اسکناس آمریکایی از مرز 26 هزار تومانی فاصله گرفت

هجوم دو مرحله ای فروشندگان به بازار دلار + نمودار

کدخبر: ۳۹۳۲۰۹
​اقتصادنیوز: امروز 27 بهمن 1399 قیمت دلار در دو مرحله ریزش کرد و تحت تاثیر حمله فروشندگان قرار گرفت.
هجوم دو مرحله ای فروشندگان به بازار دلار + نمودار

به گزارش اقتصادنیوز اولین مرحله در همان ابتدای روز دوشنبه اتفاق افتاد، جاییکه اسکناس آمریکایی معاملات خود را در محدوده 25 هزار و 700 تومانی آغاز کرد. این قیمت بیش از 300 تومان کمتر از نرخ بسته شده بازار در روز یکشنبه بود.  در ادامه روز دوشنبه،‌ دلار تا محدوده 25هزار و 600 تومانی نیز عقب رفت،‌ ولی بازار از ساعت یک بعدازظهر افزایشی شد و تا محدوده 25 هزار و 800 تومانی  بالا رفت. از این نقطه، هجوم دوم فروشندگان به بازار آغاز شد و اسکناس آمریکایی با شدت بیشتری در راه نزولی قرار گرفت، به طوریکه ساعت 5 بعدازظهر در محدوده 25 هزار و 400 تومان مورد معامله گرفت. قیمت بسته شده روز دوشنبه دلار بیش از 2 درصد کمتر از روز یک شنبه بود.

امروز سکه امامی نیز به شدت تحت تاثیر قیمت دلار قرار داشت و بیش از 3 درصد از ارزش خود را از دست داد. سکه در اواخر روز در محدوده 11 میلیون و 600 هزار تومانی مورد معامله قرار گرفت که بیش از400 هزار تومان کمتر از روز یک شنبه بود.  بازار سهام و طلا نیز در روز دوشنبه روند نزولی داشتند. گرم طلای 18 عیار بیش از 3 درصد افت کرد و شاخص کل بورس نیز منفی 6 دهم درصد کاهش را به ثبت رساند.

دو عامل افزایش فشار فروش ارزی 

به گفته فعالان، اولین دلیلی که موجب شد در معاملات پشت خطی روز یک شنبه میزان فروش های ارزی معامله گران افزایش پیدا کند،‌ ناامیدی از شکست سطح 26 هزار و300 تومانی بود. این موضوع موجب شد که معامله گران سعی کنند به سرعت از خریدهای قبلی خود کسب سود کنند. «اقتصاد نیوز» نیز در گزارش امروز صبح خود از احتمال اصلاح قیمت دلار در روز دوشنبه با توجه به فشار فروش پشت خطی خبر داده بود.

به گفته فعالان، پس از سودگیری ابتدای روز به تدریج خریدهای معامله گران بالا رفت ولی یک عامل زمینه ساز موج دوم فروش های ارزی شد. این عامل خبری بود که معامله گران داخلی به نقل از سایت الجزیره منتشر کردند. در این خبر عنوان شده بود که ایران و آمریکا پیش از سوم اسفندماه، بیانیه ای برای بازگشت به برجام را اطلاع رسانی خواهند کرد. هیچ خبرگزاری معتبر دیگری چنین خبری را منتشر نکرده بود، ولی فضای بازار به اندازه ای در روزهای اخیر هیجانی شده است که معامله گران به سرعت به خبر یاد شده واکنش نشان دادند و فروش های خود را بالا بردند.

در صورتی که دلار محدوده 25 هزار و 400 تومانی را از دست بدهد، احتمال افت این ارز تا محدوده 24 هزار و 800 تومانی وجود دارد. با این حال، ممکن است با تخلیه هیجان خبر مربوط به توافق آمریکا و ایران، بازار به سرعت راه کاهشی رفته را بازگردد.

  • بازدهی بازارها 27 بهمن 1399
  • بازدهی بازارها 27 بهمن 1399
  • بازدهی بازارها 27 بهمن 1399
  • بازدهی بازارها 27 بهمن 1399
  • بازدهی بازارها 27 بهمن 1399
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید