ما جان‌سختانه مبارزه می‌کنیم. اگر جان‌سختانه مبارزه نکنید، دیگر شما صاحب کشورتان نیستید.»

با این سخنان جمعیت به راه افتاد و برخی از وفاداران ترامپ نیز به کاپیتول هیل حمله کردند. اتهامات علیه ترامپ مشخص است: «تحریک به شورش». در این شرایط مجلس می‌تواند بدون اینکه جلسات طولانی همچون سال ۲۰۱۹ برگزار کند، جلسات استیضاح ترامپ را کوتاه‌تر از استیضاح اول کند و آن را به سنا تحویل دهد. به‌عکس استیضاح اول، برای این استیضاح مدارک جزو اسناد دست دوم مانند تلفن و شنود نیستند و منابع دست اول به حساب می‌آیند. این شورش در مقابل چشم همگان اتفاق افتاد و سخنرانی ترامپ نیز مستقیما از رادیو و تلویزیون پخش شده است. با این حال برای اینکه به رای دو سوم سنا نیاز است، تلاش‌ها از سوی دموکرات‌ها باید بسیار بیشتر از حالا باشد. اما نکته‌ای که مشخص بوده این است که حمله مرگبار به کنگره با تحریک سخنان رئیس‌جمهوری صورت گرفته است. سناتورها در این روز مجبور شدند در اتاق‌هایشان پنهان و در نهایت نیز فراری داده شوند، در حالی که آنها در حال انجام وظیفه خود برای تایید نتیجه انتخابات بودند. ترامپ شاید به‌طور مستقیم دستور حمله به کنگره را نداده باشد، اما جای هیچ شک و شبهه‌ای وجود ندارد که او جمعیت را تشویق کرد و ساعاتی قبل از تایید نتیجه انتخابات نیز گفت که پیروزی بایدن را نمی‌پذیرد و در نهایت موجب شد آن روز ترسناک در پایتخت رقم بخورد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید