سناریوی محتمل در بورس

موتور رشد شاخص یک چهارم شد

کدخبر: ۴۲۲۳۰۵
اقتصادنیوز: با کاهش توان موتور رشد شاخص، بورس بازان سناریوهای مربوط به روز دوشنبه را دوباره تغییر دادند.
موتور رشد شاخص یک چهارم شد

به گزارش اقتصادنیوز، توان موتور رشد شاخص بورس در روز دوم هفته نسبت به روز نخست یک چهارم شد؛ به طوریکه رشد 20 هزار واحدی روز شنبه به رشد 4700 هزار واحدی (نزدیک 5 هزار واحد) روز یکشنبه تقلیل یافت. یک چهارم شدن توان معامله گران فرضیه ناپایداری صعودی بودن شاخص را به تایید نزدیک کرده است. از همان ساعات پایانی روز گذشته که سمت عرضه فشار خود را به سمت تقاضا وارد آورد و اجازه نداد شاخص مسیر صعودی خود را شدت ببخشد، حرفه ای های بازار چنین وضعیتی را برای روز یکشنبه تا حدودی متصور بودند.

همسو با سیگنال های مثبت از بازار سهام، همچنان تردیدها در میان بورس بازان موج میزند. بعد از تعیین تکلیف شدن انتخابات، حالا احیای برجام با توجه به گمانه زنی ها و روشن شدن اختلافات کلیدی ایران و امریکا تا حد زیادی پیچیده و تا حدی سخت جلوه می نمایاند. تردید نسبت به آینده اقتصاد ایران در سپهر سیات خارجه ایران با توجه به گمانه زنی ها از تیم سیاست خارجه دولت ابراهیم رییسی، به صورت تردید و ابهام در میان سرمایه گذاران خودنمایی می کند.

به نظر میرسد با توجه به سناریوی موجود در بازار و چالش های زیرساختی در بازار سهام، انتظارات مربوط به بازگشت بازار به وضعیت سال گذشته و رشد سریع شاخص تا حد زیادی بیهوده و بیفایده می نماید. موج ورود پول حقیقی به بازار سهام در روزهای گذشته سیگنال مثبت و امیدوارکننده ای به بورس بازان بود اما تردید و دودلی همچنان در میان معامله گران موج میزند. خریداران در میان شاخص سازها همچنان نسبت به بهبود و رونق اوضاع تردید دارند و با وجود همسویی نمادهای کوچک بازار با شاخص سازها، اما تردید در فضای کلی بازار، موتور شاخص را روز یکشنبه از کار انداخت و پیش بینی شده در صورت اینکه این فضا دوباره ترمیم نشود، ممکن است در روز میانی هفته شاهد عکس جهت شاخص باشیم.

البته در این مدت اتفاق بنیادی خاصی در سمت تقاضا نیفتاده است که نشان دهد خریداران حاضرند دوباره به بازار برگردند و چالش فرسایشی شدن اعتماد در بازار همچنان در بازار باقی است. بسته به نوع سیاست های دولت در زمینه اولویت و اهمیت دادن به بازار سرمایه و چگونگی حل و فصل پرونده احیای برجام در مذاکرات وین میتوان منتظرتداوم این وضعیت یا تغییر ریل کنونی بازار سهام بود که در هر صورت در ماه های بعدی میتوان به طور عملی شاهد آن بود.

تا زمان روی کارآمدن ابراهیم رییسی و چینش کابینه دولت، که بازاریان از آن به عنوان دوره انتظار یاد میکنند، بازار شاهد موج های سینوسی خواهد بود و البته به تناسب دامنه اثرگذاری اخبار وین و سیاست های بورسی دولت، شرایط بازار سهام در نوسان خواهد بود. البته بورس بازان روند حرکت نرخ سود بازار بین بانکی و قیمت دلار را همچنان در رصد قرار دارند و قطعا همسو با تغییرات بازارهای موازی، بورس بازان رفتار متناسب را نشان خواهند داد.

با این وصف تازه ترین نظرسنجی اقتصادنیوز نشان میدهد که با سناریوی موجود در بازار، نزولی شدن شاخص وزن بیشتری در نگاه تحلیلگران دارد، هر چند که تعدادی از حرفه ای ها و فعالان بازار متعادل شدن بازار را برای روز دوشنبه پیش بینی کرده اند.    

  • بورس تهران
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید