شاخص به کانال 1.3 میلیون واحد میرسد؟

تردید و امید در بورس بازان

کدخبر: ۴۲۵۴۸۴
اقتصادنیوز: اگر تقاضای موجود در بازار سهام روز دوشنبه دوباره تقویت شود و خریداران تردید را کنار بگذارند، شاخص میتواند آماده ورود به کانال جدید باشد.
تردید و امید در بورس بازان

به گزارش اقتصادنیوز، شاخص بورس در روز یکشنبه دوباره با تغییر جهت مواجه شد و درحالی که معاملات بورس در روز شنبه افت 10 هزار واحدی را تجربه کرده بود، در روز یکشنبه با افزایش 14 هزار واحدی (معادل بیش از یک درصد) دوباره در مسیر صعودی قرار گرفت.

نکته مهم معاملات روز یکشنبه رشد بیش از 1.3 درصدی شاخص کل هم وزن (نمایانگر نمادهای کوچک بازار) بود که وضعیت بهتری نسبت به شاخص کل بورس (نمایانگر شاخص سازها) به ثبت رساند. در این روز تقاضا برای نمادهای کوچک بیشتر از نمادهای بزرگ بود.

تعداد نمادهای دارای صف خرید بیش از تعداد نمادهای دارای صف فروش بود و البته این روند در دو هفته گذشته برای چندمین بار تکرار شد. با پیشی گرفتن تعداد نمادهای دارای صف خرید که با رهاشدگی قفل صف های فروش همراه و بازار در دو هفته اخیر روان تر شد. بورس بازان سیگنال های موجود در بازار را مثبت ارزیابی میکنند اما همچنان قضاوت برای پایداری وضعیت موجود را موکول به آینده میدانند.

در روز یکشنبه شاخص بورس دوباره مرز روانی 1.285 میلیون واحد را پس گرفت و تکنیکالیست ها با رسیدن به سطح مقاومت، مدعی اند در کوتاه مدت روند صعودی بازار مهیاست. یکی از سناریوهای موجود در بازار تاکید دارد شاخص در همان کانال 1.2 میلیون واحد چسبیده به 1.3 میلیون واحد در نوسان خواهد بود اما برخی معتقدند اگر بورس بازان تردید را کنار بگذارند و سمت تقاضا تقویت شود، چه بسا در همین هفته رسیدن به کانال 1.3 میلیون واحد در دسترس خواهد بود.

در یک وضعیت خوش بینانه برخی با توجه به جریان ورودی پول در ساعت پایانی معاملات روز یکشنبه، معتقدند اگر این جریان با همان قوت دنبال شود، روز دوشنبه بازار میتواند به کانال 1.3 میلیون واحد ورود کند. شاخص کل بورس یکم تیر پارسال (1399) برای نخستین بار کانال 1.3 میلیون واحد را تجربه کرده بود.

البته در فضای مجازی بحث اصلی بورس بازان بر سر قیمت گذاری دولت در برخی از نمادها و صنایع همچون صنایع قندی و نمادهای قند و شکر است و بیشترین بحثی هم که مطرح میشود، آزادسازی نرخ شکر است. از نگاه فعالان بازار سرمایه در صورتی که دولت تنها مسئله قیمت گذاری دستوری را حل و به زبان بسیار ساده از دخالت در بازار خود را منع کند، چه بسا صنایع با اقبال بسیار زیادی مواجه میشوند.

با این وصف سطح تقاضا در بازار روز یکشنبه نشان داد، توان خریداران در روز دوشنبه میتواند تقویت شود و دوباره عرضه کنندگان را به عقب براند. از منظر بنیادی و به دور از هیجانات غیرمنطقی، بازار مولفه های قوی در دست دارد که میتواند دوباره با اقبال خریداران مواجه شود اما همچنان تردیدها در رفتار بازیگران بازار دیده میشود. اخبار مربوط به چگونگی سیاست های حمایتی از بازار سرمایه توسط دولت ابراهیم رییسی که همچنان با ابهاماتی روبه روست و سرنوشت نامعلوم مذاکرات وین که فعلا به صورت نانوشته در تعلیق و توقف است، بورس بازان را همچنان در حالت انتظار نگه داشته است.

تازه ترین  نظرسنجی اقتصادنیوز نیز نشان میدهد که روز دوشنبه بازار شاهد یک جدال جدی میان عرضه و تقاضا خواهد بود.اگرچه بیشتر تحلیلگران و فعالان بازار سرمایه رأی به صعودی شاخص داده اند اما فراموش نکرده اند که این جدال ممکن است در صورت تردید سمت تقاضا، به نفع عرضه به پایان برسد و در یک حالت خوش بینانه هم به تعادل بکشد.

 

  • تالار بورس
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید