پیش بینی بازار سهام 15 تیر 1400

بازار سهام از چالش آخر هفته عبور می کند؟

کدخبر: ۴۲۴۳۵۹
اقتصادنیوز: بازار سهام در روز کاری آخر هفته میتواند با تقویت در سمت تقاضا از چالش روز آخر عبور کند.
بازار سهام از چالش آخر هفته عبور می کند؟

به گزارش اقتصادنیوز، معاملات روز سه شنبه بازار سهام شاهد رشد 2.1 درصدی شاخص بورس بود و دوباره در مسیری قرار گرفت که میتوان منتظر رشد دوباره آن در معاملات روز کاری آخر هفته (فردا) هم بود. در معاملات روز سه شنبه برای دومین روز متوالی شاهد پیشدستی و سبقت صف های خرید از صف های فروش بودیم. روز دوشنبه از بهمن 99 تاکنون برای نخستین بار بود که صف های خرید از صف های فروش سبقت گرفت. اگرچه تعداد نمادهایی که دارای صف خرید بودند بیش تر از صف فروش بود اما ارزش معاملات صف های خرید همچنان کمتر از ارزش صف های فروش است. تعداد نمادهای مثبت و منفی بورس هم به نفع بورس بود. میانگین ورودی پول حقیقی ها هم در روز سه شنبه به بازار دوباره به صورت تدریجی روبه فزونی گرفت.

در واقع بررسی یک آمار نشان میدهد با وجود اینکه نشانه های مثبت در بازار دیده میشود اما همچنان بازار فعلی با بازار سال گذشته کاملاُ متفاوت و فاصله دارد؛ ورود و خروج پول حقیقی از ابتدای سال 99 تا 15 تیر سال جاری به  همراه روند تجمعی و میانگین متحرک 14 روز آن (نمودار خطی) نمایانگر این است که خروج حدود  101 هزار میلیارد تومانی پول حقیقی از مرداد 1399 تاکنون است.  

بیشینه مقدار ورود پول حقیقی در سال 99 تاکنون در تاریخ 19 مرداد سال 99 و به مقدار 108 هزار میلیارد تومان بوده که از این مقدار حدود 101 هزار میلیارد تومان خارج و تنها حدود 7 هزار میلیارد تومان آن باقی مانده است (نمودار زیر برگرفته از یک گزارش تحلیلی کارگزاری نهایت نگر است).

برآیند وضعیت و عملکرد سمت تقاضا نشان میدهد که بازیگران به تدریج در آستانه نگاه دوباره جدی به بازار سرمایه هستند. فضای موجود در بازار نمایانگر این است که بورس بازان نسبت به برنامه های دولت ابراهیم رییسی و احیای برجام خوش بین‌اند. این در حالی است که از دید منتقدان، بورس بازان نباید چندان به خوش بینی خود دامن بزنند و آن را به صورت مطلق و حتمی بنگارند. از این باب، بورس بازان باید سناریو و احتمالات متعدد از سوی ناظران سیاسی و اقتصادی را مدنظر قرار دهند.

البته بورس بازان در فضای مجازی هم به این خوش بینی ها دامن میزنند اما همچنان برخی چالش ها از نگاه بازیگران بازار باید مدنظر سیاست گذار قرار گیرد و آن مسئله قیمت گذاری دستوری است که با قطعی های برق و خاموشی های گسترده میتوان ردپای ناکارآمدی قیمت گذاری دستوری را دنبال کرد. خارج از این دغدغه مندی فعالان بورس در فضای مجازی، ورودی پول حقیقی ها فعلا در یک وضعیت روبه مثبت ارزیابی میشود. نشانه های موجود در بازار از بالارفتن بنیه سمت تقاضا خبر میدهد اما این نکته را نباید فراموش کرد که بازسازی اعتماد به بازار سرمایه زمانبر است و نمیتوان به رشد پایدار فعلا کاملاً مطمئن بود.

تازه ترین نظرسنجی اقتصادنیوز نیز بیانگر آن است که برای روز چهارشنبه شاخص میتواند همان مسیر صعودی را دنبال کند. اگرچه باید این نکته را مطرح کرد که فردا چالش بازار به صورت طبیعی، عرضه های روز آخر است که از نگاه پاسخگویان بازار با توجه به نشانه های موجود میتوان از آن عبور کند.

  • نمودار روز
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید