پیش بینی بازار سهام 14 تیر 1400

پیش بینی بورس فردا/ خریداران دلواپس به بورس می آیند؟

کدخبر: ۴۲۳۸۲۶
اقتصادنیوز: گرچه سناریوی روز میانی هفته برای بازار سهام همچنان چندان قطعی نیست اما با بررسی روند معاملات روز یکشنبه، بورس بازان نسبت به پرتوان شدن سمت تقاضا در معاملات روز دوشنبه امیدوارند.
پیش بینی بورس فردا/ خریداران دلواپس به بورس می آیند؟

به گزارش اقتصادنیوز، بازار سهام در روز دوم هفته در یک جدال نفس گیر شاهد افت 2.3 هزار واحدی نزدیک 0.2 درصد بود. اگرچه در نیم ساعت ابتدایی معاملات، شاخص تا 8.5 هزار واحد هم افت کرد و بورس بازان دلواپسانه معاملات را دنبال کردند اما هر چه بازار به آخر کار نزدیک شد رفته رفته، سمت تقاضا از سطح فشارها کاست و افت 8.5 هزار واحدی را به 2.3 هزار واحد تقلیل داد.

نکته مهم بازار این بود که در بیشتر نمادهایی که روزهای گذشته مسیر رشدی را طی کرده بودند، صف های فروش یا تشکیل نشد یا اینکه بعد از گذشت چند ساعت از معاملات برچیده شد. حالا بازار در نیمه دوم، نزدیک پایان معاملات، خوش بینانه دنبال شد تا بورس بازان به صعود احتمالی روز دوشنبه امیدوار باشند.

هر چند که از نگاه تحلیلگران به این آسانی نمیتوان صعود بازار را محتمل تلقی کرد. سناریوهای نزول شاخص و متعادل بودن بازار همچنان در میان فعالان بورسی و حرفه ای های بورسی پررنگ‌تر و پردامنه‌تر هستند. تازه ترین نظرسنجی اقتصادنیوز هم همین مطلب را تایید میکند.

البته همسو با گمانه زنی ها از ترکیب دولت آینده ابراهیم رییسی و موضوع مذاکرات احیای برجام که برخی رسیدن به توافق را با توجه به اختلافات ایران و امریکا سخت‌تر می‌پندارند، بورس هم نگاه جدی به این دو رُخداد دارد و مِنتظر است ببیند چه اتفاق هایی رُخ خواهد داد.

در مهمترین رویداد روز، اعلام شد: نرخ سود بین بانکی از محدوده 20 درصد ابتدای سال به 18.12درصد در 10 تیر رسیده است. هفته پیش از آن، نرخ 18.46درصد و ابتدای خرداد 19.24درصد بود. با تداوم کاهش نرخ سود بانکی، حالا بورس بازان امیدوارند مسیر پول تغییر یابد و بورس در مقام یکی از بازارهای سرمایه گذاری در اولویت سرمایه گذاران باشد.

رفتار پُرتلاطم و خوش بینانه بورس بازان میتواند به عنوان سیگنالی تلقی شود که بورس حالا پس از کف سازی شاخص، میتواند کم کم با انجام اقداماتی که بیشتر در منظومه ریسک های غیرسیستماتیک جای میگیرد، سمت تقاضا را بیشتر فعال کند. از همین مَنظر، برداشتن محدودیت های اعمال شده سیاست‌گذار همچون دامنه نوسان یا حجم مبنا میتواند نمایش واقعی تری از بورس به سرمایه گذاران ارسال کند.

با این وصف باید منتظر ماند که بورس در روز میانی هفته با توجه به عوامل دخیل اثرگذار در بازار، چه سمت و سویی را انتخاب میکند. خریداران امیدوارند سمت تقاضا همانند ساعات پایانی امروز دوباره فشار عرضه را خنثی کند و در گام اول با تعادل بخشی به بازار، مسیر صعودی شاخص را هموار کند.

  • تالار بورس
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید