در گفت و گو با مدیر محصول تورهای مسافرتی علی بابا مطرح شد

افزایش 7 برابری فروش آنلاین تورهای مسافرتی در 6 ماه نخست سال 98

کدخبر: ۳۰۷۴۶۴
آنلاین شدن روند خرید خدمات حوزه گردشگری در سالهای اخیر، نه تنها دسترسی و خرید بلیط سفر و تورهای مسافرتی را برای مسافران آسان‌تر از قبل کرده است، بلکه امکانات بسیاری در اختیار آنها قرار داده است. امکاناتی مانند بررسی نرخ تورهای مسافرتی آژانس‌های مسافرتی و انتخاب تور مسافرتی با بهترین قیمت و کیفیت، برخورداری از خدمات پشتیبانی شایسته و...
  افزایش 7 برابری فروش آنلاین تورهای مسافرتی در 6 ماه نخست سال 98

در این زمینه علی بابا هم محصول تورهای مسافرتی داخلی و خارجی را ارائه کرده است که یکی از نقاط قوت محصول تور آنلاین  علی بابا، خدمات پشتیبانی شایسته آن است. ارائه خدمات مشاوره تخصصی توسط سفریاران حرفه‌ای، امکان بررسی قیمت تورهای مسافرتی 100 درصد آژانس‌های کشور و... از دیگر امکانات محصول تور علی باباست. 

برای آشنایی بیشتر با محصول جدید علی بابا و امکانات آن با کیوان پوریاور، مدیر محصول تورهای مسافرتی گفت و گویی داشتیم که شرح آن را می‌خوانید:

1. در مورد محصول جدید تور علی بابا توضیح دهید. با توجه به چه نیازی این مصحول را در علی بابا عرضه کردید؟

در درجه اول نیاز و درخواست مشتری دلیل ارائه محصول تور مسافرتی در علی بابا بود. ما درخواست‌های زیادی از طرف مشتری‌ها برای خرید تور مسافرتی به مرکز تماس و دفاتر فروش حضوریمان داشتیم. به هرحال ما بزرگترین ارائه‌دهنده خدمات آنلاین گردشگری هستیم و مشتری توقع دارد که سبد محصول کاملی از ما ببیند.
همچنین با توجه به این موضوع که تور پیچیده‌ترین بخش صنعت گردشگری است و نیاز به دانش و تخصص زیادی بابت ارائه محصول باکیفیت دارد، هیچ کس نمی‌تواند مدعی باشد که تمام تورهای مسافرتی را با بالاترین کیفیت ارائه می‌کند؛ بنابراین ما در علی بابا تصمیم گرفتیم مدل تور را پلتفرمی کنیم.
 
به این معنی که از ارائه‌دهندگاه خدمات گردشگری دعوت کردیم که در بستری که محیا کردیم، تورهای مسافرتی را به فروش برسانند. تمرکز ما روی کیفیت ارائه خدمات، پشتیبانی حین خرید و سفر و همچنین تنوع کامل تورها و ارائه‌دهندگان خدمات گردشگری هست.

2. در حال حاضر پلتفرم های دیگری در زمینه ارائه آنلاین تورهای مسافرتی وجود دارند؛ مزیت رقابتی تور علی بابا نسبت به رقبا چیست؟

یکی از بزرگترین شانس‌های ما رقیب‌های باکیفیتی هستند که در این صنعت فعال هستند. رقبای ما به طور کلی به دودسته تقسیم می‌شوند. دسته اول پلتفرم‌های کلاسترینگ تور هستند؛ به این معنی که تورها به صورت آگهی روی سایت ثبت شده و مشتری با تامین‌کننده تماس می‌گیرد و خرید خود را انجام می‌دهد.
 
نقطه ضعف این شکل این است که امکان کنترل کیفیت کامل وجود ندارد. با توجه به اینکه مشتری خرید را روی سایت انجام نمیدهد، دقیقا نمی‌شود فهمید که مشتری چه چیزی را با چه قیمت و کیفیتی خریده و نمی‌شود فهمید که از چه کسی باید بازخورد گرفت.
 
دسته دوم رقبای ما آژانس‌هایی هستند که خودشان خدماتشان را ارائه می‌دهند. مشکل این نوع ارائه خدمات هم این است که سبد محصول، هیچوقت نمی‌تواند کامل باشد و مشتری، مرجعی برای مقایسه کیفیت ندارد.
 

3. یکی از ویژگی‌های جذاب محصول تور علی بابا،  امکان مقایسه قیمت تورهای مسافرتی با 100 درصد آژانس‌های مسافرتی است، در مورد این امکان توضیح دهید. 

 
درست است؛ البته ما هنوز به ۱۰۰ درصد آژانس‌ها نرسیده‌ایم؛ ولی به مرور تا پایان سال ۹۸ با اکثر آژانس‌ها ارتباط خواهیم گرفت.
 یکی از مزیت‌های اصلی این پلتفرم این است که رقیب هیچ کس نیست و تمام فعالان صنعت گردشگری می‌توانند خدمات خود را روی پلتفرم علی بابا ارائه بدهند. از این طریق لازم نیست برای ساخت و نگهداری وبسایت هزینه‌های سنگین کنند، چون ما مشتری را به آنها معرفی می‌کنیم و آژانس‌ها می‌توانند هزینه‌های بازاریابی خود را کاهش بدهند و از طرفی برای فروش بیشتر نیازی به اضافه کردن نیروی انسانی و فضای فیزیکی نداشته باشند. علاوه بر این ما یک صفحه اختصاصی روی سایت علی بابا در اختیارشان می‌گذاریم و بزودی پنل دیتا در اختیارشان قرار خواهد گرفت که با کمک آن می‌توانند اطلاعاتی مثل تعداد بازدید تورهایشان، تعداد تماس‌ها و... را داشته باشند و بتوانند بهتر تصمیم‌گیری کنند.

4. امکان مشاوره تخصصی به مشتریان تور مسافرتی علی بابا با چه هدفی فراهم شده است؟ آیا سفریاران از پرسنل علی بابا هستند؟

قبل از شروع به کار، طی تحقیقات بازاریابی و نظر خبره‌های بازار متوجه شدیم که مشاوره قبل از خرید، بخش جدا نشدنی فرآیند خرید تور هست؛ بنابراین ما مفهومی به اسم «سفریار» را معرفی کردیم که سفریار با توجه به تخصصی که دارد تور تعریف کرده و در صورتی که مشتری نیاز به مشاوره قبل از سفر داشته باشد با سفریار تماس می‌گیرد تا از خریدش مطمئن باشد. ما به دقت کیفیت خدمات سفریارها را کنترل می‌کنیم تا تجربه خرید خوبی به مشتری نهایی بدیم. 
 
در ابتدای شروع پلتفرم که ما درحال تست نرم افزارمان بودیم، تعداد محدودی سفریار استخدام کردیم و بعد از مطمئن شدن از نرم افزار از آژانس‌های همکار دعوت کردیم که سفریارها را در پلتفرم ما فعال کنند. ما قصد نداریم تعداد سفریارهای خود را زیاد کنیم و همین تعداد محدود را برای پر کردن سبد محصولمان استفاده خواهیم کرد.

5. آیا تور مسافرتی فقط بر بستر وب ارائه می‌شود یا روی اپلیکیشن علی بابا هم ارائه شده است؟

در حال حاضر تورهای علی بابا فقط از طریق وب سایت ارائه می‌شوند؛ ولی از ابتدای زمستان امسال، خدمات تور روی اپلیکیشن علی بابا هم ارائه می‌شود.

6. در مورد خدمات پشتیبانی تورها بگویید؟ آیا خریداران تورهای مسافرتی از همان خدمات پشتیبانی که بابت خرید بلیط سفر و... ارائه می‌شود برخوردا هستند؟

قطعا همینطور است و پشتیبانی ۲۴ ساعته و ۷ روز هفته‌ای که برای سایر محصولات علی بابا ارائه می‌دهیم، برای محصول تور هم ارائه می‌شود.

7. آماری از میزان خرید آنلاین تورهای مسافرتی در کشور دارید؟

متاسفانه هیچ آمار دقیقی برای تورهای مسافرتی در ایران وجود ندارد؛ ولی از طریق اطلاعاتی که واحد تحقیقات بازاریابی علی بابا ارائه کرده است، توانستیم با دقت خوبی بازار تور را برآورد کنیم. در حال حاضر بخش زیادی از سفرهای خارجی برای مسیرهای پرترددی مثل استانبول از طریق تور انجام می‌شود، ولی سهم سفرهای داخلی خیلی کمتر است. 

8. چه مدت است که محصول تور علی بابا به مشتریان ارائه می‌شود و آماری از میزان فروش این محصول دارید؟

ما محصول تور را۱۰ دی ۱۳۹۷ روی علی بابا معرفی کردیم و در سه ماه اول ۱۰۰ درصد رشد داشتیم. در نیم سال اول ۹۸ نزدیک به ۷ برابر رشد فروش داشتیم که پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان سال هم همین میزان رشد را تجربه کنیم. 
چالش اصلی ما به اصطلاح استارت آپی‌ها «همخوانی محصول-بازار» بود که خوشبختانه در نیم سال اول از عهده‌اش برآمدیم. مشکل دیگری که در نیم سال اول با آن روبرو شدیم و برطرفش کردیم، مساله مرغ و تخم مرغ پلتفرم‌ها بود. به عنوان مثال در موضوع ما باید آژانس باشد تا مشتری بیاید و باید مشتری باشد تا آژانس بیاید . این موضوع بزرگترین مشکل تمام پلتفرمهای دنیاست. در این نیم سال دوم، تمرکز ما روی رشد و کنترل اثر شبکه‌ای پلتفرممان هست.

9. ظرفیت خرید آنلاین تورهای مسافرتی در ایران در چه حدی است؟

در ایران هنوز عادت خرید آنلاین تور وجود ندارد که طبیعی هم هست؛ چون تا به حال راه حل جامعی وجود نداشته. ولی ما در رنسانس اینترنت ایرانیم و مردم ما به طرز شگفت انگیزی عالی و دقیقا از خدمات آنلاین استقبال می‌کنند. ما سقفی برای این موضوع نمی‌بینیم.

10. چه سهمی از آمار فروش بازار فروش آنلاین تور مسافرتی را برای خود در نظر گرفته‌اید؟

در واقع ما هیچ سهمی در نظر نگرفتیم. به طور دقیق بخواهم جواب بدهم، هدف ما این است که تا پایان سال، ۱۰ درصد تورهای ایران از طریق ما به فروش برسد. محصول ما پلتفرم است و فقط بستر برای فروش فروشنده‌ها ایجاد می‌کند.

11. پلتفرم آنلاین فروش تورهای مسافرتی علی بابا از چه جهاتی با نمونه های خارجی رقابت می‌کند؟

تعریف تور در ایران با همه جای دنیا متفاوت است. در ایران ما به هر ترکیب وسیله حمل و نقل و اقامتگاهی تور میگوییم که با تور لیدر، گشت، بیمه و ویزا می‌تواند تکمیل شود. ولی در سایر دنیا به گشت‌های یک یا چند روزه ای که فارغ از پرواز و حتی هتل هستند هم تور می‌گویند. بنابراین ما هیچ نمونه بین المللی کاملی نداشتیم که بخواهیم از آن الگوبرداری کنیم. 

12. اگر موردی هست که در سوالات گنجانده نشده بود، اشاره کنید.

همانطور که اشاره کردم ما پلتفرممان را در اختیار متخصصان گردشگری می‌گذاریم تا بتوانند خدماتشان را به صورت گسترده تری با هزینه کمتری ارائه بدهند. تنها خط قرمز ما صداقت و کیفیت است که افرادی که از این خط قرمز رد شوند از سیستم علی بابا حذف خواهند شد.
 
در واقع چشم انداز نهایی ما این است که فعالان صنعت گردشگری و مشتریها تا پایان سال ۹۹ اینقدر تجربه باکیفیتی در استفاده از محصول ما داشته باشند که تجربه های قبلی را فراموش کنند وحتی به خاطر نیاورند که قبلا چطور تور تهیه میکردند. تیم ۳۰ نفره ما محکم پای این چشم انداز ایستاده است.
 
اینطور که مشخص است علی بابا به عنوان رتبه یک فروش بلیط سفر، قصد دارد این بار شرایطی را فراهم کند تا تمام خریداران تورهای مسافرتی از تور مسافرتی مشهد، شیراز و اصفهان گرفته تا تور آفریقا، استانبول و پاتایا در علی بابا بتوانند تورهای مسافرتی را با بهترین کیفیت و قیمت، سریع، ساده و امن خریداری کنند. اگر شما هم قصد خرید تورهای مسافرتی را دارید به علی بابا مراجعه کنید.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید