چالش آخر هفته در بازار سهام

اتفاقات مثبت در بورس

کدخبر: ۴۲۶۰۱۳
اقتصادنیوز: با سیگنال های مثبت در بازار، موقعیت خریداران تقویت میشود اما در روز آخر دوباره چالش عرضه به سراغ بورس میآید.
اتفاقات مثبت در بورس

به گزارش اقتصادنیوز، بازار سهام به ایستگاه روز آخر رسید و این در حالی بود که در روز سه شنبه پس از یک جدال نفس گیر شاهد قرمز شدن شاخص بود.معاملات روز سه شنبه با افت و خیز دنبال شد اما دو نکته جالب توجه داشت؛ در منفی های بازار، خریداران قدرتمند حاضر بودند و در مثبت های بازار، فروشندگان حاضر بودند اما عمده و چشمگیر نبودند. در واقع  امروز در مجموع سه رکورد مهم به ثبت رسید: شکست رکورد تراز سرانه خرید و فروش معاملات در ۵ ماه اخیر، شکست رکورد ارزش معاملات خُرد در سال ۱۴۰۰ و خروج ادامه دار پول اشخاص حقیقی از صندوق های درآمدثابت‌ها. در همین روز ارزش معاملات خرد، مبلغ 7386 میلیارد تومان بود که بالاترین رقم در سال 1400 محسوب می شود.

در واقع سفارش ها در قیمت های پایین بالا ارزیابی میشود و البته این روند سیگنال مثبتی را به بورس بازان میدهد، چرا که نشان میدهد بازار از صف های فروش طویل هیجان زده دور شده و در صورت تداوم و پایداری وضعیت کنونی، ریزش ها و افت شاخص در صورت اعمال در روزهای آینده به صورت اصلاح و با تعادل همراه خواهد بود. شاهد بر همین مبناست که نباید فعلا شاهد ریزش های سنگین باشیم.

بازار کم کم در حال ورود به یک وضعیت جدید اطمینان بخش است و البته هنوز سایه ریسک های سیستماتیک همچون احیای برجام و غیرسیستماتیک همچون محدودیت های سمت تقاضا در بازار سنگینی میکند. در این میان بلومبرگ مدعی شده اواخر مرداد دور جدید مذاکرات وین در دولت ابراهیم رییسی آغاز میشود. با این سناریو، بازار تا آن زمان در پی انتظار از دو رُخداد، نخست تصمیمات سیاست گذار درباره نوع حمایت از بازار سرمایه و دوم مذاکرات احیای برجام میتواند مسیر روبه جلویی داشته باشد، هر چند که باید شاهد نوسانات محدود نیز در این مدت بود.

بازار در پی ترمیم و بازسازی مسیر اطمینان بخشی بازیگران و سرمایه گذاران به بازار سرمایه است و در نبود رُخدادهای جدی و قطعی، فعلا مسیر طبیعی خود را دنبال میکند و با توجه به عوامل بنیادی رشدی، ممکن است بتوان شاهد تقویت و پایداری سمت تقاضا با یک خط ممتد تدریجی بود.

با توجه به نشانه های مثبت رفتار بورس بازان در روز سه شنبه، معاملات ممکن است در روز چهارشنبه همچنان با تقویت سمت تقاضا مواجه باشد. در این میان اما چالش عرضه در روز آخر هفته میتواند بیشترین فشار را نسبت به طول هفته به بازار وارد کند و مانع پیشروی شاخص باشد. با توجه به عرضه اولیه روز چهارشنبه (سپید ماکیان) باید شاهد جابه جایی نقدینگی بود اما در هر صورت فشار عرضه ها محسوس خواهد بود.

در مجموع باید گفت شکاف میان خرید و فروش بسیار کم شده و حتی موقعیت خریداران در بازار تقویت شده و سفارش گذاری ها در نمادهای منفی هم معنادار است و همه اتفاقات بازار نشان میدهد که دورنمای بازار صعودی ارزیابی میشود. 

تازه ترین نظرسنجی «اقتصادنیوز» هم نمایانگر دو رویکرد پاسخگویان است؛ تعدادی از تحلیلگران و فعالان بورس شاخص را صعودی ارزیابی میکنند و دلیل خود را به اتفاقات امروز بازار مرتبط میدانند، تعدادی دیگر با وجود تاکید روی نشانه های مثبت بازار، چالش روز آخر را مانع پیشروی شاخص میدانند و بازار را متعادل پیش بینی میکنند. 

 

  • تالار بورس
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید