پیش بینی بازار سهام 2 تیر 1400

پیش بینی بورس فردا/ خریداران پُرقدرت شدند/ خوش بینی سهامداران

کدخبر: ۴۲۱۱۸۴
اقتصادنیوز: با افزایش توان خریداران،فعالان پیش بینی می کنند در بورس فردا با این وضعیت، شاخص کل خود را برای ورود به کانال 1.2 میلیون واحد آماده کند.
پیش بینی بورس فردا/ خریداران پُرقدرت شدند/ خوش بینی سهامداران

به گزارش اقتصادنیوز، شاخص بورس در نخستین روز تابستان با رشد 1.5 نیم درصدی خود را به کانال 1.2 میلیون واحد دوباره نزدیک کرد. اهمیت این عدد در شاخص از نظر تکنیکالیست ها میتواند به عنوان نخستین گام رشد بورس تلقی شود. خریداران در نخستین روز تابستان با فشار سمت تقاضا بیشترین رشد را در نخستین روز تابستان به ثبت رساندند و این در حالی بود که بازی بازیگران در سمت عرضه و تقاضا با میل به خرید و دوری از فروش صورت گرفت.

تحلیل ها حکایت از این دارد که با توجه به اطمینان نسبی به احیای برجام و احتمال سیاست های حمایتی دولت از بازار سرمایه، بورس سیگنال مثبت نشان داده اما در رویکرد عملی، باید منتظر ماند که دولت چه سیاست هایی را پیش روی بورس و فرابورس قرار میدهد. از این منظر باید دوره کنونی را با تشکیل دولت و چینش اعضای کابینه به صورت دوره استندبای و انتظار برای بازار پنداشت و در این دوره خوش بینی بازیگران ممکن است وضعیت را به نفع خریداران تغییر دهد.

نکته اساسی دیگر این است که در وضعیت انتظار ممکن است مسئله احیای برجام تعیین تکلیف شود و بازار تکلیف خود را با یکی از اساسی ترین مولفه های اثرگذار خود که به دورنمای اقتصاد ایران پیوند خورده است، مشخص کند.

آنچه در این وضعیت همچنین میتواند بازار سهام را خارج از مولفه های سیستماتیک تحت تاثیر قرار دهد، عوامل درونزای بازار و تغییرات بنیادی برای از میان برداشتن محدودیت ها در سمت تقاضاست که با هموارسازی آن میتوان امیدوار بود بازیگران بازار با جسارت و جرات بیشتری، برآورد دقیقی از حضور خود در بازار را بسنجند.

البته بازار روز چهارشنبه به دلیل عرضه طبیعی موجود در روز آخر هفته میتواند از شدت رشد شاخص بکاهد اما در هر صورت رشد 18 هزار واحدی شاهص در روز سه شنبه، انتظارات را برای صعودی شدن بازار بالا برده است، هر چند که رفتار بورس نشان داده همچنان (بی اعتنا به تحلیل ها) در یک منطق هیجانی تصمیم گیری میکند و این منطق البته بدون نگاه بلندمدت تنها در یک بازه کوتاه مدت قابل استناد و رصدگری است.

در روز سه شنبه برای بار دوم در سال 1400 تعداد صف های خرید سه رقمی شد و عدد 109 نماد را ثبت کرد که دارای صف خرید بودند. متناسب با همین وضعیت 164 نماد تنها صف فروش را تجربه کردند. این وضعیت میتواند نشانه ای از فزون یابی توان بالای خریداران باشد و بورس بازان را به تداوم این وضعیت در روزهای آینده امیدوار نگه دارد.

البته تازه ترین نظرسنجی «اقتصادنیوز» نیز نشان میدهد که بیش از 75 درصد پاسخگویان اشاره دارند که بازار روز آخر را صعودی دنبال میکند و تنها 25 درصد از پاسخگویان، بازار را متعادل ارزیابی میکنند. در این میان دلایل محکمه پسندی که دال بر قطعیت وضعیت موجود باشد، میسر نیست اما فعلا بازار به دورنما خوش بین است و بورس بازان با این رویکرد، در چرخه عرضه و تقاضا حاضر میشوند.  

 

  • بازار ارز 2
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید